DOI QR코드

DOI QR Code

Comparative Analysis and Implications of Lifelong Education Policy in Korea and Germany - Focusing on Historical Transition -

한국과 독일의 평생교육정책에 대한 비교분석 및 시사점 - 역사적 변천과정을 중심으로 -

  • Lee, Myung-Sim (Sookmyung Women's University, Graduate School Education)
  • 이명심 (숙명여자대학교 교육학과)
  • Received : 2019.06.21
  • Accepted : 2020.04.27
  • Published : 2020.04.30

Abstract

The purpose of this study is to examine the lifelong education policy in Korea and Germany, focusing on the historical transition process, and to explore desirable ways to develop the lifelong education policy in Korea. To this end, We compared and analyzed Korea and Germany's lifelong education policy using research papers on lifelong education and practical data published by BMBF, DIE, DVV, EAEA, UIL, and NILE. As a result of the study, German lifelong education policy has improved social and vocational professionalism running programs suitable for the characteristic of region, Korean lifelong education policy lacks civic education in terms of local lifelong education due to political sensitivity. In addition, Germany is expanding the participation rate of lifelong education by constructing an environment where it is easy to participate in lifelong education, while Korea's participation rate in lifelong education is lower than that of advanced OECD countries. At last, the German lifelong education policy pursues a natural change in the needs of the society, the ideological principle of which require education be independent. On the other hand, the study confirms that Korean lifelong education policy tends to be controlled by the central government. As a result of this study, Germany's lifelong education policy provide the following implications for Korea's lifelong education policy. First, This dissertation emphasizes the need for the learner-centered operation as the needs of educational consumers become more diverse. Secondly, It highlights the need for activation of lifelong education in career education. Third, The expansion of the lifelong education budget to support good quality lifelong learning. Fourth, Holistic and long-term system for sustainable lifelong learning society needs to be structured.

본 연구의 목적은 한국과 독일의 평생교육정책을 역사적 변천과정을 중심으로 검토하여 이를 토대로 한국의 평생교육정책에 바람직한 발전방안을 모색하는데 있다. 이를 위해 한국과 독일의 평생교육에 대한 연구논문과 독일 연방 교육연구부(BMBF), 독일 성인교육연구소(DIE), 독일 성인교육협회(DVV), 유럽 성인교육협회(EAEA), 유네스코 평생학습연구소(UIL)와 국가평생교육진흥원에서 발간한 실무자료 등을 활용하여 한국과 독일의 평생교육정책을 비교·분석하였다. 연구결과, 독일의 평생교육정책은 지역의 특성에 맞는 프로그램을 운영하는 가운데, 사회적·직업적 전문성 향상을 촉진하고 있으며, 한국의 평생교육정책은 정치적 민감성 때문에 시민교육이 지자체 단위의 평생교육 차원에서 미비한 수준임을 확인할 수 있었다. 또한, 독일의 경우 평생교육 참여가 용이한 환경에 대한 구축을 통하여 평생교육 참여율에 대한 확대를 추진하고 있으며, 이에 반해 한국의 평생교육 참여율은 경제협력개발기구(OECD)선진국에 비해 낮은 상태인 것으로 확인되었다. 마지막으로, 독일의 평생교육정책은 교육에 있어서 독립이라는 이념적 원칙에 따라 사회의 요구에 자연스러운 변화를 추구하고 있으며, 그에 반해 한국의 평생교육정책은 중앙정부에 의해 통제되는 경향이 강한 것을 확인할 수 있었다. 본 연구결과 독일의 평생교육정책은 한국의 평생교육정책에 다음과 같은 시사점을 제공한다. 첫째, 학습자의 교육 수요가 다양해짐에 따라 공급자 중심에서 학습자 중심 교육체계에 대한 확대이다. 둘째, 직업분야의 평생교육에 대한 활성화이다. 셋째, 양질의 평생학습 지원을 위한 평생교육 예산 확대이다. 넷째, 지속가능한 평생학습사회 실현을 위한 종합적이고 장기적인 시스템 구축이 이루어져야 한다.

