DOI QR코드

DOI QR Code

Impact of Pre-briefing using Structured Video in the Pre-hospital Trauma Care Simulation-based Education

시뮬레이션 기반 병원 전 외상 교육 과정에서 구조화된 동영상을 적용한 사전브리핑이 몰입감, 자신감, 만족도에 미치는 영향

  • Park, Si-Eun (Department of Paramedicine, Dongkang University) ;
  • Kwak, Yu-Mi (Department of Education, Seoyoung University)
  • 박시은 (동강대학교 응급구조학과) ;
  • 곽유미 (서영대학교 간호학과)
  • Received : 2020.09.16
  • Accepted : 2020.10.27
  • Published : 2020.10.31

Abstract

The aim of this study was to examine the impacts of pre-briefing using structured video simulations in the pre-hospital trauma care simulation-based education on simulation immersion, simulation confidence, and simulation satisfaction. For both the experimental group and the control group, orientations were conducted on the simulation environment. Subsequently, the experimental group watched a video of about 8 minutes, similar to the scenario situation, in which the goal and result of the training were presented. The control group, on the other hand, conducted a classical way of orientation related to the scenario during the same time period. In addition, the experimental group and the control group underwent simulation practice in the same situation for 12 minutes, and debriefing was performed for 40 minutes by the same research assistant. Afterwards, we measured the simulation immersion, confidence, and satisfaction of the participants. Data were analyzed using χ2 and independent t-test using the SPSS 22.0 program. It was found that the experimental group that conducted the pre-briefing using video had higher immersion and confidence than the control group. On the other hand, satisfaction was not significantly different between the two groups. The results indicate that pre-briefing using structured video was an effective educational method to increase simulation immersion and simulation confidence.

본 연구의 목적은 병원 전 외상환자 시뮬레이션에서 동영상을 이용한 사전브리핑이 전통적 사전브리핑을 적용한 그룹에 비해 시뮬레이션 몰입감, 시뮬레이션 자신감, 시뮬레이션 만족도에 차이가 있는지 비교하기 위해 대조군 실험설계 연구이다. 실험군과 대조군 모두 시뮬레이션 환경에서 오리엔테이션을 수행했다. 이후 실험 그룹은 훈련의 목표와 결과가 제시된 시나리오 상황과 유사한 약 8분 분량의 비디오를 시청했으며. 반면 통제 그룹은 같은 시간 동안 시나리오와 관련된 고전적인 오리엔테이션 방식을 수행했다. 또한, 실험 집단과 통제 집단은 같은 상황에서 12분 동안 시뮬레이션 실습을 하였으며, 같은 연구자가 40분 동안 디브리핑을 수행하였다. 그 후 참가자들의 시뮬레이션 몰입감, 자신감, 만족도를 측정했다. 데이터는 SPSS 22.0 프로그램을 사용하여 t-test를 사용하여 분석하였다. 결과적으로 영상을 활용한 사전브리핑을 실시한 실험군이 대조군보다 몰입감과 자신감이 더 높은 것으로 나타났다. 반면 만족도는 두 그룹 간에 유의한 차이가 없었다. 즉 구조화 된 비디오를 사용한 사전브리핑이 시뮬레이션 몰입감과 시뮬레이션 자신감을 높이는 효과적인 교육 방법이라는 것을 알 수 있었다.

