DOI QR코드

DOI QR Code

Effects of Children's Peer Initiative on Peer Acceptance: Focusing on Moderating Effects of Teacher-Child Relationships

유아의 또래주도성이 또래수용도에 미치는 영향: 교사-유아 관계의 조절효과를 중심으로

  • 이유미 (충북대학교 일반대학원 아동복지학과) ;
  • 신나리 (충북대학교 아동복지학과)
  • Received : 2019.08.15
  • Accepted : 2019.10.01
  • Published : 2019.10.30

Abstract

Objective: This study aimed to provide a systematic understanding of children's peer initiative and peer acceptance and to offer specific information to increase young children's social competence. Methods: Participants were 235 5-year-old children from six child care centers in Sejong City. The participants were interviewed to measure the peer acceptance of children attending the same class. Also, a survey was conducted on their teachers to measure children's peer initiative and the relationship with them. The collected data were analyzed by hierarchical regression using the SPSS 21.0 program. Results: The results showed that significant main effects of friendly and unfriendly peer-initiatives on peer acceptance were found. The effects of teacher-child relationships and their moderating effects, however, were partial; only main influences of close relationships and the interaction effects between peer-initiatives and close relationships were significant. That is, the relationships between improper initiatives and low acceptance levels among peers were more intense when children established conflict relationships with their teacher. Conclusion/Implications: We found that close teacher-child relationships play moderating roles on the pathway from peer initiative to peer acceptance as a protective risk factor for children.

