DOI QR코드

DOI QR Code

A study on the User's Satisfaction and Intention to Re-use the U-Healthcare Services: Focusing on the User's Response of Personalized Medical Information Applications

유헬스케어 서비스 사용자의 만족도와 재사용의도 영향 요인에 대한 연구: 개인용 의료정보 애플리케이션 사용자의 반응을 중심으로

  • 박지민 (서울여자대학교 경영학과, 기업보안융합 연계전공) ;
  • 조은희 (서울여자대학교 경영학과, 디지털융합경영 연계전공) ;
  • 이종태 (서울여자대학교 경영학과, 디지털융합경영 연계전공)
  • Received : 2019.12.02
  • Accepted : 2020.06.22
  • Published : 2020.06.30

Abstract

Purpose The purpose of this study is to analyze the causal relationship between user satisfaction, expected satisfaction, quality of service, perceived value, and expertise that should be emphasized in personalized medical information services for the development of personalized medical information services based on big data analysis and the spread of their demand. Design/methodology/approach This study established research models and hypotheses on the basis of the theory of reuse intent, and applied the PLS methodology for analysis, the factors that make it applicable to personalized medical services in the theory of service quality and satisfaction. Findings According to the empirical analysis result, this study confirmed that it can be seen that the expertise, perceived value, and quality of medical services did not directly affect the user's intention to reuse, but formed a direct causal relationship through variables such as whether they met expectations.

