Abstract
There have been constant requests for urgently recruiting professionals in the archives to establish archival management systems by reflecting public institutional feature as well as reinforcing expertise and independence of them. However, it is true that some even adequate professional manpower haven't been secured at each level of public institutions due to ambiguous standards for the placement of professionals in the field of records management followed by the current [Public Records Management Act]. Thereupon, this study is to create records management task model for the archival management institutions with the workload of records management induced by the model, and to present reasonable scale of workforce to deal with the assignment. Moreover, here is shown which professional staff should be allocated for better efficiency and systems to carry out the task of records management in each relevant institution.
공공기관의 특성을 반영한 기록물관리의 체계를 구축하고, 기록물관리기관의 전문성 독립성을 강화하기 위해서는 기록물관리기관에 전문인력의 확충이 시급하다는 요구는 지속적으로 제기되어 왔다. 그러나 "공공기록물법"이 제시하고 있는 현행 기록물관리 전문 인력 배치기준은 명확하지 않아 기록물관리 업무에 필요한 인력을 확보하는데 어려움을 겪어왔다. 이에 본 연구는 첫째, 기록물관리기관의 업무 모델을 개발하고, 둘째, 개발된 업무 모델에 따라 기록물관리 업무량을 산출하고 해당 업무량을 처리하는데 소요되는 적정 인력을 산정하였다. 셋째, 이러한 결과를 종합하여 새로운 기록물관리 전문 인력의 배치기준을 제시하였다.