DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Effectiveness of 3PL Logistics Information System : A Focus on the Role of Supply Chain Performance in Shipper and Long-term Relationship intention

3PL 물류정보시스템의 효과성에 관한 실증적 연구 : 화주기업의 공급사슬성과와 장기지향적관계성의 역할을 중심으로

  • Cho, Jae-yong (Ansan University's Center for Work and Learning)
  • Received : 2020.10.13
  • Accepted : 2020.12.14
  • Published : 2020.12.31

Abstract

Recently, in the process of globalization of companies, the use of third party logistics providers (3PL) has been strengthened. Therefore, the purpose of this study is to test the effectiveness of the logistics information system provided by 3PL companies. This study is to test the relationship between the effect of the characteristics of the 3PL logistics information system on the shipper's supply chain performance, that is, logistics performance, customer performance, and organizational performance, and the shipper's loyalty to the 3PL company, that is, 3PL corporate performance. In addition, long-term relationship orientation is to test whether there is a moderating effect between the shipper company and the 3PL company. Through this, this study aims to provide strategic implications for improving the competitiveness of 3PL companies. In this study, a total 205 data were collected and used for analysis of shippers companies for hypothesis testing, and analyzed using SPSS 21.0 and AMOS 21.0 statistical programs. The results of the study are summarized as follows. First, it was found that the accuracy, timeliness, and usefulness of the 3PL logistics information system all had a significant positive (+) effect on the performance of the shipper's supply chain. Second, it was found that the accuracy, timeliness, and usefulness of the 3PL logistics information system all had a significant positive (+) effect on 3PL corporate performance. Third, it was found that the performance of the supply chain of the shipper company had a significant positive (+) effect on the performance of the 3PL company. Finally, it was found that long-term relationship orientation had a moderating effect on the relationship between the performance of the shipper company's supply chain and the performance of the 3PL company. The purpose of this study is to provide academic and practical implications for securing competitive advantage through the logistics information system of 3PL logistics companies.

기업의 글로벌화 과정에서 제3자 물류서비스(Third Party Logistics Provider, 3PL) 이용이 강화되고 있다. 이에 본 연구의 목적은 3PL기업이 제공하는 물류정보시스템의 효과성을 검정하기 위한 연구이다. 이를 위해 3PL 물류정보 시스템의 특성이 화주기업의 공급사슬성과 즉, 물류성과, 고객성과, 조직성과에 미치는 영향과 화주기업의 3PL 기업에 대한 충성도 즉 3PL 기업성과 간의 관계를 검정하고자 한다. 아울러 화주기업과 3PL기업간의 장기관계지향성이 화주기업의 공급사슬관리와 3PL기업성과간의 관계에서 조절역할을 하는지를 검정하여 3PL기업에 전략적 시사점을 제공하는 것을 목적으로 한다. 본 연구는 연구의 가설검정을 위해 화주기업을 대상으로 총 205부의 데이터 수집하여 분석에 사용하였으며 SPSS 24.0과 AMOS 21.0 통계프로그램을 활용하여 분석하였다. 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 3PL물류정보시스템의 정확성, 적시성, 유용성은 모두 화주기업의 공급사슬성과에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 3PL물류정보시스템의 정확성, 적시성, 유용성은 모두 3PL기업성과에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 화주기업의 공급사슬성과는 3PL기업성과에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 끝으로, 장기관계지향성은 화주기업 공급사슬성과와 3PL기업성과 간의 관계에서 조절영향을 하는 것으로 나타났다. 본 연구는 3PL물류기업의 물류정보시스템을 통한 경쟁우위확보를 위해 학술적 및 실무적 시사점의 제공을 목적으로 한다.