Keywords

References

  1. ETRI(Electronic Technology Research Institute), "빅데이터로 예측하는 인간의 질병", ETRI WEBZINE, 2019.
  2. KOTRA, "스마트헬스케어 유망시장 동향 및 진출전략", KOTRA 자료-19-015, 2019.
  3. 강성욱, 김재윤, "유헬스의 경제적 효과와 성장전략", 삼성경제연구소, 2007.
  4. 강춘한, 이경구, 강한균, "의료서비스품질 핵심요인이 고객의 재이용의도에 미치는 영향에 관한 연구", 대한경영학회지, 제26권 제9호, 2013, pp. 2227-2251.
  5. 권미영, "의료서비스품질요인이 서비스가치와 고객만족에 미치는 영향에 관한 연구: 서울의 중소병원을 중심으로", 대한경영학회 추계학술대회 발표논문집, 2009, pp. 519-539.
  6. 권은희, 이승철, 이주창, 김응모, "개인 맞춤형 의료진단 서비스 제공을 위한 효율적인 데이터마이닝 기법", 한국정보과학회 2007 가을 학술발표 논문집, 제34권 제2호, 2007, pp. 200-204.
  7. 김귀정, 한정수, "당뇨 및 심혈관 질환자를 위한 개인 맞춤형 의료정보 융합시스템 설계", 한국콘텐츠학회논문지, 제9권 제9호, 2009, pp. 90-96. https://doi.org/10.5392/JKCA.2009.9.9.090
  8. 김상현, 오상현, "인터넷 쇼핑몰 공급자 특성이 만족, 신뢰 및 애호도에 미치는 영향", 중소기업연구, 제24권 제2호, 2002, pp. 237-271.
  9. 김성수. "서비스관계에 따라 서비스품질, 서비스가치, 감정반응 및 명성이 고객만족과 재이용의도에 미치는 영향에 관한 연구" 한양대학교 대학원 박사학위 논문, 2010.
  10. 김성현, 황현석, "의료정보 빅데이터 분석을 통한 개인 맞춤형 유의질병 및 병원정보제공 앱 서비스 개발", Entrue Journal of Information Technology, 제15권 제2호, 2016, pp. 7-16.
  11. 김은희, Qu Min, "모바일 간편결제 서비스의 지속이용의도에 영향을 미치는 요인에 관한 연구 : 정보시스템 후기수용모델과 가치모델의 통합". 정보시스템연구, 제28권 제1호, 2019, pp. 155-181.
  12. 김정민, 이형용, "정보시스템 컨설팅 만족도와 기업성과의 관계에 대한 연구", 정보시스템연구, 제26권 제4호, 2017, 189-202.
  13. 김화진, 한진수, "항공사 이미지,지각된 가치,고객만족 및 고객 충성도 간의 관계 연구", 호텔경영학연구, 제21권 제4호, 2012, pp. 53-68.
  14. 동려민, 유창리, 이정자, "커피전문점 소비자의 서비스 체험, 감정반응, 만족 및 충성도간의 관계연구", 한국호텔외식경영학회, 제23권 제3호, 2014, pp. 165-181.
  15. 류시원, 이재국, 김경희, "국내 유헬스 현황 분석과 발전방향", 대한의사협회지, 제52권 제2호, 2009, pp. 1141-1147.
  16. 문혜영, 문혜선, "서비스 가치 - 레스토랑 고객의 경험적 가치, 고객만족도 및 행동의도 간의 관계 : 고객만족도의 매개효과 및 레스토랑 유형의 조절효과 중심으로", 호텔경영학연구, 제25권 제1호, 2016, pp. 41-60.
  17. 박성민, 박찬권, 김채복, "비언어적 커뮤니케이션, 서비스 품질, 전문성, 신뢰 간의 관계에 대한 연구", 경영연구, 제34권 제2호, 2019, pp. 23-55. https://doi.org/10.22903/JBR.2019.34.2.23
  18. 박영진, 양재영, "서비스 품질이 지각된 서비스가치와 고객만족도 및 재방문의도에 미치는 영향: 한옥 게스트하우스를 중심으로", 한국관광협회, 제40권 제1호, 2016, pp. 211-228.
  19. 박재산, "병원입원환자가 인지하는 의료서비스질, 만족도, 서비스가치, 병원 재이용 의사간의 인과관계분석", 병원경영학회지, 제7권 제4호, 2002, pp. 123-151.
  20. 박재산, "국립대학병원 입원환자가 느끼는 의료서비스 질, 만족도, 고객 충성도간의 관련성 분석", 병원경영학회지, 제9권 제4호, 2004, pp. 45-69.
  21. 배재권, "소셜커머스 소비자의 후기수용 신념이 이용 후 만족과 지속이용의도에 미치는 영향에 관한 연구 : 중국 3대 소셜커머스 서비스를 대상으로", 로고스경영연구, 제14권 제2호, 2016, pp. 115-134.
  22. 손민호, 정용길, "서비스 품질 및 신뢰가 서비스 충성도에 미치는 영향 :과학기술분야 정부출연연구기관을 중심으로", 경영경제연구, 제38권 제1호, 2016, pp. 125-158.
  23. 신동희, 김성중, "기대충족모델을 이용한 스마트폰의 지속사용에 대한 연구", 한국언론학보, 제56권 제2호, 2012, pp. 331-356.
  24. 안기훈, 이신복, 이새봄, 서영호, "O2O 서비스 이용자의 동기가 기대충족과 만족을 통해 충성도에 미치는 영향", 품질경영학회지, 제46권 제4호, 2018, pp. 923-938. https://doi.org/10.7469/jksqm.2018.46.4.923
  25. 양종현, 송태균, 장동민, "의료서비스품질이 암환자의 고객만족과 재이용의도에 미치는 영향", 한국콘텐츠학회논문지, 제12권 제(12호, 2012, pp. 269-281. https://doi.org/10.5392/JKCA.2012.12.12.269
  26. 윤관호, 권미영. "의료서비스품질요인이 서비스가치와 고객만족에 미치는 영향에 관한 연구: 서울의 중소병원을 중심으로", 경영교육저널, 제18권, 2010, pp. 37-59.
  27. 윤영일, 하동현, "외식기업의 SNS 정보품질이 지속사용결정요인에 미치는 영향", 호텔경영학연구, 제25권 제3호, 2016, pp. 17-35.
  28. 이선로, 정연오. "가중화된 기대충족모형을 이용한 인터넷 쇼핑 사이트의 지속적 사용에 관한 연구", 경영과학, 제25권 제3호, 2008, pp. 135-156.
  29. 이웅재, 최호규, "노인전문병원의 의료서비스품질이 고객만족과 재이용의도에 미치는 영향", 기업경영리뷰, 제1권 제2호, 2010, pp. 87-112.
  30. 장진철, 성우철, 이문용, "스마트폰 지속사용의도 결정 요인에 관한 연구: 사용자 경험 중심으로", Entrue Journal of Information Technology, 제12권 제1호, 2013, pp. 7-18.
  31. 정기택, "유헬스케어의 의료서비스 질 향상 및 효과인식에 대한 연구: 대학병원 실무자 중심으로", 대한경영학회지 춘계학술발표대회 발표논문집, 2012, pp. 457-476.
  32. 정옥경, 김인규, 박철, "서비스 전문성이 고객만족, 신뢰, 그리고 재구매 의도에 미치는 영향", 고객만족경영연구, 제12권 제1호, 2010, pp. 57-79.
  33. 정옥경, 박철, "의료서비스 전문성이 관계의 질과 성과에 미치는 영향", 한국유통학회학술대회 발표논문집, 2011, pp. 183-197.
  34. 조성숙, 허만세, "지역사회서비스투자사업의 서비스 품질과 재이용의사에 대한 만족도의 매개효과 분석 : 대구지역아동정서발달지원서비스를 중심으로", 서울도시연구, 제13권 제1호, 2012, pp. 127-148.
  35. 중앙시사매거진, "의료기술은 선진국 규제는후진국", 조용탁 기고, 2016.03.14.
  36. 지경용, 김문구, 박종현, "유비쿼터스 시대의 보건의료", 진한 M&B, 2005.
  37. 지경자, 박천만, 이종렬, "환자가 인지하는 의료서비스 질이 지각하는 가치와 만족도 및 재이용 의도에 미치는 영향: 전문병원과 일반병원을 중심으로", 대한보건연구, 제37권 제2호, 2011, pp. 41-56. https://doi.org/10.22900/KPHR.2011.37.2.004
  38. 최성용, 정해경, 권미영, "의료서비스품질이 고객만족과 재방문의도에 미치는 영향에 관한 연구", 한국기업경영학회, 제13권 제2호, 2006, pp. 51-65.
