Abstract
The dragon is an imaginary animal that appears in the legends and myths of the Orient and the West. While dragons have mostly been portrayed as aggressive and as bad omens in the West, in the Orient, as they symbolize the emperor or have an auspicious meaning, dragons signify a positive meaning. In addition, as the dragon symbolizes the emperor and its type has been diversified considering it as a divine object that controls water, people have tried to express it as a figure. The records related to dragons in the Goryeo dynasty appeared with diverse topics in 'History of Goryeo' and are generally contents related to founding myths, rituals for rain, and Shinii (神異), etc. The founding myth emphasizes the legality of the Goryeo dynasty through the dragon, and this influenced the formation of the dragon's descendants. In addition, the ability to control water, which is a characteristic of the dragon, was symbolized as an earth dragon related to the rainmaking ritual, i.e., wishing for rain during times of drought. Since the dragon was the symbol of the royal family, the use of the dragon by common people was strictly restricted. Furthermore, the association of a bronze dragon mirror with the royal family is hard to be excluded. The type and quantity of bronze double dragon mirrors discovered to have existed during the Goryeo dynasty is great, and the production and the distribution of bronze mirrors with double dragons seem to have been more active compared to other bronze mirrors, as bronze mirrors with double dragons produced during Goryeo and bronze mirrors originating in China were mixed. Therefore, in this article, the characteristics of diverse bronze mirrors from the 10th century to the 14th century in China were examined. It seems that the master craftsmen who produced bronze mirrors with double dragons during the Goryeo dynasty were influenced by Chinese composition patterns when making the mirrors. Because there were many cases where a bronze mirror's country of origin could not easily be determined, in order to identify the differences between bronze double dragon mirrors produced during the Goryeo dynasty and bronze mirrors produced in China, meticulous analysis was required. Thus, to ascertain that Goryeo mirrors were not imitations of bronze mirrors with double dragons originating in China but produced independently, the mirrors were examined using the bronze double dragon mirror type classification system existing in our country. Bronze mirrors with double dragons are classified into three types: Type I, which has the style of the Yao dynasty, includes the greatest proportion; however, despite there being only a small quantity for comparison, Types II and III were selected for the analysis of the bronze mirrors with double dragons made in Goryeo because they have unique composition patterns. As mentioned above, distinguishing bronze mirrors made during Goryeo from bronze mirrors made in China is challenging because Goryeo bronze mirrors were made under the influence of China. Among them, since the manufacturing place of the bronze mirrors with double dragons found at the nine-story stone pagoda in Woljeongsa Temple in Pyeongchang is questionable and the composition pattern of the bronze mirror is hard to find on bronze mirrors with double dragons made in China, the manufacturing place of those bronze mirrors were examined. These bronze mirrors with double dragons were considered as bronze mirrors with double dragons made during the Goryeo dynasty adopting the Yao dynasty style composition pattern as aspects of the composition pattern belonged to Type I, and the detailed combination of patterns is hard to find in mirrors produced in China.
용(龍)은 동서양 전설 신화에 등장하는 상상 속 동물이다. 서양의 용은 대부분 공격적이고 부정적 의미로 표현되지만, 동양에서는 황제를 상징하거나 상서로운 의미를 갖고 있어 긍정적 의미를 내포한다. 또한 용은 물을 다스리는 신물(神物)로 여겨져 그 종류가 다양해지고 이를 형상으로 표현하고자 했다. 고려시대 용과 관련된 기록은 "고려사"에서 다양한 주제로 등장하며, 크게 건국설화 기우제 신이(神異) 등과 관련되어 있다. 건국설화는 용을 통해 고려 왕권의 당위성을 강조하기 위한 것으로 '왕(王)=용손(龍孫)'이라는 '용손의식(龍孫意識)' 형성에 영향을 끼친다. 또한 용의 특징인 물을 다스리는 능력은 가뭄에 비를 바라는 기우제와 관련한 토용(土龍)으로 상징화된다. 이와 같은 용의 다양한 성격 중 용이 왕실의 상징이기에 용문(龍紋)의 사용은 민간에서 엄격히 제한되었으며, 용을 소재로 한 용문경(龍紋鏡) 역시 그 제작 사용에 있어 왕실과의 연관성을 배제하기 어렵다. 고려시대 쌍룡문경(雙龍紋鏡)은 종류 수량이 많은 편으로 중국에서 유입된 동경(銅鏡)과 함께 국내에서 제작한 쌍룡문경이 혼재하면서 고려시대 쌍룡문경의 제작과 유통은 다른 동경에 비해 활발했던 것으로 보인다. 이에 대해 본고에서는 10~14세기 중국에 존재한 다양한 쌍룡문경의 특징을 정리했다. 고려의 장인들은 쌍룡문경을 제작할 때 중국 쌍룡문경의 문양 구성에서 큰 영향을 받은 것으로 보인다. 이는 중국 쌍룡문경과 국적을 판별하기 어려운 예가 많으며, 그 차이 또한 면밀한 분석을 요하기 때문이다. 하지만 고려는 유입된 쌍룡문경을 그대로 답습했던 것은 아니며, 자체적으로 제작하고자 했음을 국내 현존하는 쌍룡문경의 유형 분류를 통해 살펴보았다. 세 가지 유형으로 나뉘는 쌍룡문경은 요대(遼代) 동경 계열인 I 유형이 가장 큰 비중을 차지하며, 그 외 II III 유형에서는 수량은 적으나 문양 구성이 독특한 쌍룡문경이 있어 고려에서 제작한 쌍룡문경으로 분석했다. 고려시대 쌍룡문경은 중국의 영향 하에서 제작된 만큼 고려에서 제작한 동경과의 구분이 어렵다는 점을 앞서 언급했다. 이중 평창 월정사 구층석탑에서 발견된 쌍룡문경은 그 제작지에 대한 의문점이 있으며, 동경의 문양 구성도 중국 쌍룡문경에서 찾아볼 수 없는 예이기에 이 동경에 대한 제작지를 검토했다. 이 쌍룡문경은 I 유형에 속하는 동경의 문양 구성을 갖추고 있으면서도 세부 문양의 조합이 중국에서 찾기 힘든 예라는 점에서 요대 동경의 문양 구성을 차용하여 고려에서 제작된 것임을 알 수 있었다.