DOI QR코드

DOI QR Code

Factors Affecting on Major Satisfaction of the Male Students in Department of Dental Hygiene

치위생(학)과 남학생 전공만족도에 영향을 미치는 요인

  • Kim, Kyung-Mi (Department of Dental-Hygiene, Kyungdong University) ;
  • Kim, Young-Ki (Department of Dental-Hygiene, Kyungdong University)
  • 김경미 (경동대학교 치위생학과) ;
  • 김영기 (경동대학교 치위생학과)
  • Received : 2020.03.20
  • Accepted : 2020.04.27
  • Published : 2020.04.30

Abstract

The purpose of this study aimed to identify the relationship between department adaptation, career satisfaction and major satisfaction of the male students in department of dental hygiene and to provide basic data to improve their major satisfaction. The subjects were 102 male students attended dental hygiene departments at four universities in Seoul, Gangwon-do and Gyeongsang-do. The survey was completed a self administered questionnaire survey available on a website from September to October 2019. The collected data were analyzed frequency, mean and standard deviation, correlation and logistic regression using the SPSS 22.0 program. The questionnaire consisted of a total of 36 questions, with each item scored on a 5-point Likert scale. The mean score of male students of dental hygiene department major satisfaction was 3.32, department adaptation was 3.48 and career satisfaction was 3.08. The results of the correlation analysis shows that major satisfaction has a statistically significant positive correlation between career satisfaction and departmental adaptation(p<0.01), career satisfaction was a statistically significant positive correlation to the departmental adaptation(p<0.01). As a result of regression analysis with Independent variables such as departmental adaptation(β=0.410) and career satisfaction(β=0.457) were analyzed to have a significant positive effect on the major satisfaction(p<0.001). Accordingly, the department adaptation and job career satisfaction are critical factors for major satisfaction.

본 연구의 목적은 치위생(학)과에 재학 중인 남학생들의 학과적응과 진로만족도가 전공만족도에 영향을 미치는 요인을 파악하여, 남학생의 진로지도 개발 및 전공만족도를 향상시킬 수 있는 기초자료를 제공하기 위함이다. 대상자는 서울, 강원도, 경상도에 소재한 4개 대학의 치위생학(과)에 재학 중인 남학생 102명을 편의 추출하였다. 연구 취지에 동의한 93명의 남학생을 대상으로 2019년 9월부터 10월까지 약 4주간 웹사이트를 이용해 자기기입식 설문조사를 수행하였다. 남학생의 전공만족도 전체 평균은 5점 만점에서 3.32점, 학과적응은 3.48점, 진로만족도는 3.08로 나타났다. 학과적응과 진로만족도가 전공만족도에 미치는 영향을 검증하기 위하여 다중 회귀분석을 실시한 결과 독립 변수인 학과적응(β=0.410)과 진로만족도(β=0.457)는 전공만족도에 유의미한 양의 영향을 미치는 것으로 분석되었다(p<0.001).

