DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Regional Characteristics and Symbolic Elements of the Soccer World Cup Mascots

축구월드컵 행사 마스코트에 나타난 지역 특성과 상징 표현 요소 고찰

  • 김시범 (국립안동대학교 한국문화산업전문대학원, 문화산업연구소)
  • Received : 2020.01.27
  • Accepted : 2020.03.27
  • Published : 2020.03.31

Abstract

Presenting symbolic concepts consistent with the culture of the host country and international trends at international events will win the favor of the world and raise the image of the host country. The international event mascot symbolically represents the host country's unique culture, and is a good means to enhance the sense of belonging and pride of its members and to display the image of the host country in an outwardly. This study discussed the symbolic elements of the host country characteristics reflected in FIFA's World Cup event mascot. A total of 14 mascots of World Cup events were held from 1966 to 2018, and their materials can be divided into animals, plants, people and creations. The mascot was applied with the characteristic elements of regional specialties, the flag of the host country, symbolic attire, language of the hosting area, social issues and the mascot's dress, posture, props and expression characters of soccer events were used as symbolic elements. First of all, the implications of the research were that mascots were more strongly expressing the "football" signifying element, the theme of events, rather than regional characteristics. Second, the use of 'national flag' was highlighted among the elements of expressing regional characteristics. Third, 'animal' was preferred for mascot material. Fourth, mascots have become integrated with 'cultural perfumes' and play an extended role in raising social awareness. Implications derived from the classification of characteristics and symbol representation elements raised in this study will be used as a basis for the planning of international event mascots.

국제 행사에서 개최지역 문화와 국제사회의 흐름에 부합하는 상징적 개념을 제시하면 세계인의 호응을 얻어 개최지역의 이미지도 올릴 수 있다. 국제 행사 마스코트는 개최지역의 고유한 문화를 상징적으로 나타내며, 구성원의 소속감과 자긍심을 높이고 개최지역의 이미지를 대외적으로 친근하게 나타낼 수 있는 좋은 수단이다. 본 연구는 국제축구연맹(FIFA)의 축구월드컵 행사 마스코트에 반영된 지역 특성과 상징 표현 요소에 대하여 고찰하였다. 1966년부터 2018년까지 개최된 축구월드컵 행사 마스코트는 총 14개로 이들의 소재는 동물, 식물, 사람, 창작 등으로 나누어볼 수 있다. 마스코트에는 지역의 특산물, 개최 지역의 국기, 상징적인 복장, 개최지역 언어, 사회적 논점 등의 지역 특성이 적용되었으며, 마스코트의 복장, 자세, 소품과 행사 관련 문자가 상징 표현 요소로 사용되었다. 연구를 통해 도출된 시사점은 첫째, 마스코트는 지역 특성보다는 행사 주제인 '축구'상징 요소를 더 강하게 표현하고 있었다. 둘째, 지역 특성 표현 요소 중에는 '국기'를 활용한 사례가 돋보였다. 셋째, 마스코트 소재는 '동물'이 선호되었다. 넷째, 마스코트가 '문화향품'과 접목하게 되고, 사회적 경각심을 불러일으키는 등의 확장된 역할을 하게 되었다. 이 연구에서 제기한 특성 및 상징 표현 요소 분류에서 도출된 시사점은 국제 행사 마스코트 기획의 기초자료로 활용될 것이다.

