DOI QR코드

DOI QR Code

A Structural Analysis on Pre-service Childcare Teachers' Teaching Efficacy and Its Related Variables

예비보육교사의 교사효능감과 관련변인 간의 관계 구조분석

  • 신고운 (공동직장푸른들어린이집) ;
  • 김정민 (대구가톨릭대학교 아동학과)
  • Received : 2019.10.15
  • Accepted : 2020.04.13
  • Published : 2020.04.30

Abstract

Objective: The purpose of this study was to investigate structural relationships among variables related to pre-service childcare teachers' teaching efficacy. Methods: The participants in this study were 408 students in the department of child studies. The students completed questionnaires assessing pre-service childcare teachers' teaching efficacy, social support, self-esteem, and satisfaction level for childcare practicum. Statistical methods for the data analysis were the SPSS 19.0 and AMOS 20.0. And the Maximum likelihood estimation method was used to model fit. Goodness of fit was evaluated using the SRMR, RMSEA and its 90% confidence interval, CFI, and TLI. Results: First, pre-service childcare teachers' social support, self-esteem and satisfaction level for childcare practicum were found to affect their teaching efficacy directly. Also pre-service childcare teachers' social support was found to affect their self-esteem and satisfaction level for childcare practicum directly. Conclusion/Implications: This study is theoretically meaningful in that it shows that high social support, self-esteem, and satisfaction level for childcare practicum can be the main factors that can increase the effectiveness of pre-service childcare teachers' teaching efficacy.

