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TRIZ Analysis and Application for Nudge

넛지에 대한 트리즈 분석과 활용

  • Received : 2020.09.10
  • Accepted : 2020.10.21
  • Published : 2020.12.31

Abstract

Nudge, which is recently in the spotlight again, refers to inducing a person's behavior change naturally rather than forcibly in behavioral economics. It is used not only in behavioral economics, but also in various fields such as design and communication, and is continuously expanding. Furthermore, it is used for entrepreneurship education as well as solving social problems in the public sector that are easily encountered in the surroundings. Given this aspect, it would be very meaningful to understand and analyze Nudge from the perspective of problem solving. Therefore, this study analyzed the usefulness and utility of Nudge from the perspective of problem solving. The usefulness of Nudge was confirmed through TRIZ technique, which is a representative technique for problem solving, and conversely, the utility of Nudge in TRIZ technique was also analyzed. The results of this study are expected to provide useful theoretical and practical implications for researchers and managers interested in knowledge management for problem solving.

최근 다시 각광받고 있는 넛지(Nudge)는 행동경제학에서 사람의 행동변화를 억지 강요가 아닌 자연스럽게 유도하는 것을 말한다. 행동경제학뿐만 아니라 디자인이나 커뮤니케이션 분야 등 다양한 영역에서 활용되며 지속적으로 확장되고 있다. 더 나아가 주변에서 쉽게 접하는 공공분야의 사회문제 해결뿐만 아니라 기업가 정신 교육에도 활용하고 있다. 이런 측면을 감안하여 볼 때 문제해결의 관점으로 넛지를 파악하고 분석해보는 것은 매우 의미가 있을 것이다. 따라서 본 연구는 넛지를 문제해결의 관점으로 접근하여 그 유용성과 활용성을 분석하였다. 문제해결의 대표적인 기법인 트리즈(TRIZ) 기법을 통하여 넛지의 유용성을 확인하였고, 역으로 트리즈 기법에서 넛지의 활용성에 대해서도 분석하였다. 본 연구의 결과는 문제해결을 위한 지식경영에 관심을 갖는 연구자 및 관리자에게 유용한 이론적, 실무적 시사점을 제공할 것으로 기대한다.

Keywords

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