Abstract
This study was attempted to identify the analysis of educational needs and correlation between knowledge and attitude of radiation protection among emergency medical services students for life care to recognize the importance of radiation protection and provide the basic data for developing personalized educational programs for safety management in radiation protection for emergency medical services students. The result showed that the correlation between knowledge about radiation protection and attitude toward it, there was a positive correlation between attitude score and knowledge score regarding the radiation protection (r=.472, p<.000). In participation intention into the education about the radiation protection, 82% of the responders said that they had participation intention. In time when they are to be educated, 2nd graders was the highest at 54.9%, in instructional method, lecture with audiovisual materials was the highest at 59.04%, and in lecturer, radiological technologist was the highest at 77.45%. It could be found from such findings that emergency medical services students' life care of education needs for radiation protection and participation intention were high and concluded that safety management educational program development for radiation protection is required with accurate knowledge about radiation protection and positive attitude and to increase the educational effects, radiological technologist's utilizing the audiovisual materials for instruction is the most effective.
응급구조(학)과 학생들의 방사선 방어에 관한 지식, 태도 및 교육요구도를 조사하고 분석하여 방사선 방어를 위한 안전관리의 교육과정 프로그램 개발에 기초자료를 제공하기 위해 시행되었다. 연구대상자 244명을 분석한 결과 방사선 방어에 대한 지식 점수는 9.50점, 방사선 방어 태도 점수는 30.24점이었다. 방사선 방어에 대한 지식과 태도 모두 방사선 방어 교육을 받은 군이 받지 않은 군에 비해 통계학적으로 유의하게 높았고, 지식과 태도 간의 상관관계에서는 방사선 방어에 대한 태도 점수와 지식 점수와는 양의 상관관계를 보여(r=.472, p<.000), 응급구조(학)과 학생들의 지식 점수가 높아질수록 태도 점수가 높아진다는 것을 알 수 있었다. 방사선 방어 교육을 받은 대상자는 6.1%, 교육요구는 87.3%, 참여 의향은 82.0%, 교육시기는 2학년이 54.9%로 가장 높았다. 교육방법은 시청각 교재를 활용한 강의가 59.04%로 가장높았고, 강연자는 방사선사가 77.45%로 가장 높았다. 이 결과로부터 응급구조(학)과 학생들의 방사선 방어에 대한 지식 점수와 태도 점수가 낮음에도 불구하고 교육요구와 참여 의도가 높음을 알 수 있었고 교육효과를 높이기 위해서는 방사선사가 시청각 교재를 활용하여 교육을 실시하는 것이 가장 효과적이라는 결론을 얻었다.