Keywords

References

  1. 유진영, 박성희. (2017). 독일 직업분야 평생교육 체제 및 시사점. 한국성인교육학회, 20(3): 57-75.
  2. 김춘식. (2017). 독일 평생교육의 역사와 한국에의 시사점. 역사와 교육, 25:75-109.
  3. 한삼수. (2004). 한국과 독일의 평생교육 비교 분석. 원광대학교 석사학위논문.
  4. Nagel, B. (2007). Gerechtigkeit und Recht auf Weiterbildung. Zeitschrift fur Weiterbildungsforschung, 30(3):9-18.
  5. 교육과학기술부, 평생교육진흥원. (2010). 2009 평생교육백서. 교육과학기술부, 평생교육진흥원.
  6. George Panagiotopoulos, Katerina Pertesi, Zoe Karanikola. (2018). Adult Education and International Organizations (UNESCO): Contemporary Policies and Strategies. International Journal of Learning and Development, 8(3)
  7. Kjell Rubenson, Maren Elfert. (2015). Adult education research: exploring an increasingly fragmented map. European Journal for Research on the Education and Learning of Adults, 1-14.
  8. 박성희, 권양이. (2019). 독일 시민대학 100년 발달사 및 성인교육에의 시사점. 교육문화연구, 25(1):339-357.
  9. 김경택. (2003). 독일 성인교육에 관한 연구. 단국대학교 박사학위논문.
  10. 권양이. (2018). 한국 평생교육정책의 변천 탐탐구:국민의 정부에서 박근혜 정부까지의 시기를 중심으로. 평생학습사회, 4(3):1-27.
  11. 연지연. (2019). 한국 대학평생교육정책의 변동 과정 분석: 2008년부터 2017년까지 정책변동을 중심으로. 한국성인교육학회, 22(3):267-296.
  12. 최종진, 신근영, 박균달. (2018). 평생교육의 역사적 고찰을 통한 문제점과 활성화 방안. 한국행정사학지, 44:125-152.
  13. 신미식. (2019). 제4차 산업혁명시대의 한국 평생교육: 역할과 과제를 중심으로. 한국동북아논총, 24(1):145-163.
  14. 강구섭. (2018). 독일 평생교육의 특성과 개혁 동향 고찰. 한국교육학회, 1:141-156.
  15. 김순임. (2015). 독일의 성인교육에 관한 고찰-'계속교육' 개념과 현황을 중심으로. 용봉인문논총, 47:5-38.
  16. 최은수. (2012). 평생교육정책론. 서울: 학지사.
  17. 한국학중앙연구원. 한민족문화대백과. http://encykorea.aks.ac.kr/ 2019.11.11.
  18. 서울대학교 교육연구소. (2011). 교육학용어사전. 서울: 하우동설.
  19. Rosanna Barros. (2012). From lifelong education to lifelong learning Discussion of some effects of today's neoliberal policies. European Journal for Research on the Education and Learning of Adults, 3(2):119-134. https://doi.org/10.3384/rela.2000-7426.rela0071
  20. Rubenson, K. (2010). Adult Education:Adult Education Overview. University of British Columbia. Canada:Elsevier, 1-11.
  21. 교육부, 국가평생교육진흥원. (2018). 2017 평생교육백서. 국가평생교육진흥원.
  22. 교육부. (1997). 평생교육백서 제1호. 교육부.
  23. 교육과학기술부. (2008). 2008평생교육법, 평생교육법시행령, 평생교육법시행규칙. 교육과학기술부: 평생학습정책과.
  24. 교육인적자원부. (2009). 평생학습진흥종합계획. 교육인적자원부: 평생학습정책과.
  25. 신용민. (2017). 독일과 한국의 성인 시민교육 비교연구-라이프치히 시민대학과 진주의 평생교육원 교육프로그램을 중심으로. 독일어문학, 79:87-108.
  26. 국가평생교육진흥원. www.nile.or.kr/2019.11.11.
  27. 교육부, 국가평생교육진흥원. (2018). 제4차 평생교육진흥 기본계획. 국가평생교육진흥원.
  28. Meisel, Klaus, Mickler, Regine. (2015). PIAAC: Konsequenzen fur Bildungspolitik und Praxis der Erwachsenenbildung. Zeitschrift fur Padagogik, 61(2):205-222.
  29. Tippelt, R., & von Hippel, A. (2009). Handbuch Erwachsenenbildung & Weiterbildung (3). Wiesbaden:VS Verlag fur Sozialwissenschaften.
  30. 최은수. (2019). 주요 외국의 평생교육정책. 서울: 학지사.
  31. Edwards, Miller, Small, & Tait. (2002). Supporting lifelong learning. 3: making policy work. New York:Routledge Falmer.
  32. Josef Schrader & Franziska Loreit. (2018). Was ist Erwachsenenbildung? Geschichte, Hintergrund, Ziele. Der Deutscher Kulturrat, 1-2.
  33. Olbrich, J. (2001). Geschichte der Erwachsenenbildung in Deutschland. Opladen: Leske & Budrich.
  34. 서지현. (2005). 독일 시민대학(Volkshochschule)의 평생교육학적 의미 분석. 이화여자대학교 석사학위논문.
  35. 김수용. (2010). 독일 계몽주의. 서울: 연세대학교 출판부.
  36. 이병준. (2006). 독일 근대의 성인교육운동에 대한 역사적 탐구. 교육사상연구, 18:101-118.
  37. Nobelmann, M. (2017). Geschichte der laendlichen Heimvolkshochschulen in Deutschland. Iwona, B., Tomasz, M. & Ewa, S.-S. (Eds.). Challenges of Future. Grzybow, 1-9.
  38. 한상길, 임상록. (2001). 성인평생교육기관으로서의 독일 국민대학 발전에 관한 역사적 고찰. 한국성인교육학회, 4(4):77-95.
  39. Verband der Bildungszentren im landlichen Raum. https://www.lernen-im-gruenen.de/ 2019.12.11.
