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A Study on the Priority-Gap Measurement of Performance Factors Before and After Introduction of Electronic Price Information System in Retail Stores using IT-BSC and AHP

IT-BSC와 AHP를 사용한 유통매장 전자가격정보시스템 도입 전후 성과요인의 Priority-Gap 측정에 관한 연구

  • Jae-Yong Yang (Faculty of Industrial Convergence, Hanyang University) ;
  • Sang-Ryul Lee (School of Business Adminstration, Hanyang University)
  • 양재용 (한양대학교 산업융합학부) ;
  • 이상열 (한양대학교 경영학부)
  • Received : 2019.11.17
  • Accepted : 2020.01.07
  • Published : 2020.05.31

Abstract

This article is an exploratory empirical study on the introduction of the Electronic Shelf Labels (ESL) system, which is spreading to offline stores as a new price information system for retail stores in Korea. In order to conduct this study, eight measurement items were derived from the IT-BSC perspective as performance factors, and the AHP technique was used as a method for relative evaluation of priorities among the items. The survey, which was conducted for about 1 year and 6 months, examined changes in store employees' perceptions of performance factors before and after the introduction of the ESL system. The results showed that there were differences in high priority items between before and after introduction. This study suggests academic implications in that the AHP technique is used to measure the change in the perception of post-performance and expectation factors for products and services, and this study also suggests practical implications by raising the need for continuous improvement of products and services for customer value propositions that change with the maturity of the experience.

본 연구는 유통매장의 새로운 가격정보시스템으로서 국내 오프라인 매장으로 확산되고 있는 전자가격라벨(Electronic Shelf Labels; ESL) 시스템의 도입성과와 관련한 탐색적 실증연구이다. 연구의 수행을 위해서 성과요인으로서 8개의 측정항목을 IT-BSC 관점에서 도출하였고, 각 항목들 간의 우선순위를 상대 평가하기 위한 방법으로서 AHP 기법을 사용하였다. 약 1년 6개월 동안 진행된 설문조사를 통해서 ESL 시스템 도입 전후의 성과요인 측정항목들에 대한 매장 직원들의 우선순위 인식변화를 조사하였다. 조사결과 도입 전과 도입 후 사이에서 우선순위가 높은 항목들에 차이가 발생한 것을 알 수 있었다. 본 연구는 제품과 서비스에 대한 기대 요인과 사후 성과 간의 인식의 변화를 측정하는 데에 AHP 기법을 활용했다는 점에서 학술적 시사점을 제시하며, 사용경험의 성숙도에 따라 변화하는 고객가치제안을 위해 제품과 서비스의 지속적인 개선 필요성을 제기한다는 점에서 실무적 시사점을 제시하고 있다.

Keywords

Acknowledgement

본 논문은 2019년도 한양대학교 연구지원비에 의하여 수행되었습니다(HY-2019-N).

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