DOI QR코드

DOI QR Code

Comparative analysis of the Korean mathematics curriculum contents based on the TIMSS 2019 mathematics assessment framework

TIMSS 2019 수학 평가틀에 기반한 우리나라 수학과 교육과정 내용 비교 분석

  • Received : 2020.11.16
  • Accepted : 2020.12.23
  • Published : 2020.12.30

Abstract

TIMSS is a representative international comparative study that analyzes changes in mathematics and science achievement, and it collects information on the educational system, curriculum, teaching and learning situation of participating countries as well as research and check, and provides implications for each country's mathematics and science education. Although domestic TIMSS studies focused on the results of achievement related to the evaluation of mathematics, not many have taken a closer look at the content and characteristics of the assessment framework. Therefore, the purpose of this study was to analyze the characteristics of the TIMSS 2019 mathematics assessment framework, and to derive implications for the mathematics curriculum and mathematics learning by examining the students' study time in light of the Korean mathematics curriculum. The implications derived from the results of this study are summarized as follows: First, it is necessary to check the connection between content elements in the mathematics and education process. Second, it is necessary to check the appropriateness and connectivity of the learning timing of the content elements in the mathematics and education courses. Finally, it is necessary to verify that the hierarchy of content areas and the structure of content systems in mathematics and education courses are consistent with the direction of mathematics education at the international level. This study can be used as a basis for mathematics and curriculum revisions, and can be used to set directions for the development of large-scale evaluation frameworks.

TIMSS는 수학·과학 성취도 추이 변화를 분석하는 대표적인 국제비교 연구로, 수학·과학 성취도 조사와 추이 점검 뿐 아니라, 참여국가의 교육 체제, 교육과정, 교수·학습 맥락 등에 대한 정보 수집을 통해 각국의 수학·과학 교육에 시사점을 제공한다. TIMSS에서 수학 평가와 관련된 선행연구들은 주로 성취도 결과에 초점을 두어 왔으며, 수학 평가틀의 내용과 특징에 대해 상세하게 살펴본 연구는 많지 않다. 이에 본 연구에서는 TIMSS 2019 수학 평가틀의 특징을 분석하고, 이를 우리나라 수학과 교육과정에 비추어 학생들의 학습시기를 살펴봄으로써 수학과 교육과정과 수학 학습에 주는 시사점을 도출하고자 하였다. 본 연구의 결과를 토대로 도출된 시사점을 정리하면 다음과 같다. 첫째, 국제 수준에서 수학과 교육과정에서 내용 요소 간 연계성 강화를 위한 점검이 필요하다. 둘째, 국제 수준에서 수학과 교육과정에서 내용 요소의 학습시기의 적절성, 연속성 등에 대한 점검이 필요하다. 마지막으로, 우리나라 수학과 교육과정에서 내용 영역의 위계 및 내용 체계 구조가 국제적인 수학교육의 방향과 부합하고 있는지에 대한 확인이 필요하다. 본 연구는 이상의 시사점을 위한 기초자료로서, 수학과 교육과정 개정 및 대규모 평가틀 개발 방향 설정을 위한 기초 자료로 활용될 수 있다.

Keywords

References

  1. 강흥규. (2012). 수학 교과에서 초등과 중등의 연계성에 관한 고찰. 교육논총, 49(2), 13-23.
  2. 교육부. (2015). 수학과 교육과정. 교육부 고시 제2015-74호 [별책 8].
  3. 교육부. (2020). 수학교육 종합계획(안)[2020년-2024년].
  4. 김부미, 김윤민. (2019). 한국과 일본의 수학과 교육과정 비교 - 통계영역을 중심으로-. 학습자중심교과교육연구, 19(3), 495-523.
  5. 김선희. (2008). TIMSS 인지영역 평가틀의 변화와 우리나라 학생들의 국제적 수학 성취도. 한국수학사학회지, 21(3), 157-182.
  6. 김수동, 이의갑, 김경희, 김선희, 박은아, 신명선, 김수진, 전영석, 박가나, 서수현. (2005). 수학 수업에서 학생평가를 잘 하려면. 한국교육과정평가워 연구보고 ORM 2005-51-4.
  7. 박경미 외 42명(2015). 2015 개정 수학과 교육과정 시안 개발 연구 II. 연구보고서 BD15110002, 한국과학창의재단.
  8. 박상욱, 김현경, 상경아, 전성균, 최인선. (2019) 수학.과학 성취도 추이변화 국제비교 연구: TIMSS 2019 본검사 시행. 한국교육과정평가원 연구보고 RRE 2019-10.
  9. 박지현, 김수진. (2015). 수학 인지적 속성에 따른 TIMSS 2011 8학년 성취도 상위국 특성 비교. 수학교육학연구, 25(3), 303-321.
  10. 이광상, 박인용. (2015). TIMSS 수학성취도 평가에 나타난 한국 학생들의 성차 특성. 교육과정평가연구, 18(1), 155-183.
  11. 최지선. (2017). 수학 '확률과 통계' 영역에서의 중학교 2학년 학생의 성취 특성. 학습자중심교과교육연구, 17(21), 145-167.
  12. 최지선. (2019). TIMSS 2015 '수' 영역 정답률 분석을 통한 수학과 교육과정 고찰. 학습자중심교과교육연구, 19(11), 1211-1233.
  13. Mullis, I. V. S., & Martin, M. O. (Eds.). (2013). TIMSS 2015 Assessment Frameworks. Boston College, TIMSS & PIRLS International Study Center. (https://timssandpirls.bc.edu/timss2015/frameworks.html)
  14. Mullis, I. V. S., & Martin, M. O. (Eds.). (2017). TIMSS 2019 Assessment Frameworks. Boston College, TIMSS & PIRLS International Study Center. (https://timssandpirls.bc.edu/timss2015/downloads/T15_Frameworks_Full_Book.pdf)
  15. Mullis, I.V.S., Martin, M.O., Goh, S., & Cotter, K. (Eds.). (2016). TIMSS 2015 encyclopedia: Education policy and curriculum in mathematics and science. Boston College, TIMSS & PIRLS International Study Center. (http://timssandpirls.bc.edu/timss2015/encyclopedia/)