Keywords

References

  1. 강정원 (2002). 아동의 부적응 행동에 대한 유치원 교사와 초등 저학년 교사의 인식 비교연구. 유아교육학논집, 6(1), 151-171.
  2. 강현수 (2010). 유아의 리더십과 인기도 및 다중지능간의 관계. 성균관대학교 교육대학원 석사학위논문.
  3. 권연희 (2014). 남녀 유아의 수줍음과 또래괴롭힘 피해 간 관계에 대한 교사-유아 관계의 중재효과. 한국보육지원학회지, 10(5), 25-45. doi.org/10.14698/jkcce.2014.10.5.025
  4. 권지연, 이종희 (2003). 유아의 인지양식과 성격에 따른 놀이스타일의 차이. 생활과학연구, 8, 205-216.
  5. 김미진 (2013). 교사가 지각한 교사-유아 관계와 유아의 사회적 유능감과의 관계. 한국유아교육연구, 15(1), 137-163.
  6. 김지영 (2003). 인기아의 일반적인 특성과 인기아의 행동이 다른 유아에게 미치는 영향. 논문집, 31, 201-227
  7. 단현국 (2011). 교사가 지각한 교사-유아 관계와 유아의 또래 유능성. 한국유아교육연구, 13(2), 5-33.
  8. 단현국 (2012). 교사-유아 관계와 유아의 언어 수행능력. 한국유아교육연구, 14(1). 5-35.
  9. 박유영, 이수기, 윤현숙, 홍혜경 (2007). 유아의 놀이 특성에 대한 또래수용도 및 유치원 적응력과의 관계. 유아교육학논집, 11(3), 227-246.
  10. 배지희, 황인애 (2007). 또래관계 유형에 따라 나타나는 유아들의 요구전략과 반응양상에 대한 문화 기술적 연구. 열린유아교육연구, 12(3), 43-67.
  11. 변혜원 (2017). 유아의 억제통제 및 기질과 교사-유아 상호작용(CLASS)이 또래주도성에 미치는 영향. 성균관대학교 대학원 박사학위논문.
  12. 변혜원, 성지현 (2017). 유아의 또래주도성 척도 개발 및 내적 구조 탐색. 한국심리학회지: 발달, 30(3), 1-24.
  13. 송명자 (1995). 발달심리학. 서울: 학지사.
  14. 신유림 (2008). 또래 거부에 대한 친구의 사회적 행동과 친구관계 질의 상호적 영향. Family and Environment Research, 46(9), 61-69.
  15. 신유림, 윤수정. (2009). 교사-유아관계와 유아의 사회적 행동특성 및 유아교육기관 적응의 관련성: 유아 및 교사 지각의 비교. 유아교육연구, 29(5), 5-19.
  16. 양인아 (2009). 5세 유아의 또래 유능성과 자기조절력의 관계. 한국교원대학교 교육대학원 석사학위논문.
  17. 오숙현 (2003). 유아기 주도성 형성교육 탐색연구. 열린유아교육연구, 8(3), 227-251.
  18. 오한나, 변혜원, 정미라 (2018). 유아의 의도적 통제와 또래 놀이행동 간의 관계에서 교사-유아관계의 매개효과. 열린부모교육연구, 10(1), 239-256.
  19. 윤수정, 신유림. (2012). 유아의 사회적 행동과 또래선호 간의 관계에서 교사-유아관계의 매개 및 중재 효과. Family and Environment Research, 50(5), 67-77. doi:10.6115/khea.2012.50.5.067
  20. 이나영 (2003). 또래인기도에 따른 미술협동활동이 유아의 친사회적 행동에 미치는 영향. 전남대학교 대학원 석사학위논문.
  21. 이명숙 (2006). 또래관계에서의 유아 리더십 양상과 성 및 인기도와의 관계. 열린유아교육연구, 11(1), 85-106.
  22. 이선애, 현은자 (2010). 교사-유아의 관계와 유아의 또래유능성 및 자기조절능력 간의 관계연구. 아동학회지, 31(2), 1-15.
  23. 이진숙 (2002). 교사-유아 관계와 유아의 사회적 능력과의 관계. 한국생활과학회지, 11(2), 123-134.
  24. 임연자, 최미숙 (2011). 유아의 또래 인기도에 따른 리더십 및 마음이해능력의 차이. 미래유아교육학회지, 18(4), 381-401.
  25. 전경아 (2003). 유아의 또래관계 및 교사와의 관계가 사회적 능력에 미치는 영향. 전북대학교 대학원 석사학위논문.
  26. 정덕희 (2009). 4, 5세 유아의 마음이론과 사회적 관계. 유아교육학논집, 13(3), 31-50.
  27. 정선진 (2000). 학령기 아동의 행동문제와 또래지위 및 친구관계의 질. 연세대학교 대학원 석사학위논문.
  28. 정지나 (2014). 어머니-유아 상호작용과 유아의 사회적 행동이 유아의 또래수용도에 미치는 영향. 한국생활과학회지, 23(3), 409-420. doi:10.5934/kjhe.2014.23.3.409
  29. 조상흔 (2007). 교사가 지각한 교사-유아관계가 유아의 사회적 능력에 미치는 영향. 한양대학교 교육대학원 석사학위논문.
  30. 조우리, 신나리 (2017). 유아의 수줍음이 사회적 위축에 미치는 영향: 유아-교사 관계의 조절효과를 중심으로. Family and Environment Research, 55(4), 419-431. doi:10.6115/fer.2017.030
  31. 최미숙, 황윤세 (2007). 상호작용적 또래놀이에 대한 교사-유아관계와 또래유능성의 관계 분석. 미래유아교육학회지, 14(1), 103-123.
  32. 한세영, 김영희, 김연화 (2007). 교사의 특성과 직무스트레스가 교사-유아 관계에 미치는 영향. 생활과학연구논총, 10(2), 53-67
  33. Segal, M. M., & Adcock, D. (1981). Just pretending ways to help children through imaginative play. Engelwood Cliffs, NJ: Prentice Press.
  34. Aiken, L. S., West, S. G., & Reno, R. R. (1991). Multiple regression: Testing and interpreting interactions. Newbury Park, CA: Sage Publications, Inc.
  35. Asher, S. R., Singleton, L. C., Tinsley, B. R., & Hymel, S. (1979). A reliable sociometric measure for preschool children. Developmental Psychology, 15(4), 443-444. doi:10.1037/0012-1649.15.4.443
  36. Buyse, E., Verschueren, K., Doumen, S., Damme, J. V., & Maes, F. (2008). Classroom problem behavior and teacher-child relationships in kindergarten: The moderating role of classroom climate. Journal of School Psychology, 46(4), 367-391. doi:10.1016/j.jsp.2007.06.009
  37. Black, B. (1992). Negotiation social pretend play: Communication differences related to social status and sex. Merrill-Palmer Quarterly, 38(2), 212-232.
  38. Craft, A., McConnon, L., & Matthews, A. (2012). Child-initiated play and professional creativity: Enabling four-year-olds' possibility thinking. Thinking Skills and Creativity, 7(1), 48-61. doi:10.1016/j.tsc.2011.11.005
  39. Dawson, J. F. (2014). Moderation in management research: What, why, when and how. Journal of Business and Psychology, 29(1), 1-19. doi:10.1007/s10869-013-9308-7
  40. Dawson, J. F., & Richter, A. W. (2006). Probing three-way interactions in moderated multiple regression: development and application of a slope difference test. Journal of applied psychology, 91(4), 917. doi.org/10.1037/0021-9010.91.4.917
  41. Dodge, K. A., Coie, J. D., Pettit, G. R., & Price, J. M. (1990). Peer status and aggression in boy's groups: Developmental and contextual analyses. Child Development, 61(5), 1289-1309. doi:10.1111/j.1467-8624.1990.tb02862.x
  42. Fantuzzo, J., & McWayne, C. (2002). The relationship between peer-play interactions in the family context and dimensions of school readiness for low-income preschool children. Journal of Educational Psychology, 94(1), 79-87. doi:10.1037/0022-0663.94.1.79
