초록
오늘날 전 세계은행들은 IT 기술발전에 따른 급변하는 내·외적 환경변화에 적응하고 시장에서 경쟁우위를 점하기 위해 많은 노력을 기울이고 있다. 특히 스마트폰 사용률의 급격한 성장에 발맞추어 금융서비스도 핀테크(Fintech)를 이용하여 다양하게 제공하고 있으며 그 중 급성장을 하는 분야 중 하나가 모바일 간편결제라고 할 수 있다. 모바일 결제 서비스는 휴대용 모바일 기기를 이용하여 구매 대금을 지불하는 금용서비스로서 금융서비스와 정보기술의 융합인 핀테크로서 최근 금융서비스뿐만 아니라 다양한 산업분야에 사용되고 있으며 특히 지급결제 서비스의 경우 온라인 전자상거래, 유통 등 결제기능이 사용 가능한 모든 분야에서 사용되고 있다. 모바일카드의 경우 20대, 30대의 사용율은 매우 높아지고 있음을 보여주고 있어 다가올 미래에는 모바일 결제 서비스 이용은 지속적으로 높아질 것이라고 할 수 있다.인 간편결제를 이용하고 있다는 것을 알고 있다. 하지만 이러한 10대들의 모바일 결제서비스 사용에 관한 연구는 다소 미비하다고 할 수 있다. 이에 본 연구는 우리나라 10대들이 모바일 결제 서비스를 사용함에 있어 어떠한 요인이 중요한지를 살펴보았다. 그 결과 본 연구에서 제시한 5가지 가설 중 현금사용습관은 혁신성에는 아무런 영향을 주지 않는다는 <가설 3>을 제외하고 모든 가설이 채택되었다.
Today, banks around the world are making great efforts to adapt to the rapidly changing internal and external environment changes caused by the development of IT technology and to gain a competitive advantage in the market. In particular, in line with the rapid growth of smartphone usage, financial services are also provided in a variety of ways using Fintech, and one of the fastest growing areas is mobile simple payment. Mobile payment service is a financial service that pays the purchase price using a portable mobile device. As fintech, a convergence of financial services and information technology, it is recently used not only in financial services, but also in various industries. It is used in all fields where payment functions such as distribution are available. In the case of mobile cards, it shows that the usage rate of people in their 20s and 30s is increasing very much, so it can be said that the use of mobile payment services will continue to increase in the coming future. We know that simple payments are being used. However, it can be said that the research on the use of mobile payment services by these teenagers is somewhat incomplete. Therefore, this study investigated what factors are important for Korean teenagers to use mobile payment services. As a result, among the five hypotheses presented in this study, all hypotheses were adopted except for , which states that cash usage habits have no effect on innovation.