Abstract
Service industry has become the most important industry among various economic activities. These rapid changes have made the business environment more integral and important to balance the interests of various stakeholders. However, when a new service enters South Korea, there is a need to establish an identity that helps the various stakeholders to have a consistent understanding because different stakeholders have different understandings about the service. This paper is a study on the application of the optimized identity to the medical Marijuana service and the implementation plan. It consists of three steps: theoretical consideration, development of the optimization identity structure, and application to the medical Marijuana service.
주요 선진국을 시작으로 국내 또한 부가가치가 높은 서비스 산업의 발전에 중점을 두고 있다. 산업 패러다임의 변화로 통합적 관점을 중시하는 비즈니스 환경으로 급격하게 변화하였고 다양한 이해관계자들의 이해와 참여를 균형있게 관리하며 대응하는 것이 중요해졌다. 하지만 새로운 서비스가 국내에 들어올 때 이해관계자마다 서비스에 대한 이해도가 상이하기 때문에 다양한 이해관계자들을 아우르며 공공성을 목적으로 한 전지적 시점의 아이덴티티 구축이 필요성이 제기되었다. 본 논문은 최적화 아이덴티티를 의료용 대마 서비스 사례에 적용하여 실행 방안을 제안하는 것에 대한 연구로 크게 이론적 고찰, 최적화 아이덴티티 구조도 개발, 의료용 대마 서비스에 적용 3가지 단계로 이루어져 있다. 이는 국내에 도입 된 의료용 대마 서비스에 대한 다양한 역할의 이해관계자들을 일관되게 관리하기 위한 연구란 점에 의의가 있으며 향후 의료용 대마 서비스 개선 시 참고 자료로 활용되길 기대한다.