Keywords

Acknowledgement

이 논문은 2017학년도 안동대학교 해외파견연구보조금에 의하여 연구되었음

References

  1. 강신혁(2013), 「국제스포츠행사에 구현된 디자인형식과 개최국가별 문화정체성의 상관관계 연구」, 경희대학교 박사학위논문
  2. 고상미(2007), 『만화 <아스테릭스>를 활용한 효과적인 프랑스어교육 사례 연구』, 숙명여자대학교 교육대학원 석사학위 논문
  3. 김무진(2009), 『메가스포츠이벤트 유치에 따른 사회적 갈등 연구 - 동계올림픽을 중심으로』, 동아대학교 대학원 박사학위논문
  4. 김혜천(2012), 국제적 메가이벤트 유치전략의 쟁점과 정책적 함의, 『지방행정연구』, 26권 2호
  5. 두산백과(www.doopeia.co.kr), 2019. 3. 29. 검색일, https://terms.naver.com/entry.nhn?docId=1220867&cid=40942&categoryId=40576
  6. 두산백과(www.doopedia.co.kr), 2019. 3. 29. 검색일, https://terms.naver.com/entry.nhn?docId=1220900&cid=40942&categoryId=40604
  7. 외교부(2011. 8), 남아프리카공화국 개황(www.mofa.go.kr), 2019. 3. 29. 검색일, https://terms.naver.com/entry.nhn?docId=1003453&cid=44026&categoryId=44028
  8. 외교부(2011. 12), 아르헨티나 개황, (www.mofa.go.kr), 2019. 3. 28. 검색일, https://terms.naver.com/entry.nhn?docId=985777&cid=43981&categoryId=43983
  9. 외교부(2009. 7), 이탈리아 개황, (www.mofa.go.kr), 2019. 3. 29 검색일, https://terms.naver.com/entry.nhn?docId=1687255&cid=43909&categoryId=43910
  10. 외교부(2011. 4), 프랑스개황, (www.mofa.go.kr) 2019. 3. 28 검색일, https://terms.naver.com/entry.nhn?docId=1048868&cid=43926&categoryId=43927
  11. 유경아(2003. 2), 『2002 월드컵 마스코트를 이용한 팬시상품 디자인 연구』, 한양대학교 석사학위논문
  12. 정락길(2016), 영화 <도원경>-보르헤스의 '가우초문학'과의 연관성을 중심으로, 『세계문화비교연구』 55, 159-186쪽, 세계문화비교학회
  13. 정유나(2011), 아프리카대륙 주권국가들의 국기 디자인 분석 연구, 『브랜드디자인학연구』 제17호, 9(1), 171-186쪽, (사)한국브랜드디자인학회
  14. 정은진(2013), 용과 싸우는 성 게오르기우스(St. Georgius):순교자에서 기사로, 『서양미술사학회 논문집』, 38, 237-260쪽
  15. 정파(2008), 『1996년~2008년 올림픽 대회의 마스코트 디자인에 대한 연구(하계 올림픽 대회를 중심으로)』, 배재대학교 석사학위논문
  16. 한석원(2016a), 올림픽 마스코트 디자인의 형태적 변화에 대한 기호학적 연구 - 동계올림픽 마스코트를 중심으로 -, 『브랜드디자인학연구』, 14(3), 통권 39호, 297-306쪽, (사)한국브랜드디자인학회
  17. 한석원(2016b), 월드컵 마스코트의 기호학적 의미작용 연구, 『조형미디어학』, 19(4), 269-278쪽, 한국일러스트아트학회
  18. pmg지식엔진연구소, 박문각, (www.pmg.co.kr), 2019. 3. 28. 검색일, https://terms.naver.com/entry.nhn?docId=2180437&cid=43667&categoryId=43667,
  19. Associated Press(Nov. 27, 2012), World Cup mascot named Fuleco, 2019. 4. 12. 검색일, http://www.espn.com/soccer/news/story/_/id/1241702/2014-world-cup-armadillo-mascot's-name-is-fuleco
  20. Brand South Africa, Zakumi:spirit of South AFrica 2010, 2019. 4. 12. 검색일, https://www.brandsouthafrica.com/people-culture/sport/2010/zakumi
  21. Cambridge Academic Content Dictionary, Cambridge University Press, 2019. 3. 31. 검색일, https://dictionary.cambridge.org/ko/%EC%82%AC%EC%A0%84/%EC%98%81%EC%96%B4/sombrero
  22. SCOTTISH-AT-HEART.COM, The National Flag of Scotland, 2019. 4. 12. 검색일, https://www.scottish-at-heart.com/flag-of-scotland.html)
  23. The Guardian(Oct. 21, 2016), Russia 2018:World Cup mascot Zabivaka the wolf unveiled in Moscow, 2019. 4. 12. 검색일, https://www.theguardian.com/football/2016/oct/21/russia-2018-zabivaka-world-cup-mascot