초록
본 논문에서는 NICE(National Initiative for Cybersecurity Education)의 사이버보안 인력양성 프레임워크에서 권고하는 보안 소프트웨어 개발 직무에 필요한 기술과 역량을 중심으로 연구하였다. 본 논문에서는 보안 소프트웨어의 개발 직무에 어떤 보안기술이 필요하고 어떤 보안 역량을 보유해야 하는지에 대해 살펴보았다. 본 논문의 초점은 보안 소프트웨어의 개발 직무에 필요한 보안기술(핵심기술과 특화기술)과 국내 서울에 위치한 정보보호 관련 학과의 교육과정 사이의 일치성을 분석하는데 있다. 이 분석을 하는 이유는 서울에 위치한 5개 대학의 정보보호 관련 학과에서 실시하는 교육과정이 보안 소프트웨어 개발 직무를 수행하는데 얼마나 적합한 교육체계를 갖추고 있는지를 살펴보기 위함이다. 결론적으로, 만일 연구된 5개의 관련 학과가 보안 소프트웨어의 개발 직무 개발자를 집중적으로 양성하고자 한다면, 공통적으로 보안 테스팅과 소프트웨어 디버깅, 시큐어 소프트웨어 개발 방법, 위험관리, 개인정보식별과 프라이버시, 정보보증에 대한 교육이 필요하다.
In this paper, the technology and capabilities required for the job of developing security software recommended by the Cybersecurity Human Resources Development Framework of the National Initiative for Cybersecurity Education (NICE) were studied. In this paper, we describe what security skills are needed for the task of developing security software and what security capabilities should be held. The focus of this paper is to analyze the consistency between security technologies (core and specialized technologies) required for security software development tasks and the curriculum of information protection-related departments located in Seoul, Korea. The reason for this analysis is to see how the curriculum at five universities in Seoul is suitable for performing security software development tasks. In conclusion, if the five relevant departments studied are to intensively train developers of development tasks for security software, they are commonly required to train security testing and software debugging, how secure software is developed, risk management, privacy and information assurance.