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The Relationship between Public Self-consciousness and Social Anxiety among College Students: The Mediating Effects of Fear of Negative and Positive Evaluation and Disqualification of Positive Social Outcomes

대학생의 공적 자의식과 사회불안의 관계: 부정적 및 긍정적 평가에 대한 두려움과 긍정적인 사회적 결과 가치 절하의 매개효과

  • Received : 2020.09.16
  • Accepted : 2020.11.13
  • Published : 2020.12.30

Abstract

This study examined the mediating effects of fear of negative evaluation(FNE), fear of positive evaluation(FPE) and disqualification of positive social outcomes(DPSO) on the relationship between public self-consciousness(PSC) and social anxiety(SA) among college students. In this study, SA was divided into social interaction anxiety(SIA) and performance anxiety(PA). Participants included 316 undergraduates who completed a survey. There were three major results. First, PSC, SIA, PA, FNE, FPE and DPSO were positively correlated with each other. Second, FNE, FPE and DPSO had significant mediating effects on the relationship between PSC and SA. Third, when FNE, FPE and DPSO mediated the relationship between PSC and SA, the effect on PA was significantly greater than the effect on SIA, and in the path mediated by FNE, the effect on SIA was greater than the effect on PA. This paper discusses the findings and implications of this study.

본 연구는 대학생의 공적 자의식과 사회불안의 관계에서 부정적 및 긍정적 평가에 대한 두려움과 긍정적인 사회적 결과 가치 절하의 영향을 알아보고자 하였다. 이때 사회불안을 사회적 상호작용 불안과 수행불안으로 구분하여 차별적 영향력을 확인하였다. 이를 위해 대학생 316명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 공적 자의식, 부정적 평가에 대한 두려움, 긍정적 평가에 대한 두려움, 긍정적인 사회적 결과의 가치 절하, 사회적 상호작용 불안, 수행 불안은 모두 유의한 정적 관련을 보였다. 둘째, 공적 자의식과 사회불안의 관계에서 부정적 및 긍정적 평가에 대한 두려움과 긍정적인 사회적 결과 가치 절하의 매개효과가 유의한 것으로 나타났다. 셋째, 공적 자의식과 사회불안의 관계를 부정적 및 긍정적 평가에 대한 두려움과 긍정적인 사회적 결과의 가치 절하가 매개할 때, 수행 불안에 미치는 영향이 사회적 상호작용 불안에 미치는 영향보다 유의하게 크고, 부정적 평가에 대한 두려움이 매개할 때는 사회적 상호작용 불안에 미치는 영향이 수행 불안에 미치는 영향 보다 유의하게 큰 것으로 나타났다. 이러한 연구결과를 바탕으로 연구의 시사점과 후속 연구를 위한 제언을 논의하였다.

Keywords

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