DOI QR코드

DOI QR Code

국내 페미니스트 디자인 연구의 특징: 1970~2018

Features of Korean Feminist Design Studies: 1970~2018

  • 김린 (동양미래대학교 시각정보디자인과) ;
  • 박수진 (이화여자대학교 디자인학부)
  • Kim, Lynn (Department of Visual Communication Design, Dongyang Mirae University) ;
  • Park, Soo-Jin (Division of Design, Ewha Womans University)
  • 투고 : 2019.07.29
  • 심사 : 2019.10.20
  • 발행 : 2019.10.28

초록

최근 페미니즘이 주요 가치로 부상함에 따라 관련 디자인 연구도 증가하고 있다. 본 연구는 페미니스트 디자인 연구자들에게 연구의 계보를 제공하고자, 국내 페미니스트 디자인 연구의 특징을 분석한다. 먼저 '페미니스트 디자인'을 정의하고, 용어의 기원이자 국내 연구의 특수성 분석을 위한 비교군으로서 영미권 페미니스트 디자인 연구 역사를 살펴본다. 국내 페미니스트 디자인 연구 수는 1999년 급증한 후 2000년대 들어 지금까지 연평균 5.1건의 연구가 꾸준히 발표되었다. 전체 연구 중 패션, 시각, 건축, 디자인학, 제품 순으로 연구 수가 많았다. 연구 주제의 경우 2000년대 이전 연구가 남성중심사회에서 여성의 고정된 역할 탈피를 다루던 것에서 2000년대 이후 다양성과 탈 중심성의 포용으로 이행하는 양상을 볼 수 있다. 이후 장애인, 생태, 퀴어 등 더욱 세분화, 다양화된 주체들의 다양성을 수용하는 연구의 분야로서 지속 가능한 발전이 예상된다.

In recent years, as feminism has emerged as a main value in Korean society, related design studies are also increasing. This research archived domestic feminist design studies to provide researchers with a genealogy of feminist design research. The research defines 'feminist design' prior to the collection of domestic feminist design studies, and examine the British-American history of the feminist design studies as an origin of the term. As a feature of the period, the number of feminist design studies surged in 1999, and since the 2000s, an average of 5.1 studies have been published annually. As a feature of each field, there were a lot of studies in fashion, visual, architecture, design science, product order in the whole studies. Feminist design researchers accumulate discourse on a clear line of studies and hope that this research will be renewed in the not too distant future.

키워드

참고문헌

  1. J. Park. (2018). Doing Intersectional Analysis in the Era of Neo-Liberalism, Women's Studies Review, 35(1), 163-183. https://doi.org/10.18341/wsr.2018.35.1.163
  2. M. Kim & E. Jeoun. (2018. January). Design and Life Kewords 2018, Design, 487, 51-57.
  3. E. Kim & E. Jeoun. (2019. January). Design and Life Kewords 2019, Design, 475, 112-117.
  4. G. Kim. (2018). Gender, Creation, and Economy, LetterSeed, 10(1), 12-19.
  5. L. Kim. (2019). Web Archive of Feminist Design Studies. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1ZOHNtNYdyDlUyDpjW4zPWa7kJWLjqixgx9omctXA8_8/edit?usp=sharing)
  6. S. L. De Bretteville. (1974). A Re-examination of Some Aspects of the Design Arts From the Perspective of a Woman Designer. Arts in Society, 11(1), 114.
  7. S. L. De Bretteville. (2018). Insights 2018: Sheila Levrant de Bretteville, Yale University/Sheila-Studio, https://www.youtube.com/watch?v=QY8d80tGal4
  8. S. L. De Bretteville. (1983). Feminist Design: at the intersection of the private and public spheres, Design and Society. London: The Design Council London, 86-93.
  9. M. Lavin. (1993). Cut with the Kitchen Knife: Weimar Photomontages of Hannah Hoch. New Haven: Yale University Press.
  10. E. Lupton. (1993). Mechanical Brides: Women and Machines from Home to Office, New York: Princeton Architecture Press.
  11. M. Scotford. (1994). Messy History vs. Neat History: Toward an Expanded View of Women in Graphic Design. Visible Language, 28(4), 367-387.
  12. R. Joan. (1999). Design and Feminism: Re-Visioning Spaces, Places and Everyday Things. New Jersey: Rutgers University Press.
  13. P. Kirkham. (2002). Women Designers in the USA 1900-2000: Diversity and Difference. New Haven: Yale University Press.
  14. M. Son & Y. Lim. (1997). Study on Influence of Feminism toward Modern Fashion, Boksik 23. 261-282.
  15. H. Cho. (1994). Advertisement Design on Feminist Perspective, Master dissertation, Kookmin University, Seoul.
  16. H. Cho. (2007). Another Alternative, Feminist Design Study Methodology, Korea Basic Formative Art, 8(1), 585-596.