Acknowledgement
본 연구는 2019년도 홍익대학교 학술연구진흥비에 의하여 지원되었음.
References
- 김유미 외(2020),「국립극단 70년」, 서울: 수류산방.
- 김은영(2011), 문화예술교육 프로그램의 영향에 대한 질적 연구-안산 자바르떼 프로그램에 참여한 저소득층 아동을 중심으로. 「예술경영연구」, 19, 5-31.
- 남인우(2010), 어린이 청소년 연극의 제작과정: 극단 북새통의 제작과정을 중심으로, 「공연과이론」, (38), 117-125.
- 박신의, 장웅조, & 민정아(2017), 실행연구 방법론을 통한 예술기업가정신 함양 연구, 「문화경제연구」, 20(2), 19-45.
- 이수연(2008), 초등교육 과정에서 예술교육으로서의 연극놀이 수업 연구-고학년 아동들의 연극 만들기 활동을 바탕으로, 「교육연극학」, 3, 129-166.
- 이승엽(2002), 공연장의 예술 교육 프로그램 현황과 전망. 「예술경영연구」, 2 , 54-67.
- 이혜정(2004), 웹기반 원격교육의 이론적 논의에 관한 새로운 관점: Moore 의 개념을 넘어서, 「교육학연구」, 42, 137-168.
- 장웅조(2015). "예술가로서의 관객" 참여문화 조성 연구: PNB 의 호두까기 인형 공연과 발레학교 사례를 중심으로, 「공연문화연구」, 31, 519-547. https://doi.org/10.35150/KOREAR.2015..31.018
- 장웅조.홍기원(2019), 관객관여에 의한 공연예술콘텐츠 제작의 영향 연구-연극< 파란나라> 의 시민배우 참여 사례를 중심으로, 「문화콘텐츠연구」, (16), 113-143.
- 최영애(2000), 연극놀이의 개념과 실제, 「연극의 이론과 비평」 창간호, 105.
- 최지영(2009), 교육연극의 이해 및 필요성, 「학교도서관문화운동네트워크 교육연극 워크숍 자료집」.
- Brown, A. S. & Novak-Leonard, J. (2011). Getting in on the act: How arts groups are creating opportunities for active participation. The James Irvine Foundation.
- Conner, L. (2013), Audience Engagement and the Role of Arts Talk in the Digital Era, Palgrave MacMillan,
- Dalton, A.(2011), Cultivating the next generation of art lovers: How Boston Lyric Opera sought to create greater opportunities for families to attend opera. Bob Harlow Research and Consulting.
- Daniel, J. S., & Marquis, C.(1979), Interaction and independence: Getting the mixture right. Teaching at a Distance, 14, 29-44.
- Holmberg, B.(1983), Guided didactic conversation in distance education. Distance education: International perspectives, 114-122.
- Keegan, D.(1990), Foundations of distance education. London: Routledge.
- Koste, V. G. (1995), Dramatic play in childhood: Rehearsal for life. Portsmouth, NH: Heinemann.
- Mellou, E. (1994), The values of dramatic play in children. Early Child Development and Care, 104(1), 105-114. https://doi.org/10.1080/0300443941040109
- Moore, M. G. (1993), Theory of transactional distance. Theoretical principles of distance education, 1, 22-38.
- Reason, P. & Bradbury, H. (2008), The Sage Handbook of Action Research: Participative Inquiry and Practice. Sage, CA.
- Rosewall, E.(2014), Arts Management: Uniting Arts and Audiences in the 21st Century, New York: Oxford University Press.
- Sewart, D.(1982), Individualizing support services. In J.S.Daniel, M.A.Stroud, and J.R. Thompson (eds.), Learning at a Distance: A World Perspectives, 114-122. Edmonton: ICCE/Athabasca University.