참고문헌
- 고상숙, 김은호, 문정윤, 배지은, 정대진(2011). 예비수학교사의 신념에 따른 교수학적 내용지식(PCK)과의 관련성에 관한 연구. 교과교육학연구, 15(4), 829-856. https://doi.org/10.24231/RICI.2011.15.4.829
- 김미월 (2001). 고등학교 수학교사의 수학 및 교수-학습에 대한 신념과 교수 실제의 관계 연구. 한국교원대학교 박사학위논문.
- 김부미 (2011). 수학 문제해결 신념의 측정도구 개발. 교육과정평가연구, 14(1), 229-255.
- 김부미 (2012). 우리나라 중등학생의 수학적 신념 측정 및 특성 분석. 수학교육학연구, 22(2), 229-259.
- 김윤민, 류현아 (2016). 초등 예비교사의 수학적 신념 분석 연구. 학교수학, 18(3), 691-709.
- 김윤민, 이종희 (2014). 고등학생의 수학적 신념체계 및 중심신념요인 분석. 학교수학, 16(1), 111-133.
- 안금조, 이경화 (2001). 초등 교사의 수학에 대한 신념과 수학수업의 관계. 한국초등수학교육학회지 5, 121-142.
- 장인옥, 전평국 (2001). 초등학교 교사의 수학에 대한 신념과 교수 실제에 관한 사례 연구. 수학교육 논문집, 11, 85-105.
- 황고은 (2016). 초등교사의 수학교육에 대한 신념과 수학수업 실제의 관계. 서울교육대학교 교육전문대학원 석사학위논문.
- Beswick, K., & Dole, S. (2008). Recollections of mathematics education: Approaching graduation and 5 years later. In M. Goos, R. Brown, & K. Makar (Eds.), Navigating currents and charting directions, proceedings of the 31st annual conference of the Mathematics Education Research Group of Australasia (pp. 67-76). Brisbane, QLD: MERGA.
- Cooney, T, J. (1985). A beginning teacher's view of proble, solving. Journal for Research in Mathematics Education. 16(5), 324-336 https://doi.org/10.2307/749355
- Evans, B. D.(2003). Early childhood(K-5) pre-service teacher's veliefs about mathematics, teaching mathematics, and learning mathematics. Dissertation. Georgia Southern University.
- Kagan, D. (1992). Implications of research on teacher belief. Educational Psychologist, 27, 65-90. https://doi.org/10.1207/s15326985ep2701_6
- Leder G. C.(2015). From hidden dimension to dynamic systems in affect research. In B. Pepin & B. Roesken-Winter (Eds.), From Beleifs to Dynamic Affect Systems in Mathematics Education (pp. 4-10). New York: Springer Verleg.
- Oh. Y. (2002). Teachers' mathematical beliefs and teaching practice. 수학교육학연구, 12(2), 247-263.
- Pajares, M. F.(1992). Teacher's Beliefs and Educational Research: Cleaning Up a Messy Construct. Review of Educational Research, 62(3), 307-332. https://doi.org/10.3102/00346543062003307
- Richardson, V.(2003). Preservice Teacher's Beliefs, In J. Raths & A. C. Macaninch(Eds.), Teacher Beliefs and Classroom Performance: The Impact of Teacher Education (pp.1-22) Information Age Publishing Inc: USA.
- Tatto, M.T., Peck, Q., Schwille, J., Bankov, K., Senk., S.L., Rodriguez, M., Ingcarson, L., Reckase,M., & Rowley, G. (2012) Policy, Practice, and Readiness to Teach Primary and Secondary Mathematics in 17 Countries. -Findings from the IEA Teacher Education and Development Study in Mathematics(TEDS-M). International Association for the Evaluation of Educational Achievement(IEA). Netherlands. Amsterdam.
- Thompson, A. G. (1984). The relationship of teacher's conceptions of mathematics teachingn to instructional practice. Educational Studies in Mathemaitcs 15, 105-127. https://doi.org/10.1007/BF00305892
- Thompson, A. G. (1992). Teachers' beliefs and conceptions: A synthesis of the research. In D. A. Grouws (Ed.), Handbook of research on mathematics learning and teaching (pp. 127-146). New York: Macmillan Publishing.