  43. Forys, S. K. S., & McCune - Nicolich, A.(1984). Shared pretend: Sociodramatic play at three years of age. In I. Bretheron (Ed.), Symbolic play (pp. 159-191). New York: Academic press.
  44. Fromberg, D. P. (2002). Play and meaning in early childhood education. Boston, MA: Allyn and Bacon.
  45. Hazen, N., Black, B., & Fleming-Johnson, F. (1984). Social acceptance: Strategies children use and how teachers can help children learn them. Young Children, 39(6), 26-36.
  46. Hughes, J. N., & Kwok, O. M. (2006). Classroom engagement mediates the effect of teacher-student support on elementary students' peer acceptance: A prospective analysis. Journal of School Psychology, 43(6), 465-480. doi:10.1016/j.jsp.2005.10.001
  47. Jerome, E. M., Hamre, B. K., & Pianta, R. C. (2008). Teacher-child relationships from kindergarten to sixth grade: Early childhood predictors of teacher-perceived conflict and closeness. Social Development, 18(4), 915-945. doi:10.1111/j.1467-9507.2008.00508.x
  48. Koomen, H. M., Verschueren, K., van Schooten, E., Jak, S., & Pianta, R. C. (2012). Validating the Student-Teacher Relationship Scale: Testing factor structure and measurement invariance across child gender and age in a Dutch sample. Journal of School Psychology, 50(2), 215-234. doi:10.1016/j.jsp.2011.09.001
  49. Kostelnik, M. J., Soderman, A. K., Whiren, A. P., Rupiper, M. L., & Gregory, K. M. (2015). Guiding Children's social development & Learning (8th ed.), 영유아의 사회정서발달과 교육(박경자, 김송이, 신나리, 권연희, 김지현 옮김). 경기: 교문사(원판 2015).
  50. LoCasale-Crouch, J., Mashbum, A. J., Downer, J. T., & Pianta, R. C. (2008). Pre-kindergarten teacher's use of transition practices and children's adjustment to kindergarten. Early Childhood Research Quarterly, 23(1), 124-139. doi:10.1016/j.ecresq.2007.06.001
  51. Mantzicopoulos, P. (2005). Conflictual relationships between kindergarten children and their teachers: Associations with child and classroom context variables. Journal of School Psychology, 43(5), 425-442. doi:10.1016/j.jsp.2005.09.004
  52. McAloney, K., & Stagnitti, K. (2009). Pretend play and social play: The concurrent validity of the Child-Initiated Pretend Play Assessment. International Journal of Play Therapy, 18(2), 99-113. doi:10.1037/a0014559
  53. O'Connor, E. E., Dearing, E., & Collins, B. A. (2011). Teacher-child relationship and behavior problem trajectories in elementary school. American Educational Research Journal, 48(1), 120-162. doi:10.3102/0002831210365008
  54. Palermo, F., Hanish, L. D., Martin, C. L, Fabes, R. A., & Reiser, M. (2007). Preschoolers' academic readiness: What role does the teacher-child relationship play? Early Childhood Research Quarterly, 22(4), 407-422. doi:10.1016/j.ecresq.2007.04.002
  55. Pianta, R. C. (1994). Patterns of relationships between children and kindergarten teachers. Journal of School Psychology, 32(1), 15-31. doi:10.1016/0022-4405(94)90026-4
  56. Pianta, R. C., & Stuhlman, M. W. (2004). Teacher-child relationships and children's success in the first years of school. School Psychology Review, 33(3), 444-458. https://doi.org/10.1080/02796015.2004.12086261
  57. Rubin, K. H., Bukowski, W. M., & Parker, J. G. (2006). Peer interactions, relationships and groups. In W. Damon, R. M. Lerner, & N. Eisenberg (Eds.), Handbook of child psychology: Social, emotional, and personality development (Vol. 3, pp. 571-645). Hoboken, New Jersey: John Wiley & Sons. doi:10.1002/9780470147658.chpsy0310
  58. Rudasill, K. M., & Rimm-Kaufman, S. E. (2009). Teacher-child relationship quality: The roles of child temperament and teacher-child interactions. Early Childhood Research Quarterly, 24(2), 107-120. doi:10.1016/j.ecresq.2008.12.003
  59. Schwartzman, H. (1978). Transformations: The anthropology of children's play. New York: Plenum press.
  60. Taylor, A. R. (1989). Predictors of peer rejection in early elementary grades: roles of problem behavior academic achievement, and teacher preference. Journal of Clinical Child Psychology, 18(4), 360-365. doi:10.1207/s15374424jccp1804_10
  61. Wentzel, K. R. (1998). Social relationships and motivation in middle school: The role of parents, teachers, and peers. Journal of Educational Psychology, 90(2), 202-209. doi:10.1037/0022-0663. 90.2.202
  62. White, K. J., Sherman, M. D., & Jones, K. (1996). Children's perceptions of behavior problem peers: Effects of teacher feedback and peer-reputed status. Journal of School Psychology, 34(1), 53-72. doi:10.1016/0022-4405(95)00025-9
  63. Wiseman, A. M.(2003). Collaboration, initiation, and rejection: The social construction of stories in a kindergarten class. The Reading Teacher, 56(8), 802-810.

Cited by

  1. 유아가 지각한 교사-유아관계의 친밀감이 또래수용에 미치는 영향 : 유아의 정서지능의 매개효과 vol.17, pp.1, 2019, https://doi.org/10.14698/jkcce.2021.17.01.065