Keywords

References

  1. 피혜영(2013). 시뮬레이션을 활용한 전문심장구조술(ACLS) 실습프로그램의 효과 -응급구조과 학생을 대상으로-. 한국응급구조학회지, 17(3): 139-147. https://doi.org/10.14408/KJEMS.2013.17.3.139
  2. 문태영(2016). 시뮬레이션을 활용한 외상환자 실습교육이 응급구조학과 학생들의 지식과 만족도 및 문제해결에 미치는 효과. 한국산학기술학회논문지, 17(4): 710-717. https://doi.org/10.5762/KAIS.2016.17.4.710
  3. 박진옥(2017). 서맥 환자의 응급 처치를 위한 시뮬레이션 기반 학습 만족도 조사 -응급구조학과 학생 대상-. 한국응급구조학회지, 21(2): 71-78. https://doi.org/10.14408/KJEMS.2017.21.2.071
  4. 최민정, 최길순(2013). SimMan3G 시뮬레이션 기반 학습 시나리오 개발 및 효과 연구: 급성 복통 환자를 중심으로. 한국응급구조학회지, 17(2): 77-87. https://doi.org/10.14408/KJEMS.2013.17.2.077
  5. 원영덕(2011). 응급구조과 학생의 동영상 시뮬레이션 교육에 따른 기본소생술 수행능력 분석. 한국응급구조학회지, 15(3): 5-17. https://doi.org/10.14408/KJEMS.2011.15.3.005
  6. 백미례(2011). 두부손상 시뮬레이션 시나리오 개발 및 수행평가. 한국응급구조학회지, 15(2): 55-66. https://doi.org/10.14408/KJEMS.2011.15.2.055
  7. Komasawa, N., Sanuki, T., Fujiwara, S., Haba, M., Ueki, R.,Kaminoh, Y., & Minami, T.(2014) Significance of Debriefing Methods in Simulation-based Sedation Training Courses for Medical Safety Improvement in Japan. SpringerPlus, 3(1): 637-641. https://doi.org/10.1186/2193-1801-3-637
  8. Kim M.(2015). A Study on Simulation-based Nursing Education Status and Debriefing Operation (master's thesis). Seoul: Chung-Ang University.
  9. 김은정, 김영주, 문성미(2017). 시뮬레이션기반 교육시 간호학생이 인식하는 디브리핑에 대한 의미, 반응, 그리고 효과적인 디브리핑 방법. 기본간호학회지, 24(1): 51-59. https://doi.org/10.7739/jkafn.2017.24.1.51
  10. Kim A.R.(2017). Simulation Debriefing for Undergraduate Students in Nursing Education: An Integrative Review. Journal of Health and Medical Science, 6(1): 45-59.
  11. NACSL Standards Committee.(2016). INACSL Standards of Best Practice: Simulation SM Facilitation. Clinical Simulation in Nursing, 12: 16-20. https://doi.org/10.1016/j.ecns.2015.12.002
  12. Page-Cutrara, K.(2015). Prebriefing in Nursing Simulation: A Concept Analysis. Clinical Simulation in Nursing, 11(7): 335-340. https://doi.org/10.1016/j.ecns.2015.05.001
  13. Chamberlain, J.(2015). Prebriefing in Nursing Simulation: A Concept Analysis using Rodger's Methodology. Clinical Simulation in Nursing, 11(7): 318-322. https://doi.org/10.1016/j.ecns.2015.05.003
  14. 고상진, 최은희(2017). 시뮬레이션 기반 심정지 응급간호교육에서 팀 디브리핑의 효과. 성인간호학회지, 29(6): 667-676. https://doi.org/10.7475/kjan.2017.29.6.667
  15. Martin A.J., & Jackson S.A.(2008). Brief Approaches to Assessing Task Absorption and Enhanced Subjective Experience: Examining 'Short' and 'Core' Flow in Diverse Performance Domains. Motivation and Emotion, 32(3): 141-157. https://doi.org/10.1007/s11031-008-9094-0
  16. 정선정, 정진철(2014). 실업자 직업훈련생의 사회심리적 특성과 훈련프로그램 특성, 학습 몰입 및 경력계획이 고용가능성에 미치는 영향. 농업교육과 인적자원개발, 46(4): 61-89.
  17. Pamela R.J., & Mary A.R.(2006). Designing and Implementing Models for the Innovative Use of Simulation to Teach Nursing Care of Ill Adults and Children: A National, Multi-site, Multi-method Study. New York, NY: National League for Nursing.
  18. Yoo J.H.(2016). Factors Influencing Nursing Students' Flow Experience and Clinical Competency in Simulation-based Education-based on Jeffries's Simulation Model (master's thesis). Seoul: Sungshin University.
  19. 박수진(2017). Goal-based Scenario를 활용한 간호시뮬레이션 수업설계 및 적용. 한국간호교육학회지, 23(2): 224-235. https://doi.org/10.5977/JKASNE.2017.23.2.224
  20. Sittner B.J., Aebersold M.L., Paige J.B., Graham L.L., Schram A.P., Decker S.I., & Lioce L.(2015). INACSL Standards of Best Practice for Simulation: Past, Present, and Future. Nursing Education Perspectives, 36(5): 294-298. https://doi.org/10.5480/15-1670
  21. 김미영, 박수현(2018). 시뮬레이션 프리브리핑 사전학습이 간호대생의 시뮬레이션 교육 만족도에 미치는 영향. 한국간호시뮬레이션학회지, 6(2): 27-34.
  22. 최은희(2019). 동영상 간호과정을 적용한 사전브리핑이 시뮬레이션 교육에 미치는 영향. 한국간호시뮬레이션학회지, 7(1): 1-11.