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A Study on the Effectiveness of CT-TDPS Learning Model in Problem Solving Programming using Scratch

스크래치를 이용한 문제해결 프로그래밍에서 CT-TDPS 학습 모형의 효과성 연구

  • 김영직 (한국교원대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 김성식 (한국교원대학교 컴퓨터교육과)
  • Received : 2020.03.19
  • Accepted : 2020.04.28
  • Published : 2020.05.31

Abstract

Computational Thinking(CT) is drawing attention as a core competency required for future talent in the 21st century. Software education for improving CT ability at home and abroad is in full swing. Among them, problem-solving programming education helps to improve CT ability. The CT-TDPS learning model follows the decomposition, abstraction thinking process, which modularizes complex problems, and the Agile development method, which is an iterative and incremental programming method to implement it. In this study, we tried to confirm the improvement of CT ability by applying CT-TDPS learning model to problem solving programming education using Scratch. As a result of the study, it was confirmed that in the problem solving programming education using the CT-TDPS learning model, it improved in all aspects of computing concept, computing performance, and computing perspective, which are sub-factors of CT ability. In addition, it was confirmed that there was a significant difference in the experimental group as a result of the t-test on the Dr.Scratch automatic evaluation result.

21세기 미래 인재에게 필요한 핵심 역량으로 컴퓨팅 사고력이 주목받고 있다. 국내외적으로 컴퓨팅 사고력 향상을 위한 소프트웨어 교육이 한창이다. 그중에서 문제해결 프로그래밍 교육은 컴퓨팅 사고력 향상에 도움이 된다. CT-TDPS 학습 모형은 복잡한 문제들을 모듈화하는 분해, 추상화 사고 과정과 이를 구현하는 반복적·점증적 프로그래밍 방식인 애자일(Agile) 개발 방식을 따른다. 본 연구에서는 스크래치를 이용한 문제해결 프로그래밍 교육에 CT-TDPS 학습 모형을 적용하여 컴퓨팅 사고력 향상을 확인하고자 하였다. 연구 결과, CT-TDPS 학습 모형을 적용한 문제해결 프로그래밍 교육에서 컴퓨팅 사고력의 하위 요인인 컴퓨팅 개념, 컴퓨팅 수행, 컴퓨팅 관점에서 모두 향상이 되었음을 확인할 수 있었다. 그리고, Dr.Scratch 자동 평가 결과에 대한 t 검정 결과 실험집단에서 유의한 차이가 있음을 확인하였다.

Keywords

References

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