  40. Tietgens, H. (1994). Institutionelle Sturukturen der Erwachsnenbildung. In Ders. Schmitz, E. (Hrsg). Erwachsenenbildung. Stuttgart:Klett-Cotta, 140-158.
  41. Faulstich, P.(1993). Mittlere Systematisierung' der Weiterbildung. In:Meier. A./Rabe-Kleberg, U. (Hrsg.): Weiterbildung, Lebenslauf, sozialer Wandel. Neuwied/Kriftel/Berlin: Luchterhand S, 29-46.
  42. Bundesministerium fur Bildung und Forschung(BMBF). (2001). Aktionsprogramm "Lebensbegleitendes Lernen fur alle", 1-25.
  43. UNESCO Institute for Lifelong learning. (2004). Germany:Strategy for Lifelong Learning (STRATEGIE FuR LEBENSLANGES LERNEN). Bund-Lander-Kommission.
  44. Dr. Rainer Wild-Stiftung. Food Literacy ist die Fahigkeit, den Ernahrungsalltag selbstbestimmt, verantwortungsbewusst und genussvoll zu bestimmen. https://www.gesunde-ernaehrung.org/ 2019.03.10
  45. Deutscher Volkshochschul-Verband. https://www.dvv-vhs.de>der-verband>dvv/2019.11.21.
  46. Deutscher Volkshochschul-Verband. (2016). Deutscher Volkshochschultag unterstreicht zentrale Rolle der Weiterbildung fur die Bewaltigung des digitalen Wandels.
  47. Kulturminister Komferenz. (2016). Strategie der Kultusminister konferenz, Bildung in der digitalen Welt.
  48. Deutsches Institut fur Erwachsenenbildung. (2019). Welttag der Alphabetisierung.
  49. Bundesministerium fur Bildung und Forschung. https://www.bmbf.de/2019.11.21.
  50. Deutscher Qualifikationsrahmen - Start. https://www.dqr.de/2019.11.21.
  51. 이종만. (1992). 한국의 평생교육, 그 법.제도적 기반. 교육월보, 32-35.
  52. 양대종. (2008). 독일 평생교육 정책동향, 해외 평생교육 정책동향 시리즈3. 평생교육진흥원.
  53. EAEA. Country report Germany. Retrieved July 25, 2013. www.eaea.org/country/germany/ 2019.11.11.
  54. 변종임. (2014). 100세 시대 평생교육체제 구축을 위한 평생교육법 정비방안 연구. 교육부.
  55. 대구광역시교육청. www.dge.go.kr/2019.03.08.
  56. VHS. https://www.vhs-lernportal.de/2019.11.11.
  57. Bundesministerium fur Bildung und Forschung(BMBF). (2017). Ergebnisse des Adult Education Survey (AES). Deutsches Institut fur Erwachsenenbildung - Leibniz-Zentrum fur Lebenslanges Lernen, 302.
  58. Ramona Kahl. (2019). Lernzeiten und Lernraume etablieren Gelingensbedingungen zur Teilnahme an wissenschaftlicher Weiterbildung. Zeitschrift fur Weiterbildungsforschung, 40:183-199. https://doi.org/10.1007/s40955-019-0139-7
  59. Tchamyou, Vanessa S., Asongu, Simplice A., Odhiambo, Nicholas M. (2019). The Role of ICT in Modulating the Effect of Education and Lifelong Learning on Income Inequality and Economic Growth in Africa. African development review, 31(3):261-274. https://doi.org/10.1111/1467-8268.12388
  60. Peters, Mitchell, Romero, Marc. (2019). Lifelong learning ecologies in online higher education: Students' engagement in the continuum between formal and informal learning. British journal of educational technology, 50(4):1729-1743 https://doi.org/10.1111/bjet.12803
  61. 한승희. (2019). 현실이 된 미래, 평생학습이 이끄는 교육개혁, 2030교육포럼 자료집. 국가평생교육진흥원.
  62. Billett Stephen. (2018). Distinguishing lifelong learning from lifelong education. Journal of Adult Learning, Knowledge and Innovation, 2(1):1-7. https://doi.org/10.1556/2059.01.2017.3
  63. UNESCO. (2019). Germany's adult education system 'one of best'. https://p.dw.com/p/3UFbF/2019.03.10.
  64. UIL. (2019). December 2019. Hamburg:UNESCO Institute for Lifelong Learning.
  65. 홍명희. (2018). 숲 체험 평생교육프로그램이 참여자들의 신체적.정신적 건강에 대한 인식 조사. 한국엔터테인먼트산업학회 논문지, 12(8): 249-260.
  66. Mike Zapp, Clarissa Dahmen. (2017). The Diffusion of Educational Ideas among International Organizations: An Event History Analysis of Lifelong Learning, 1990-2013. Comparative Education Review, 61(3):1-30. https://doi.org/10.1086/689922
  67. 김영우. (2019). 대학 평생교육원 학습자의 학습흥미유발에 대한 인터뷰. 한국엔터테인먼트산업학회 논문지, 13(2):145-154.