DOI QR코드

DOI QR Code

The Effects of Teamwork and Peer Learning on Academic Achievement in Physics Class at Junior College

팀워크와 동료학습이 전문대학 물리학 수업의 학업성취도에 미치는 영향

  • Kim, Mi-ra (School of Electrical and Electronic Engineering, Ulsan College) ;
  • Cho, Young (School of Electrical and Electronic Engineering, Ulsan College)
  • 김미라 (울산과학대학교 전기전자공학부) ;
  • 조영 (울산과학대학교 전기전자공학부)
  • Received : 2020.10.30
  • Accepted : 2020.11.16
  • Published : 2020.11.30

Abstract

This study presents a teaching model to increase the participation and interest, and to improve their understanding of physical concepts of first-year engineering students taking physics(2) course at a three-year college. In the class, a team task solution based on teamwork and a peer learning method through questions and answers between participants in each team were applied so that learners could actively participate in the class to discuss and present. We examined how the activities of each team affected students' interest in subjects, motivation to learn, and the degree of understanding of physical concepts. In the team activity, students were able to actively participate through emotional sharing between learners and free questions and explanations, and it was confirmed that academic achievement was improved by comparing the final exam evaluation results with the evaluation results of the previous three years.

Keywords

References

  1. 강이철(2011). 교육방법 및 공육공학의 입문. 양성원.
  2. 나승일(2015). 대학에서의 효과적인 교수법 가이드. 서울대학교 출판문화원.
  3. 김남기(2019). 미래형 수업혁신을 위한 교수법 워크샵. 울산과학대학교.
  4. 황순희.윤경미(2020). 공과대학생의 일상적 창의성이 팀워크 역량에 미치는 영향. 공학교육연구, 23(5), 40-50. https://doi.org/10.18108/JEER.2020.23.5.40
  5. 김영기.허영주(2019). 공학 교과목의 강의평점에 영향을 미치는 요인 : CTL 프로그램 참여와 CQI 작성을 중심으로. 공학교육연구, 22(3), 59-67. https://doi.org/10.18108/jeer.2019.22.3.59
  6. 나용수.민헤리(2019). 소그룹 활동을 활용한 학습자중심 교육 사례 : '원자핵공학의 미래' 교과목을 중심으로. 공학교육연구, 22(5), 29-36. https://doi.org/10.18108/jeer.2019.22.5.29
  7. 박성익 외(2011). 교육방법의 교육공학적 이해. 교육과학사.
  8. 김혜진.봉미미.박성희(2009). 중학교 컴퓨터 수업에서 동료교수 짝짓기 방식이 컴퓨터 활용이 자기효능감과 실습성취도 및 실습만족도에 미치는 영향, 공학교육연구, 25(4), 187-212.
  9. 최원영(2018). 동료교수법과 교수자의 피드백이 수학 교과목의 학업에 미치는 영향. 공학교육연구, 22(3), 59-67. https://doi.org/10.18108/jeer.2019.22.3.59
  10. 오은주(2019). 동료학습의 효과성 및 학습자 참여 인식도 연구. 예술인문사회융합멀티미디어논문지, 9(7), 199-208. https://doi.org/10.35873/AJMAHS.2019.9.7.018
  11. 이기영(2018). 생각하며 배우는 대학물리학. 한빛아카데미.
  12. 조영석(2019). 동영상으로 보는 물리학의 이해. 북스힐.
  13. 이영민(2015). 아이스브레이커101. 김영사.
  14. 이영민(2017). 스팟 101 : 청중의 마음을 사로잡고 두뇌를 깨우는 창의적 액션러닝 교수법. 김영사.
  15. Mazur, E.(2013). 동료교수법 사용자 매뉴얼 (김중복 외 등역). 홍릉과학출판사.
  16. Walker, J., Halliday, D. & Rednick, R.(2017). 일반물리학 10판. 범한서적.
  17. Serway, R. A. & Jewett, J. W.(2019). 대학물리학 10판 (대학물리학교재편찬위원회 역). 북스힐.
  18. Abedini, M. et al.(2013). A new teaching approach in basic sciences: Peer assistant learning. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 83, 39-43. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2013.06.008