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디자인기업에서의 관계마케팅이 신뢰와 관계지속의도에 미치는 영향

The Influence of Relationship Marketing in Design Companies on the Trust and Intent of Relationship Maintenance

  • 은창익 (동양대학교 디자인학부)
  • Eun, Chang-Ik (Department of Design, College of Art, Dong Yang University)
  • 투고 : 2020.07.22
  • 심사 : 2020.08.27
  • 발행 : 2020.08.31

초록

본 연구는 기업에서, 특히 디자인기업에서 관계마케팅이 기업이미지, 기업의 신뢰, 그리고 그 기업과의 관계에 대한 지속의도에 미치는 영향을 분석 후, 기업에 종사하는 구성원들과 그 기업의 서비스를 이용하는 소비자(사용자)간의 업무와 소통에서의 관계 정립을 살펴보고, 상호간 관계지속의도의 영향을 실증하는 데 목적이 있다. 연구방법은 먼저, 이론적 고찰을 정립하기 위해, 이미 발표된 국내·외 논문, 학술지, 간행지, 단행본, 인터넷 등을 살펴본 후 수집한 자료를 바탕으로 분석하였다. 또한 객관적 타당성과 실증적 증명을 위해 서울, 경기도에 거주하는 디자인 기업 종사자들을 대상으로 약 2개월에 걸쳐 수집한 설문자료를 분석하였으며, 그 결과는 다음과 같다. 첫째 관계마케팅과 신뢰 간의 관계를 검증한 결과 기업의 커뮤니케이션과 기업평판은 신뢰에 유의한 영향을 미치는 반면, 기업의 전문성은 신뢰에 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 둘째, 관계마케팅과 지속의도 간의 관계는 전문성, 커뮤니케이션, 기업평판 등 모든 변수가 지속의도에 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 검증되었다. 셋째, 기업의 신뢰는 지속의도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그리고 결론부분에 이와 관련된 연구의 시사점 및 한계점을 제시하였다.

This study aims to analyze the effect on the adherence intention of enterprise image, trust, and relationship maintenance by the relation marketing in companies, especially in design companies, to examine the relationship establishment in the operation and communication between customers (users) on using the company's service and the member working for the company, and to suggest its substantiation of the mutual satisfaction effect. The research method was, first, analyzed based on the data collected after examining the published domestic and foreign papers, academic journals, publications, books, and internet in order to conduct the theoretic consideration. Also, for objective validity and empirical proof, the empirical analysis was conducted on the survey conducted and collected over two months for the employees of design companies living in Seoul and Gyeonggi-do, and the results are as follows. First, the result of verifying the relationship between relationship marketing and trust showed that the company's expertise does not significantly affect its trust while the company's communication and reputation affect significantly on trust. Second, the relationship between relationship marketing and sustainability has been verified that all variables, such as expertise, communication and reputation does not significantly effect the relationship maintenance. Third, the company's trust has significant effect on relationship maintenance. In addition, the implication and limitation of the study related to this were suggested in the conclusion.

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과제정보

본 연구는 2019년도 동양대학교 교내학술연구비의 지원을 받아 진행된 과제임.

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