DOI QR코드

DOI QR Code

The Effects of Jigsaw Cooperative Learning Class on 'Change of Season' Unit of Elementary Students on Task Commitment and Creative Personality

초등학생들의 '계절의 변화' 단원에 대한 Jigsaw 협동학습이 과제집착력 및 창의적 인성에 미치는 효과

  • Received : 2020.07.31
  • Accepted : 2020.08.28
  • Published : 2020.08.31

Abstract

The purpose of this study is to investigate the effect of jigsaw cooperative learning strategy on elementary students' task commitment and creative personality. This study utilized experimental method of comparing the effect of jigsaw strategy between treatment and comparative group. Twenty four 6th grade students in treatment group experienced the jigsaw cooperative learning for twelve-weeks during 2019 school year whereas students in comparetive group did not. Task commitment and creative personality test result were collected from both groups as main data sources and mixed-method was used to analyze the data. The results of the study were as follows. First, the treatment group students' task commitment score was significantly higher than comparative group of students' score(p<.05). Second, the treatment group students' creative personality efficacy score was significantly higher than comparative group students' (p<.05). Third, students who experienced the jigsaw cooperative learning-based science lesson had positive perceptions about the lesson.

본 연구의 목적은 초등학생들의 '계절의 변화'에 대한 Jigsaw 협동학습이 과제집착력 및 창의적 인성에 미치는 효과를 알아보는 데 있다. 연구 대상은 B시의 G초등학교 6학년 2개 반 48명을 대상으로 연구집단 24명, 비교집단 24명으로 구성하였다. 초등과학 6학년 '계절의 변화' 단원을 중심으로 12주간 실험처치를 하였다. 그리고 연구집단과 비교집단에서 사전-사후검사로 과제집착력 검사, 창의적 인성 검사를 하였다. Jigsaw 협동학습을 통해 자연스럽게 과제집착력 향상과 창의적 인성 함양이 될 수 있도록 연구절차를 설정하여 연구를 진행하였다. 이에 대한 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 초등학생들의 Jigsaw 협동학습은 과제집착력 향상에 효과가 있었다. 둘째, 초등학생들의 Jigsaw 협동학습은 창의적 인성 함양에 효과가 있었다. 셋째, 초등학생들의 Jigsaw 협동학습에 대한 인식은 긍정적으로 나타났다. 이러한 연구 결과를 통하여 Jigsaw 협동 학습이 과제집착력과 창의적 인성에 효과가 있으며 긍정적인 영향을 미친다는 것을 확인할 수 있다.

