DOI QR코드

DOI QR Code

Relations between the Management and the Programming in Local Broadcasting Companies -Focus on the Chuncheon MBC

지역방송사 경영과 편성의 관계 분석 -춘천문화방송을 중심으로

  • 이승현 (강원대학교 신문방송학과) ;
  • 이병남 (강원대학교 신문방송학과) ;
  • 한진만 (강원대학교 신문방송학과)
  • Received : 2019.09.02
  • Accepted : 2019.09.27
  • Published : 2019.10.28

Abstract

This study analyzed the relationship between the management and programming, and the changes of production type according to the changes of management situation in the local broadcasting companies. This study found that the operating income ratio has a correlation with the self-production ratio. Meanwhile, analysis of the changes of production types according to the changes of business circumstance empirically proved that the number of performers has decreased while that of the external shootings has increased when the business situation has been got worse in local broadcasting station.

본고는 춘천문화방송의 재무 및 편성자료를 바탕으로 지역방송사 경영성과와 편성의 상관관계 및 경영상황의 변화에 따른 제작 형태의 변화를 분석하였다. 분석 결과, 지역방송사의 영업이익률과 자체제작비율은 정의상관관계가 있는 것으로 나타났다. 한편, 경영상황 변화에 따른 제작 형태의 변화를 분석한 결과, 경영여건이 악화된 시기에는 프로그램의 출연자 수가 줄고, 야외 촬영 형태가 늘었음이 확인되었다. 지역방송사들은 수익이 지속적으로 감소하는 상황에서 출연자수를 줄이고, 내부 스튜디오 녹화 보다는 외부 녹화 형태를 취함으로써 인건비와 세트 제작비를 절감해온 것으로 분석된다.

Keywords

References

  1. 이승현, 지역방송 시장구조.행위.성과의 산업조직론적 연구, 강원대학교, 박사학위논문, 2019.
  2. 김동원, 김연식, 김재영, 이승선, 한선, 지역방송 리-디자인, 월간토마토, 2018.
  3. 김남두, 이재영, 곽동균, 김희정, 지역민방 편성규제의 합리적 개선방안 연구, 정보통신정책연구원, 방통융합 정책연구, KCC-2018-49, 2018.
  4. 한선, 이오현, "지역방송의 지역성 개념과 지역성 구현의 문제, 광주지역 방송생산을 중심으로 한 질적 연구," 한국방송학보, 제26권, 제5호, pp.271-306, 2012.
  5. 신태섭, 이진로, 지역MBC 발전 방안 연구, 커뮤니케이션북스, 2004.
  6. 윤석년, "지상파방송 정책 쟁점과 대응 방안," 방송문화, 제398호, 2004.
  7. 최태주, 방송환경변화에 따른 지역방송의 경쟁력 확보에 관한 연구, 전북대학교, 석사학위논문, 2006.
  8. 한진만, "지역방송사 광역화에 대한 논의," 한국방송학회 가을철 학술대회 발표 논문, 1998.
  9. 전성진, 지역방송 광역화 논의에 대한 비판적 고찰, 전북대학교, 석사학위논문, 2003.
  10. 최윤태, 방송사 통합에 따른 공익과 효율성, 강원대학교, 박사학위논문, 2017.
  11. 이진로, 박경우, "지역방송사 통합에 관한 구성원의 평가 연구," 언론학연구, 제19권, 제4호, 2015.
  12. 윤희각, 남인용, "지역방송사의 방송권역 광역화 전후 경영성과와 편성 변화," 방송과 커뮤니케이션, 제18권, 제4호, 2017.
  13. 이승현, 지역 방송사의 경영 성과와 사업다각화 전략에 관한 연구-지역 MBC 계열사를 중심으로, 경희대학교, 석사학위논문, 2012.
  14. 김충식, "지역방송사의 경영위기 및 사업다각화가 방송의 공익성에 미치는 영향," 사회과학연구, 제22권, 제1호, pp.247-278, 2015.
  15. 이승현, 임종석, 한진만, "방송산업의 특수성에 관한 연구," 한국엔터테인먼트산업학회논문지, 제11권, 제8호, pp.1-16, 2017.
  16. B. R. Litman and J. Bridges, "An economic analysis of daily newspaper performance," Newspaper Research Journal, Vol.7, No.3, pp.9-26, 1986. https://doi.org/10.1177/073953298600700302
  17. S. Lacy, "The financial commitment approach to news media competition," Journal of Media Economics, Vol.5, No.2, pp.5-21, 1992. https://doi.org/10.1080/08997769209358220
  18. 유세경, 금희조, "재정투입의 변화와 질," 한국언론학보, 제43권, 제4호, pp.111-146, 1999.
  19. 오정호, "신문 시장에서의 경쟁, 재정투입, 그리고 다각화," 한국언론학보, 제61권, 제5호, pp.526-557, 2017.
  20. 임연희, 김재영, "지역신문에 대한 기획취재지원 사업과 저널리즘의 변화," 한국언론학보, 제54권, 제3호, pp.185-205, 2010.
  21. 신지형, 정용찬, 이선희, 노희윤, 방송산업 실태조사 보고서, 정보통신정책연구원, 2019.