Keywords

References

  1. 구은미 (2004). 보육프로그램의 질에 영향을 미치는 교사 관련 변인 분석. 숙명여자대학교 대학원 박사학위논문.
  2. 김명숙 (1993). 간호학생의 지각된 사회적 지지와 임상실습만족도와의 관계연구. 한국보건간호학회지, 7(2), 77-88.
  3. 김미숙 (2015). 어린이집 아동학대 사건 이후 어린이집 교사의 자아존중감이 직무스트레스와 이직 의사에 미치는 영향. 연세대학교 정경대학원 석사학위논문.
  4. 김미정 (2017). 예비보육교사의 보육실습만족도, 교사전문성 및 교사효능감 인식과 보육헌신과의 관계 연구: A대학교 학점은행제 보육교사 양성과정생을 대상으로. 숙명여자대학교 대학원 박사학위논문.
  5. 김용숙, 전연주, 박지영 (2013). 보육교사의 자아존중감과 교수효능감 및 직무수행의 어려움 인식간의 관계 분석. 한국산학기술학회논문지, 14(3), 1100-1108. doi:10.5762/kais.2013,14.3.1100
  6. 김은화 (2004). 유치원 교사의 직무스트레스와 사회적 지지 및 자아존중감 간의 관계. 연세대학교 교육대학원 석사학위논문.
  7. 김정미, 이은주 (2018). 예비보육교사의 보육실습 불안이 우울에 미치는 영향: 사회적지지의 매개효과를 중심으로. 교육문화연구, 24(3). 451-472. doi: 10.24159/joec.2018.24.3.451
  8. 문수백 (2009). 구조방정식모델링의 이해와 적용. 서울: 학지사.
  9. 문수백 (2018). 구조방정식모델링의 이해와 실제. 서울: 학지사.
  10. 박성미, 김정신 (2009). 보육실습이 예비보육교사의 일반적 자기효능감과 보육효능감에 미치는 영향. 한국영유아보육학, 57, 121-141.
  11. 박은주 (2010). 유아교사가 지각한 직무스트레스, 교사효능감, 사회적 지지 및 조직효과성과의 관계. 대구대학교 대학원 박사학위논문.
  12. 서선순 (2007). 초등교사의 교사효능감 및 사회적 지지와 소진과의 관계. 경희대학교 교육대학원 석사학위논문.
  13. 서진선 (2017). 보육교사의 자아존중감과 교사 효능감 간의 관계에서 심리적 안녕감의 매개효과. 총신대학교 교육대학원 석사학위논문.
  14. 성미혜 (2012). 간호학생의 간호전문직 자아개념과 임상실습만족, 자아존중감 간의 관계. 동서간호학연구지, 18(1), 18-24. doi:10.14370/jewnr.2012.18.1.018
  15. 소미현, 조윤영 (2016). 경기지역 일부 치위생과 학생의 대인관계능력, 사회적 지지와 임상실습만족도와의 관계. 한국학교지역보건교육학회지, 17(3), 117-129.
  16. 송주연, 조준오, 강인설 (2015). 유치원 교사의 사회적 지지와 삶의 만족도가 일몰입에 미치는 영향. 아동과 권리, 19(3), 491-507.
  17. 유화 (2017). 어린이집교사에 대한 사회적지지가 조직몰입 및 교수효능감에 미치는 영향. 중앙대학교 사회개발대학원 석사학위논문.
  18. 이성은 (2001). 일 대학 간호학생의 임상실습 만족도, 실습경험 분석 및 개선방향 제시-모성간호학 임상실습 중심-. 한국간호교육학회지, 7(2), 333-348.
  19. 이순희, 김숙영, 김정아 (2004). 간호학생의 간호이미지와 임상실습만족도. 간호행정학회지, 10(2), 219-231.
  20. 이종숙 (2008). 예비보육교사의 보육실습 스트레스와 대처방안. 숙명여자대학교 교육대학원 석사학위논문.
  21. 이진희 (2015). 예비유아교사의 사고양식과 자아존중감이 교사효능감에 미치는 영향. 학습자중심교과교육연구, 15(10), 755-773.
  22. 임선아, 윤혜정 (2014). 일부 치위생과 학생들의 실습 만족도와 사회적지지 관련 요인. 한국치위생학회지, 14(6), 935-942. doi:10.13065/jkSDh.2014.14.06.935
  23. 임성택 (2011). 교사효능감. 서울: 강현출판사.
  24. 전경화, 허윤정, 한남주 (2006). 교육실습을 통한 예비유아교사의 교사 효능감 변화 탐색. 아동교육학논집, 10(4), 295-329.
  25. 정은주 (2015). 영아교사의 사회적 지지와 행복감의 관계에서 자아존중감의 매개효과. 부산대학교 대학원 석사학위논문.
  26. 조결자, 강현숙 (1984). 일부 간호대학생의 자아개념과 임상실습만족도와의 관계. Journal of Korean Academy of Nursing, 14(2), 63-74. doi:10.4040/jnas.1984.14.2.63
  27. 조성자, 문수백, 민하영 (2008). 유아교육기관 교사의 지각된 자아효능감과 사회적 지지가 조직몰입에 미치는 영향. 한국가정관리학회지, 26(2), 25-32.
  28. 좌승화, 윤정진, 이해정 (2016). 교사의 행복감, 사회적지지, 자아존중감에 관한 연구-부산시 예비유아교사를 중심으로-. 예술인문사회 융합 멀티미디어 논문지, 6(4), 231-238. doi:10.14257/ajmahs.2016.04.20
  29. 주미정 (2009). 유치원 교사가 지각하는 교사효능감, 사회적 지지, 소진의 인과적 구조분석. 부경대학교 대학원 석사학위논문.
  30. 하정희, 김유정 (2017). 보육교사의 교수효능감과 자아존중감 및 의사소통능력간의 관계. 유아교육.보육복지연구, 21(4), 27-49. doi:10.22590/ecee.2017.21.4.27
  31. 한미현 (1996). 아동의 스트레스 및 사회적 지지 지각과 행동문제. 서울대학교 대학원 박사학위논문.
  32. 한정진 (2012). 간호대학생의 임상실습 만족도와 임상실습관련 자기효능감. 이화여자대학교 임상보건과학대학원 석사학위논문.
  33. 한진원 (2011). 상호교류분석 이론에 기초한 유아교사의 자아존중감 증진 프로그램의 구성 및 적용 효과. 중앙대학교 대학원 박사학위논문.
  34. 현정환 (2003). 보육실습이 예비보육교사의 보육효능감에 미치는 영향. 아동학회지, 24(6), 117-131.
  35. 홍계옥, 강혜원 (2011). 예비유아교사의 의사결정성과 자아존중감 및 교사효능감과의 관계. 영유아교육연구, 14, 5-17.
  36. 홍애순 (2017). 예비유아교사의 교사효능감, 자기주도학습능력, 사회적 지지 및 심리적 독립 간의 관계 구조분석. 아동교육, 26(1), 359-376. doi:10.17643/kjce.2017.26.1.19
  37. Ashton, P. (1984). Teacher efficacy : A motivational paradigm for effective teacher education. Journal of Teacher Education, 35(5), 28-32. doi:10.1177/002248718403500507
  38. Enochs, L. G. & Riggs, I. M. (1990). Towards the development of an elementary teacher's science teaching efficacy belief instrument. Science Education, 74, 625-637. doi:10.1002/sce.3730740605
  39. Enochs, L. G., Scharmann, L. C., & Riggs, I. M. (1995). The relationship of pupil control to preserve elementary science teacher self-efficacy and outcome expectancy. Science Education, 79(1), 63-75. doi:10.1002/sce.3730790105
  40. Korte, D. S. & Simonsen, J. C. (2018). Influence of social support on teacher self-efficacy in novice agricultural education teachers. Journal of Agricultural Education, 59(3), 100-123. doi:10.5.32/jae.2018.03100
  41. Lamote, C. & Engels, N. (2010). The development of student teachers'professional identity. European Journal of Teacher Education, 33(1), 3-18. doi:10.1080/02619760903457735
  42. Meristo, M., Ljalikova, A., & Lofstrom, E. (2013). Looking back on experionced teachers' reflections: how did pre-service school practice support the development of self-efficacy?. European Journal of Teacher Education, 36(4), 428-444. doi:10.1080/02619768.2013.805409
  43. Rosenberg, M. (1965). Society and adolescent self-image. Princeton, NJ: Princeton University Press.