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커피전문점 생존 및 폐업 분포의 군집 유형별 생멸 특성

Locational Characteristics of Survived and Closed Coffee Shops by Spatial Cluster Type

  • 박소현 (성신여자대학교 인문과학연구소) ;
  • 어정민 (성신여자대학교 지리학과 대학원) ;
  • 이금숙 (성신여자대학교 지리학과)
  • Park, Sohyun (Humanities Institute, Sungshin Women's University) ;
  • Eo, Jeongmin (Department of Geography, Sungshin Women's University) ;
  • Lee, Keumsook (Department of Geography, Sungshin Women's University)
  • 투고 : 2020.11.30
  • 심사 : 2020.12.17
  • 발행 : 2020.12.31

초록

본 연구는 커피전문점 소재지별 지가 속성을 토대로 생존하여 영업 중인 커피전문점과 폐업한 커피전문점을 대상으로 공간 군집화를 시도하고, 군집 유형별 토지 특성(지가 및 필지 정보), 교통 요인(물리적 접근성)과 점포 속성(프랜차이즈 정보, 소재지별 동종업종의 개·폐업 경험), 공간 밀집도(커널 밀도 추정) 등 다양한 입지 특성을 통해 커피전문점의 생멸 분포에서 나타나는 특징을 파악한다. 이를 위해 영업 중 및 폐업한 커피전문점의 공간 군집은 일반적 입지분포형, 주거지역의 상업화형, 상업중심지 입지형 등으로 유형 구분하고, 군집 유형별 입지 특성을 비교 분석한다. 군집 결과, 영업 중 및 폐업한 커피전문점의 입지는 같은 유형으로 분류되더라도 서로 다른 공간 분포 양상을 나타내고, 입지 유형이 달라도 특정 핫스폿에서는 모두 높은 밀집도를 나타낸다. 본 연구의 분석 결과는 커피전문점 창업을 비롯해 지역별 상권정보를 파악하는데 기초자료로 제공될 수 있다.

This study attempts to analyze the spatial clustering of survived and closed coffee shops based on the land price and land use for each coffee shop location. The locational characteristics of survived and closed coffee shops for each cluster type are identified through various locational properties such as transport factors (physical accessibility), shop properties (franchise information, newly open/closed business experience), and spatial density (kernel density estimation). To this end, we categorize the clusters of survived and closed coffee shops into three types (general locational distribution type, commercialization type of residential area and location type of commercial center), and then analyze their locational characteristics. As the result, we found that the locations of newly open and closed coffee shops show different distribution characteristics, even though they are classified into the same type due to the double sidedness of new open and closed locations. The results of this study can be provided as basic data for planning the location of coffee shop as well as regional commercial district.

키워드

과제정보

본 논문의 방대한 공간 마이크로 데이터 정리를 도와준 성신여자대학교 지리학과 이하은, 조서희, 하채원 학생에게 감사한 마음을 표한다.

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