Keywords

References

  1. 경윤범,이신규(2003), 운송물류론, 형설출판사.
  2. 곽수일,이경환,정상철(1993), 경영정보시스템 :이론과 실제, 무역경영사.
  3. 권오경(1999), "제3자 물류 : 정의, 적용추이와 향후 연구방향", 한국로지스틱스학회지, 7(1), 163-179.
  4. 김귀옥,배정한(2008), "물류정보시스템의 현황과 활성화 방안에 관한 연구", E-trade Review」, 6(3),.75-100.
  5. 김영택,추동화,서창적(2007), "물류파트너십 관계요인이 성과에 미치는 영향에 관한 연구," 대한경영학회지, 20(2), 771-789.
  6. 노승혁(2001),"기업특성에 따른 물류정보시스템 관련 요인이 물류성과에 미치는 영향에 관한 실증적 연구", 중소기업연구, 23(3), 34-51.
  7. 문형남,윤남수,정지현(2002), "관계혜택이 인터넷 쇼핑만족과 고객충성도에 미치는 영향에 관한 연구", 한국경영정보학회 학술대회논문집, 162-174.
  8. 박기안,김찬경,임재욱(2002), "한국과 중국 가전산업의 외국계 공급업자와 현지 소매업자간의 장기지향성 결정요인에 관한 연구", 경영학연구, 31(6), 8-16.
  9. 박동기(2009), 국내전문물류기업의 물류정보시스템 활용성과에 관한 실증적 연구: 국내 CY운영기업을 중심으로, 부경대학교대학원 석사학위논문..
  10. 박이숙,조건,유일(2009) "서비스품질과 관계지향성이 공급사슬성과에 미치는 영향 - 3PL기업의 물류배송품질을 중심으로", 품질경영학회지, 37(3), 102-122.
  11. 서창적,김영택,윤영진(2004), "정보품질과 협업이 SCM성과 및 기업성과에 미치는 영향에 관한 연구", 한국생산관리학회지, 15(2), 3-22.
  12. 이규훈(1999), "물류정보시스템의 활용 과제와 대응방안", 통상정보연구, 1(1), 47-65.
  13. 이양우(2000), 물류정보시스템 활용도에 관한 실증적 연구, 동의대학교대학원 박사학위논문.
  14. 이유재,라선아(2002),"고객만족 연구의 종합적 고찰," 소비자학연구,11(2), 139-166.
  15. 이종학(2008),"물류서비스 공급자-구매자 간 물류제휴 결정요인과 성과", 무역학회지, 33(2), 243-263.
  16. 이현기(2000), 물류정보시스템의 기능별 활용수준과 물류활동연계가 물류성과에 미치는 영향에 관한 연구, 경남대학교대학원 박사학위논문.
  17. 이호연,정경애,권세민,여기태(2011), "제3자 물류 서비스 품질과 관계지향성이 고객만족에 미치는 영향에 관한 연구", 국제상학, 26(1), 133-151.
  18. 정성용(2005) , RFID시스템의 주요성공요인과 성과측정에 관한 연구 : 유통물류분야 적용사례 중심으로, 중앙대학교대학원 석사학위논문.
  19. 정익재(1996), 정보시스템 통합에 관한 연구: S병원그룹의 사례를 중심으로, 계명대학교대학원 석사학위논문.
  20. 정해용,김상훈(2003), "정보시스템 평가지표 개발에 관한 실증적 연구:공공부문을 중심으로", 한국경영과학회지, 28(4), 155-189.
  21. Ballou, R. A.(1992), Logistics Management(3rd ed.), Prientice-Hall.
  22. Beamon, B. M.(1998), "Supply chain design and analysis: Models and methods," International Journal of Production Economics, 55(1), 281-294. https://doi.org/10.1016/S0925-5273(98)00079-6
  23. Beamon, B. M.(1999), "Measuring supply chain performance," International Journal of Operation and Production Management, 19(3), 275-292. https://doi.org/10.1108/01443579910249714
  24. Bowersox, D. J. and D. J. Closs(1996), Logistical Management: The Integrated Supply Chain Perspective, McGraw-Hill..
  25. Boyson, S., T. Corsi, M. Dresner and E. Rabinovich(1999), "Managing effective third party logistics relationships : What does it take?", Journal of Business Logistics, 20(1), 73-100
  26. Coyle, J. J., J. B. Edward and C. J. Jr. Langley(1992), The Management of Business Logistics, 5th ed. West Publishing Company.
  27. Czepiel, J. A. and R. Gilmore(1987), Exploring the Concept of Loyalty in Services, in The Services Marketing Challenge: Integrating for Competitive Advantage, J. A. Czepiel, C. A.Congram, and J. Shanahan, eds. AMA, 91-94.
  28. Ellram, L. M. and M. C. Cooper(1990), "Supply chain management, partnerships and the shipper-third party relationship," The International Journal of Logistics Management, 1(2), .1-10. https://doi.org/10.1108/95740939080001276
  29. Fornell, C.(1992), "A national customer satisfaction barometer: The swedish experience," Journal of Marketing, 56(January), 6-21. https://doi.org/10.1177/002224299205600103
  30. Frazier, G. L., R. E. Spekman, and C. R. O'Neal(1988), "Just-in-time exchange relationships in industrial markets." Journal of Marketing, 52(October), 52-67. https://doi.org/10.1177/002224298805200406
  31. Ganesan, S.(1994), "Determinants of long-term orientation in buyer-seller relationships." Journal of Marketing, 58(April), 1-19. https://doi.org/10.1177/002224299405800201
  32. Kalwani, M. U. and N. Narayandas(1995), "Long-term manufacturer-supplier relationships: Do they pay off for supplier firms?", Journal of Marketing, 59(1), 1-16. https://doi.org/10.2307/1252010
  33. Kaplan, R. S. and D. P. Norton(1992), "The balanced scorecard : Measures that drive performance," Harvard Business Review, 70(1), 71-79.
  34. Kelley, H. H., and J. Thibaut(1978), Interpersonal Relations: A Theory of Interdependence, Wiley.
  35. Lieb, R. C. and H. L. Randall(1996), "A Comparison of the use of third-party logistics services by large American manufacturers, 1991, 1994 and 1995", Journal of Business Logistics, 17(1), 305-320.
  36. Lieb, R. C(1992), "The use of third-party logistics services by large American manufacturers", Journal of Business Logistics, 13(2), 29-42.
  37. Narus, J. A. and J. C. Anderson(1996), "Rethinking distribution: Adaptive channels", Harvard Business Review, 74, 112-120.
  38. Parker, D. E., T. P. Legg, and C. K. Folland(1991), A New Daily Central England Temperature Series, 1772-1991. CRTN 11, Hadley Centre, Met Office, Exeter, UK,
  39. Ranganathan, C., J. S. Dhaliwal, and T. S. H. Teo(2004), "Assimilation and diffusion of web technologies in supply-chain management: An examination of key drivers and performance impacts", International Journal of Electronic Commerce, 9(1), 127-161. https://doi.org/10.1080/10864415.2004.11044319
  40. Senn, J. A(1991), Information Systems in Management, Wadsworth.
  41. Sink, H. L. and C. J. Langley. Jr.(1997), "A managerial framework for the acquisition of third party logistics service," Journal of Business Logistics, 18(2), 163-189.
  42. Swanson, G. E.(1974), "The primary process of groups : Its systematics and representation", Journal for the Theory of Social Behaviour, 4(1), 53-69. https://doi.org/10.1111/j.1468-5914.1974.tb00329.x