초록
멀티스크린 영상시스템은 하나의 스크린에 상영되는 영상을 용도에 맞게 여러 화면으로 구성하여 상영할 수 있다. 관객들은 특별한 장치 없이 폭 넓은 실감 영상을 감상할 수 있어 강한 몰입감을 얻을 수 있다. 최근 멀티스크린을 이용한 실감 영상은 Screen X나 Escape와 같은 멀티 프로젝션 기술을 바탕으로 스토리와 정보 전달이 가능한 영화로 제작되고 있다. 또한, 디스플레이의 크기는 점점 대형화 추세이고 화질도 고해상도로 향상되고 있어 HD나 UHD급 디스플레이 여러대를 입체적으로 구성한 디지털 사이니지 형태로 발전을 가속하고 있으나 촬영된 영상을 사용하는 데는 화질열화로 인해 한계가 있다. 이번 연구는 1950년부터 현재까지 멀티스크린 영상의 발전사와 기술적 분석, 제작 방법에 대해 분석하고 멀티스크린을 이용한 영상 콘텐츠 상영 시 발생되는 화질 열화 최소화 방법에 대해 연구한다. 연구 결과를 바탕으로 촬영된 실사 영상은 디지털 사이니지와 같은 고해상도 영상 상영이 가능한 플랫폼에서 실감영상 구현이 가능할 것이라 기대한다.
The multi-screen image system could make the audiences appreciate contents without special devices by expansively composing the images played on a single screen to many facets suitable for the use, which could provide the great immersiveness to the audiences. Based on the recent interest in realistic images, it is produced as films through the multi-projection technology such as Screen X or Escape, and it is developed into the media that could deliver stories and information. Also, the size of display tends to gradually get larger while the image quality is improved to high definition. Thus, the development is accelerated in the form of Digital Signage that could play the high definition image contents by solidly composing many HD or UHD display screens. Moreover, through the convergence of digital technologies, it is developed into the higher value-added industry that could have two-way communication. This study aims to understand the developmental history of multi-screen image from 1950 to the present, technical analysis, and the production method, and then to research how to minimize the image degradation when playing the contents, in various platforms using the multi-screen image.