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Application of conceptual integration to courses of french culture toward the convergence of cognitive science and culture
인지과학과 프랑스문화예술의 융합을 위한 개념적 혼성의 문화교육에의 활용
Abstract
The objectives of our study are to explore the convergence of cognitive science and french culture and to show the possibility of application of concetual integration to the courses of french art and culture of university. We found that the processes of interculturalism can be explained by the cultural integration because of the similar processes of intraculturalism. We poposed to use the narratives in teaching because the narratives sturucture our experiences. Finally, we proposed also to be aware of the dominance of universal cultural contents.
본 연구는 AI 시대에 프랑스 문화 예술에 대한 지식이 인지과학의 지식과 어떻게 융합되고 문화교육에 활용될 수 있는가하는 가능성을 심도 있게 고찰하는 것을 근본적인 목적으로 한다. 이를 위해 제기되는 연구 질문은 두 가지이다. 첫째, 인지과학에서 프랑스 문화예술과 같은 인간의 감정, 정서의 영역은 어떻게 융합되는가이다. 둘째, 대학 교육 현장에서 체화된 인지, 개념적 혼성의 개념과 프랑스 문화예술 관련 콘텐츠를 융합적으로 어떤 방식으로 활용할 수 있을까 이다. 이렇게 인지과학과 프랑스 문화예술의 융합을 위해서 프랑스 문화 교육에 활용하는 가능성을 세가지 측면에서 제안해 보았다. 첫째, 한국과 프랑스 문화의 상호문화적 접근에 대한 인지적 고찰을 시도해 보았고 이를 통해 강의에서 적극적으로 활용하기 위한 다양한 강의 콘텐츠 개발을 제안했다. 둘째, 문화예술 교육에 있어서 내러티브를 활용하는 방안이다. 셋째, 스토리텔링의 새로운 패러다임과 뉴로 커뮤니케이션 시대를 맞이하여 인지과학과의 융합뿐만 아니라 문화적 보편성의 기호체계를 위한 프랑스 문화예술 강의 콘텐츠의 개발도 필요함을 제안했다.
Keywords