Abstract
This article selected a feature film (1993) of Ken Loach who is widely known as 'Socialist Realism Film' director and attempted to explore the thesis of everyday (life) and alienation in daily space. To this end, major theories related to everyday life, dailiness, social space, daily space, alienation, and especially Henri Lefevre's discussions were used as the theoretical background and research methodology. According to the results, director Ken Loach presents the possibility of transformation of everyday life by criticizing the ills of capitalism that occur in public social spaces such as vacant lots and parking lots in and private daily spaces such as homes. It also emphasizes the reality that the alienation of the working class, which has no choice but to be exposed 'stone rain', is taken for granted and the paradox that the alienation from such reality can be achieved in everyday life. These research findings can be said to mean that the social space of everyday life is the basis for changing the dailiness of everyday life.
이 글은 이른바 '사회주의 리얼리즘 영화'를 대표하는 감독으로 알려진 켄 로치의 <레이닝 스톤>(1993)을 연구대상으로 선정해 일상(생활)과 소외의 논제를 탐구하고자 했다. 이를 위해 일상(생활), 일상성, 사회 공간, 일상공간, 소외와 관련된 주요 이론들과 앙리 르페브르의 논의를 이론적 배경이자 연구방법론으로 활용했다. 연구결과에 의하면, 켄 로치 감독은 <레이닝 스톤>의 공터나 주차장 같은 공적인 사회공간과 가정(집) 등의 사적인 일상 공간에서 발생하는 자본주의의 병폐들을 비판함으로써 일상(생활)의 변혁 가능성을 제시한다. 또한 '돌비'를 맞을 수밖에 없는 노동자계급의 소외가 당연시되는 현실과 그런 현실로부터의 탈소외가 일상(생활)에서 이루어질 수 있다는 역설을 강조하기도 한다. 이와 같은 연구결과는 일상의 사회 공간이 일상(생활)의 일상성을 변화시킬 수 있는 기반임을 뜻한다고 할 수 있다.