초록
이 연구는 금연 공동주택 지정에 대한 주민들의 정책 순응도와 지정 전후의 흡연행태 변화를 파악고자 연구하였다. 연구는 대전광역시 금연 공동주택 1곳의 주민 283명을 대상으로 구조화된 자기기입식 설문하여 T 검정 및 일원배치 분산분석, 다중 회귀분석, 교차분석으로 분석하였다. 정책순응도는 여성과 2년 미만 거주집단이 높았고, 비흡연자가 유의하게 높았다. 전체 대상자의 정책순응도 관련요인은 거주기간이 2년 미만이면서, 소득 수준이 높고 금연에 대한 인지된 유익성이 높은 경우 정책순응도가 높았고, 흡연자의 관련요인은 주변 관계 만족도, 금연에 대한 인지된 장애성, 흡연 빈도 및 흡연량과 관련성이 있었다. 또한, 금연구역 지정정책 실시 후 흡연자들의 흡연행태에 긍정적인 영향을 끼쳤으며, 주민들의 간접흡연 빈도를 줄이는 결과로 이어졌다. 따라서, 금연구역 지정정책에 대한 순응도를 높이고 흡연행태의 개선과 공동주택 내 간접흡연 피해를 줄이기 위해서는 실내 금연구역 정책을 지속적으로 확대 시행하고, 인구사회학적 요인 외에도 흡연이 가져올 수 있는 심각성 등 건강신념모형 구성요소를 활용하여 주민들에게 홍보 방안과 효과적으로 병행할 수 있는 정책 개발 및 제도적 보완이 있어야 할 것으로 보인다.
Objectives: The purpose of this study is to identify the policy compliance according to the socio-demographic characteristics, stress, satisfaction of relationship, Health Belief Model and characteristics of smoking behaviors and knowledge related smoking of the residents living in the Smoke-free apartment and to investigate the change of the smoking related behavior before and after the implementation of the policy. Methods: The subjects of the survey were 293 residents aged 19 or older who reside in apartments six months after the designation of Smoke-free apartment located in Daejeon. All collected data were analyzed using T-test, ANOVA and Hierarchical multiple regression of SPSS for windows(ver 24.0) program. Results: The policy compliance was higher in women and those who lived for less than two years, and non-smokers were significantly higher. The policy compliance of the whole subjects was related to satisfaction with the surrounding relationship, perceived disability about smoking cessation, frequency of smoking and the amount of smoking. The policy compliance of the whole subjects was related to the satisfaction of the surrounding relationship, the perceived disability about smoking cessation, and the amount of smoking. In addition, after the implementation of the gold research station designation policy, it had a positive impact on smoker's smoking behavior and resulted in reducing the frequency of secondhand smoke among residents. Conclusions: In order to increase the compliance of the non-smoking policy It is necessary to continuously expand the indoor smoking cessation zone policy, develop policies and supplement the health belief model components.