Keywords

References

  1. 김윤경, 이용섭(2015). Jigsaw 협동학습 방법을 적용한 과학수업이 학업성취도 및 창의적인성에 미치는 효과. 대한지구과학교육학회지, 8(2), 218-226. https://doi.org/10.15523/JKSESE.2015.8.2.218
  2. 김형재, 현혜정, 이순애(2017). 명화를 활용한 스토리텔링 인성교육 프로그램이 예비유아교사의 인성 및 창의적 인성에 미치는 영향. 미래유아교육학회지, 24(3), 25-54.
  3. 문공주, 함은혜(2016). 고등학생의 투지, 흥미, 과제집착력, 자기조절능력 및 과학학업성취의 관계 분석. 한국과학교육학회지, 36(3), 445-455. https://doi.org/10.14697/jkase.2016.36.3.0445
  4. 문성환, 이훈욱(2011). JIGSAWIII 모형을 적용한 목제품 만들기 수업이 초등학생의 사회성 발달에 미치는 영향. 한국실과교육학회지, 24(4), 46-60.
  5. 서혁, 김지희, 편지윤, 신윤하(2016). 문제 해결 상황에서 독자의 눈동자 움직임 및 뇌파 특성 분석: 독해력 수준에 따른 독자의 과제집착력(task commitment) 양상을 중심으로. 독서연구, 38, 225-254.
  6. 서현아, 엄세진(2019). 예비유아교사의 창의적 인성이 그릿에 미치는 영향: 행복감의 매개효과. 생태유아교육연구, 18(2), 173-197.
  7. 유아미(2016). 초등학교 수학 과학영재를 위한 과제집착력 검사 개발 및 타당화. 전남대학교 석사학위논문.
  8. 유아미, 염시창(2016). 초등학교 수학.과학영재 판별용 과제집착력 검사 개발. 전남대학교 교육문제연구소, 39, 43-60.
  9. 유주미, 최선영(2018). 초등 과학영재와 일반학생의 성취동기와 과제집착력 비교. 생물교육, 46(3), 390-397. https://doi.org/10.15717/BIOEDU.2018.46.3.390
  10. 이경미, 성승민, 장낙한, 여상인(2015). 영재교육기관별 초등과학영재와 일반학생의 회복탄력성 및 과제집착력 비교. 경북대학교 과학교육연구소, 39(3), 307-320.
  11. 이용섭(2019). 초등예비교사의 Jigsaw 협동학습 수업이 과제집착력 및 창의적 인성에 미치는 효과. 대한지구과학교육학회지, 12(2), 198-207.
  12. 이용섭, 김순식(2015). Jigsaw 협동학습을 적용한 수업이 자기주도적 학습능력 및 과제집착력에 미치는 효과. 대한지구과학교육학회지, 8(1), 87-97. https://doi.org/10.15523/JKSESE.2015.8.1.87
  13. 정숙희(2014). Jigsaw 협동학습에 의한 토의.토론수업이 토익학습자에게 미치는 효과. 한국열린교육학회지, 22(4), 181-206.
  14. 하주현(2000). 한국교육개발원 KEDI 연구보고서. 한국교육개발원.
  15. 홍지명, 윤상기(2018). 예비유아교사의 창의적 인성과 자아탄력성 간의 관계. 인문사회, 219(1), 321-332.
  16. 황영란, 박윤배(2011). Jigsaw 3 협동학습이 여학생의 과학학업성취도와 과학학습태도에 미치는 영향. 과학교육연구, 35(1), 91-101.
  17. Cheung, R. H. P., & Mok, M. M. C. (2018). Early childhood teachers' perception of creative personality as a predictor of their support of pedagogy important for fostering creativity: A chinese perspective. Creativity Research Journal, 30(3), 276-286. https://doi.org/10.1080/10400419.2018.1488345
  18. Crist, L., & James, M. (2012). The effectiveness of the Jigsaw approach and other cooperative learning strategies with students with learning disabilities: A master's research project presented to the faculty of the patton college of education and human services. Ohio University.
  19. Premo, J., Cavagnetto, A., & Davis, W. B. (2018). Promoting collaborative classrooms: The impacts of interdependent cooperative learning on undergraduate interactions and achievement. CBE-Life Sciences Education, 17(2), 16.
  20. Schaffer, B. S., & Manegold, J. G. (2018). Investigating antecedents of task commitment and task attraction in service learning team projects. Journal of Education for Business, 93(5), 222-232. https://doi.org/10.1080/08832323.2018.1457620
  21. Tan, C. S., Lau, X. S., Kung, Y. T., & Kailsan, R. A. L. (2019). Openness to experience enhances creativity: The mediating role of intrinsic motivation and the creative process engagement. Journal of Creative Behavior, 53(1), 109-119. https://doi.org/10.1002/jocb.170
  22. Timothy, H. (2013). The reveres jigsaw: A process of cooperative learning and discussion. Teaching Sociology, 31(3), 325-332. https://doi.org/10.2307/3211330
  23. Ural, E., Ercan, O., & Gençoglan, D. M. (2017). The effect of jigsaw technique on 6th graders' learning of force and motion unit and their science attitudes and motivation. Asia-Pacific Forum on Science Learning and Teaching, 18, 21.
  24. Utami, S., Nursalam, R. H., & Susilaningrum, R. (2016). Midwives performance in early detection of growth and development irregularities of children based on task commitment. International Journal of Evaluation and Research in Education, 5(4), 300-305.