Abstract
The background of the research is the following: As a result of ultra-light flying device industry development, the utilization of drones and their efficiency have been increasing. However, problems regarding flight permission·approval procedure have not been improved, resulting in increased number of civil complaints. Thus, the purpose of this research is to minimize such civil petition according to the required standards of the two government organizations through enhancing the procedure for managing and employing the system. The research methods entail pinpointing the problems by analysing ultra-light flying device related literature review and by holding focus-interviews with field experts, thereby verifying and providing improved solutions. Under (MLIT) Ministry of Land, Infrastructure and Transport supervision and in accordance with aviation security law, the research provides various updated functions such as improved civil petition processing system's employment and management system, flight approval, integration of names, process, format regarding aviation photographing approval, tool buttons such as the 'Main' button in the system's homepage. This research has the following expected effects : Firstly in the law and regulations section, the clear distinction in the missions and roles of each organization enhances cooperations in tackling civil petition. Secondly the integration of civil petition process reduces time and improves efficiency. And lastly, the improvement of supplementary tools for the public is expected to minimize civil petitions. Future research needs to be conducted under the supervision of the Ministry of National Defense(MND). Factors such as systematic infrastructure for flight photography approval, related unit's reorganization following the defense reform 2.0, and guaranteed conditions for field security action units need to be ameliorated.
본 연구의 배경 및 문제는 초경량비행장치 산업의 발전으로 드론의 성능이 향상되고 운행 대수는 증가하는 반면에 비행 인·허가 과정은 개선되지 않아 민원이 증가하는 추세에 있다. 목적은 민원을 최소화하고 양개기관 요구조건에 맞게 시스템 운용 및 관리 전반에 대한 개선이다. 연구방법은 문헌연구 및 조사를 통하여 문제점을 도출하고 기관 및 전문가들의 포커스 그룹 인터뷰를 통해 검증하여 개선안을 제시하였다. 연구결과는 국토부 주관 하 항공안전법 내에 양개기관 임무·역할 및 시스템 운용·관리에 대한 반영, 비행 인·허가에 대한 명칭·절차·양식의 통합, 시스템 상에 홈페이지 바로가기 등 다수의 기능개선이다. 기대효과는 첫째, 관련법령에 양개기관의 임무와 역할을 명시함으로서 민원처리 협조가 원활해지며 둘째, 민원처리 프로세스를 통합함으로서 처리 기간단축으로 효율성이 향상되고 셋째, 대국민서비스 부가기능을 개선함으로서 민원 최소화가 기대된다. 향후 연구는 국방부 주관 하 항공촬영허가에 대한 제도적 기반마련, 국방개혁 2.0연계 관할부대 재편성, 현장 보안조치부대 여건보장 등 개선이 필요하다.