Keywords

References

  1. 이상섭. (2010). 병원조직문화가 남자간호사의 직무만족도에 미치는 영향: 수도권 대학병원을 중심으로. 가톨릭대학교 보건대학원.
  2. 최연철. (2003). 남자 유아교사로 살아가기. 열린유아교육연구, 11(8): 25-43.
  3. 정효주, 정향인. (2012). 3년제 간호대학 신입생의 자아존중감, 정서지능, 사회적 지지가 대학생활 적응에 미치는 영향. 정신간호학회지, 21(3): 188-196.
  4. 양남영, 송민선. (2014). 보건계열 신입생들의 분노조절정도에 따른 대인관계와 삶의 목적. 한국보건간호학회지, 28(1): 46-56. http://dx.doi.org/10.5392/JKPHN.2014.28.146
  5. 두현정, 김현숙. (2008). 남자간호 대학생의 직업 가치관에 대한 주관적 구조. 한국간호교육학회지, 14(2): 167-175. https://doi.org/10.5977/JKASNE.2008.14.2.167
  6. O'Lynn, C.E. (2004). Gender-based barriers for male students in nursing education programs: Prevalence and Perceived importance, Journal of Nursing Education, 43(5): 229-236. https://doi.org/10.3928/01484834-20040501-08
  7. Evan, J. (2004). Men nurses: a historica and feminist perspective, Journal of Advanced Nursing, 47(3): 321-328. https://doi.org/10.1111/j.1365-2648.2004.03096.x
  8. Baker, RW., Siryk, B. (1984). Measuring adjustment to college, J Couns Psychol, 31: 179-189. https://doi.org/10.1037/0022-0167.31.2.179
  9. 문인오, 이경완. (2010). 간호대학생의 전공만족도, 진로탐색효능감이 진로탐색행동에 미치는 영향. 한국간호교육학회지, 16(1): 83-91. http://dx.doi.org/10.5977/JKASNE. 2010.16.1.083
  10. Ahmed, K,A., Sharif, N., Ahmad, N. (2017). Factors influencing students' career choices: empirical evidence from business students. J Southeast Asian Res, 2017: 1-15. http://dx.doi.org/10.5171/2017.718849
  11. 김영기, 최미숙. (2017). 남녀 치과위생사의 직무 스트레스가 이직의도에 미치는 영향. 대한치과위생학회지, 19(2): 67-78.
  12. 김명애, 고성희, 박은아. (2014). 남자 간호대학생의 성역할정체감 인식 유형. 한국간호교육학회지, 20(2): 223-233. https://doi.org/10.5977/jkasne.2014.20.2.223
  13. 이시라. (2010). 남자간호대학생의 간호사이미지와 전공만족도가 간호전문직관에 미치는 영향. 아주대학교대학원 석사학위논문.
  14. 이세나, 김은숙. (2015). 치위생학 전공 대학생들의 자기효능감과 직업가치가 전공만족도에 미치는 영향, 한국산학기술학회, 16(8): 5304-5313. http://dx.doi.org/10.5762/KAIS.2015.16.8.5304
  15. 성지숙, 염은이. (2016). 여자간호사가 인식하는 남자간호사의 유형 및 특성: Q 방법론적 접근. 한국산학기술학회논문지. 17(1): 572-584. http://dx.doi.org/10.5762/KAIS.2016.17.1.572ISSN
  16. 한국치과의료연감. (2016). 한국의료정책연구원
  17. 문영주. (2010). 간호직 및 남자간호사에대한 인식과 진로 선택 시 간호직 고려의사에 관한여구: 남자고등학생학, 학부형, 교사를 대상으로. 경상대학교 석사학위논문.
  18. 이지원, 문희정, 최미숙. (2009). 일부 치위생과 학생들의 학과 만족도 및 적응도에 관한 조사 연구. 한국산학기술학회논문지, 10(11): 3451-3457. https://doi.org/10.5762/KAIS.2009.10.11.3451
  19. 이동재. (2004). 남자 간호대학생의 전공만족 성정체감 성고정관념의 관계. 연세대학교 교육대원 석사학위논문.
  20. 정기수, 주현옥. (2015). 남자 간호대학생의 진로유형 및 진로유형에 영향을 미치는 요인. 대한근관절건강학회, 22 (3): 177-184. https://doi.org/10.5953/JMJH.2015.22.3.177
  21. 최미정. (2017). 진로개발프로그램이 간호대학생의 전공만족도, 진로장벽, 진로탐색행동에 미치는 효과. 한국엔터테인먼트산업학회 논문지, 11(8): 327-334. https://doi.org/10.21184/jkeia.2017.12.11.8.327
  22. 최현주. (2017). 간호대학생의 전공만족도와 대학생활 적응의 관계에서 간호전문직관의 조절 및 매개효과. 한국산학기술학회, 18(6): 68-77. http://dx.doi.org/10.5762/KAIS.2017.18.6.68
  23. 최연실, 박한샘, 김희숙. (2004). 상명대학교 남학생 대처패턴에 대한 연구조사. 상명대학교 학생생활연구, (No. 17)
  24. 이은주. (2017). 남자간호대학의 학과적응 유형. 한국간호교육학회지, 23(1): 108-117. http://dx.doi.org/10.5977/jkasne.2017.23.1.108
  25. 백성민, 송다혜, 박진슬, 배정연, 정원석, 황수정. (2013). 대전 일부 치위생학과 간호학과 재생학 및 재학생 및 졸업생의 전공과 업무 만족도 비교. 치위생과학회지, 13(4): 378-385.
  26. 이지영. (2016). 간호 및 보건계열 대학 신입생의 전공만도와 학업적응에서 정서안정성과 사회적 지지의 매개효과. 대한스트레스학회지, 24(4): 269-276. https://doi.org/10.17547/kjsr.2016.24.4.269
  27. 전현선, 김다혜, 최용금. (2015). 대학생의 산업체 실습 만족도 분석: 치위생학과 학생대상으로. 한국엔터테인먼트산업학회 논문지, 9(2): 247-254.
  28. 김미영. (2009). 간호에서의 남성성에 관한 탐색적 연구. 임상간호연구, 15(2): 37-46.
  29. 김영기, 권호장. (2016). 남자치과위생사의 직무 스트레스와 직무 만족도가 이직의도에 미치는 영향. 치위생과학회지, 16(2): 142-149. http://doi.org/10.17135/jdhs.2016.16.2.142
  30. 김서연. (2016). 치위생(학)과 학생들의 스트레스가 전공만족도와 진로결정태도에 미치는 영향에 관한 융합연구. 중소기업융합학회 논문지, 6(4): 115-122. http://dx.doi.org/10.22156/CS4SMB.2016.6.4.115
  31. 조인영. (2014). 간호학과 신입생의 진로정체감, 전공만족도 및 대학생활적응 상관관계. 한국산학기술학회논문지, 15(5): 2937-2945. http://dx.doi.org/10.5762/KAIS.2014.15.5.2937