  39. 최지애, 정승환, 김재석, "웹서비스접점의 이용의 편리성과 정당성이 만족에 미치는 영향: 호텔웹사이트를 중심으로", 한국호텔관광학회지, 제11권 제3호, 2009, pp. 117-127.
  40. Alba, J. W., and J. W. Hutchinson, "Dimensions of consumer expertise", Journal of Consumer Research, Vol. 13, No. 4, 1987, pp. 411-454. https://doi.org/10.1086/209080
  41. Anderson, W. and C. Fornell, "The Impact of Performance on Customer Satisfaction and Retention," Working paper, School of Business Administration, University of Michigan, Ann Arbor, MI, 1991.
  42. Bhattacherjee, A. "Understanding Information Systems Continuance : An Expectation-Confirmation Medel," MIS Quarterly, Vol. 25, No. 3, 2001, pp. 351-370. https://doi.org/10.2307/3250921
  43. Cronin JJ, SA Taylor, "Measuring service quality: A re-examination and extension", Journal of Marketing, Vol. 56, 1992, pp. 55-56. https://doi.org/10.1177/002224299205600106
  44. Davis, F.D., "Perceived Usefulness, Perceived Ease of Use, and User Acceptance of Information Technology", MIS Quarterly, Vol. 13, No. 3, 1989, pp. 319-340. https://doi.org/10.2307/249008
  45. Day, R. L. and Landon, E. L., Toward a theory of consumer complaining behavior. Consumer and industrial buying behavior, Vol. 95, No. 1, 1977, pp. 425-437.
  46. Dodds, W. B., "In Search of Value : How Price and Store Name Information Influence Buyer's Product Perception". Journal of Consumer Marketing, Vol 18, 1991, pp. 1-24.
  47. Ericsson, K. A., and A.C. Lehmann, "Expert and exceptional performance: Evidence of maximal adaptation to task constraints", Annual Review of Psychology, Vol. 47, No. 1, 1996, pp. 273-305. https://doi.org/10.1146/annurev.psych.47.1.273
  48. Fornell C. and Larcker D., "Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error", Journal of Market Research, Vol. 18, 1981, pp. 39-50. https://doi.org/10.1177/002224378101800104
  49. Kotler, P., "Marketing Management: Analysis, Planning, Implement, and Control", 6th ed., New Jersey: Prentice-Hall, 1988.
  50. Lee, J., D. Lee, J. Moon, and M.C. Park, "Factors affecting the perceived usability of the mobile web portal services: comparing simplicity with consistency", Information Technology and Management, Vol. 14, No. 1, 2013, pp. 43-57. https://doi.org/10.1007/s10799-012-0143-8
  51. Mak, A.H.N., Wong, K.K.F., and Chang, R.C.Y., "Critical issues affecting the service quality and professionalism of the tour guides in Hong Kong and Macau", Tourism Management, Vol. 32, No. 6, 2011, pp. 1442-1452.. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2011.01.003
  52. Nunnally, J.,, "Psychometric theory, 2nd ed.". McGraw-Hill, New York, 1978.
  53. Oliver, R. L., "A Cognitive Model for the Antecedents and Consequences of Satisfaction", Journal of Marketing Research, Vol. 17, 1980, pp. 460-469. https://doi.org/10.1177/002224378001700405
  54. Parasuraman, A. V. A. Zeithaml and L. L. Berry, "Communication and Control Processes in the Delivery of Service Quality", Journal of Marketing, Vol. 52, 1985, pp. 35-48. https://doi.org/10.2307/1251263
  55. Parasuraman, A. V. A. Zeithaml and L. L. Berry, "SERVQUAL: a Multiple-Item Scale for Measuring Consumer Perception of Sevice Quality", Journal of Retailing, Vol. 64, No. 1, 1988, pp. 12-40.
  56. RR Burke, "Do You See What I See? The Future of Virtual Shopping", Journal of the Academy of Marketing Science, Vol. 25, No. 4, 1997, pp. 352-360. https://doi.org/10.1177/0092070397254007
  57. Swan J., "Deeping the Understanding Patient Satisfaction: Fulfillment and Equity Effects", Journal of Health Care Marketing, Vol. 5, No. 3, 1985, pp. 7-18.
  58. Venkatesh, "Creantion of Favorable User Perceptions: Exploring the Role of Intrinsic Motivation", MIS Quarterly, Vol. 23, No. 2, 1999, pp. 239-260. https://doi.org/10.2307/249753
  59. Woodside, A. G., Lisa L. F. and Robert, T. D, "Linking Service Quality, Customer Satisfaction and Behavioral Intention", Journal of Health Care Marketing, Vol. 9, No. 4, 1989, pp. 5-17.