Abstract
Bi-Seok is a treasure trove of funeral rites and an important cultural asset that can shed light on the historical and social history of calligraphy, but research of the topic is still insignificant. In particular, research on the production method of Bi-Seok remains an unproven field. The production of Bi-Seok can be roughly divided into ma-jeong (refining stone), sculpture, and the Buk-chil (process of engraving letters) process. This article reveals some facts: First, performing ma-jeong to the Sang-Seok, Honyu-Seok, Bi-seok, which are known to be God's things. This process is needed because of the change in the perception of the Honyu-Seok due to the settlement and propagation of Confucian ceremonial rituals in the times of hardship in 1592 and 1636. As the crafting process of ma-jeong did not remain concrete, it was only possible to examine the manufacturing process of Bi-Seok through its materials and tools. Second, the rapid proliferation of Oh-Seok and Sa-jeo-chwi-yong (purchase of things made by private citizens) in the Yeongjo era has great importance in social and cultural history. When the Gang-Hwa-Seok of the commodity were exhausted, the Oh-Seok that was used by Sadebu (upper civil class) were used in the tomb of Jangneung, which made Oh-Seok popular among people. In particular, the use of Oh-Seok and the Ma-Jeong process could minimize chemical and physical damage. Third, the writing method of the Bi-seok is Buk-chil. After Buk-Chil of Song Si-Yeol was used on King Hyojong's tomb, the Buk-Chil process ( printing the letters on the back of the stone and rubbing them to make letters) became the most popular method in Korea and among other East Asian countries, and the fact that it was institutionalized to this scale was quite impressive. Buk-Chil became more sophisticated by using red ink rather than black ink due to the black color that results from Oh-Seok. Fourth, the writing method changes in the late Joseon Dynasty. Until the time of Yeongjo's regime, when inscribing, the depth of the angle was based on the thickness of the stroke, thus representing the shade. This technique, of course, did not occur at every Pyo-Seok or Shindobi, but was maintained by outstanding artisans belonging to government agencies. Therefore, in order to manufacture Bi-Seok, Suk-seok, YeonJeong, Ma-jeong, Jeong-Gan, ChodoSeoIp, Jung-Cho, Ip-gak, Gyo-Jeong, and Jang-Hwang, a process was needed to make one final product. Although all of these methods serve the same purpose of paying respects and propagandizing the great work of deceased persons, through this analysis, it was possible to see the whole process of Pyo-Seok based upon the division of techniques and the collaboration of the craftsmen.
비석은 상례문화의 보고이자 서예사의 정수로서 시대사·사회사를 조명할 수 있는 중요한 문화재지만 그 연구는 아직 미미하다. 특히 비각의 제작 방식에 관한 것은 아직 미증유의 분야로 남아 있어 연구가 절실한 편이다. 비석의 제작은 석재의 탁마 과정과 조각, 그리고 글씨를 새기는 북칠 과정으로 대별할 수 있다. 본고에서는 이와 관련하여 몇 가지의 사실을 밝히고 있다. 첫째, 신과 관련한 의물(神儀物)인 상석, 혼유석, 비석에는 정교한 마정(磨正) 작업을 가한다. 이는 임진왜란, 병자호란의 영향으로 인한 유교적 상·제례의 정착과 전파로 혼유석에 대한 인식의 변화에 기인한다. 둘째, 영조 때 오석(烏石)의 비약적인 확산과 사저취용(私儲取用)은 사회·문화사적으로 큰 의미를 가지고 있다. 상품(上品)의 강화석이 고갈되자 사대부에서 사용하던 오석을 천릉한 장릉에 사용한 이후 사대부들을 중심으로 퍼지게 된다. 특히 오석의 사용과 마정 작업은 화학적·물리적 손상을 최소화시킬 수 있었다. 셋째, 비석의 각자 기술은 북칠(北漆)에 있다. 효종 영릉 천릉 시에 송시열의 지문을 북칠한 이후부터 북칠 과정은 동아시아에서 우리나라가 가장 성행했고 제도화된 점은 특기할 만하다. 북칠은 오석의 검은 색으로 인해 흑묵보다 붉은 당주를 이용하면서 더욱 정교화된다. 넷째, 조선 후기에 들어서면서 각자 방식에도 변화가 일어난다. 영조 연간까지 각자는 획의 두께에 따라 각의 깊이를 결정해 음영을 표현하고 양감을 나타냈다. 물론 이 같은 기법은 모든 표석이나 신도비에서 나타나는 것은 아니나 내수사에 소속된 뛰어난 경공장들의 전습에 의해 유지되었다. 따라서 비석을 제작하기 위해서는 숙석, 연정, 마정, 정간, 초도서입, 중초, 입각, 교정, 장황의 단계를 거쳐 하나의 완성품이 이뤄진다. 이러한 것은 묘주에 대한 존경심과 공업을 알리는 목적이지만, 이를 통해 공예 기능의 분업과 협업에 바탕을 둔 작업이 표석의 전체 제작 과정에 나타난다는 사실을 알 수 있다.