Changing Aspects and Factors of Shaman's Play in Donghaeanbyeolsingut

동해안별신굿 굿놀이의 변화양상과 요인

  • Kim, Shin-Hyo (The Institute of Korea Maritime Culture Studies)
  • 김신효 (한국해양무형문화연구원)
  • Received : 2019.01.07
  • Accepted : 2019.02.07
  • Published : 2019.02.28

Abstract

In this article, I would like to pay attention to the changesofShaman's play as a part of examining the process of changeofDonghaeanbyeolsingut. Currently, Shaman's play can be seeninBaekseok2-ri, Byeonggok-myeon, Yeongdeok-gun, Gugye-ri, Namjeong-myeon and Yeongdeok-gun. Among them, ShamanRitual of Baekseok2-ri is short in cycle and easy to see change. InShaman Ritual of Baekseok2-ri, various Shaman's plays suchasJungdodukjabi(중도둑잡이), Wonnimnori(원님놀이), Talgut(탈굿), Mallori(말놀이), Hotalgut(호탈굿) and Georigut(거리굿) areperformed. Shaman's play carried out in Donghaeanbyeolsingut changesevery time it is carried out. Depending on the degree of change, itcan be classified into passive change and positive change. Whilepassive changes are improvisational, aggressive changes areintentional. Shaman's plays are jungdodukjabi, Mallori, Hotalgut, which are the improvisational changes, and the intentional changesare Wonnimnori, Talgut, Georigut. The biggest change in Shaman's play is the disappearance of the Shaman Ritual. The Shaman Ritual is suspended due to lackofpeople, financial difficulties, religious conflicts or rational accidents. Secondly, the period of separation is shortened or shortened. Thiscauses Shaman's play to be dropped or shrunk to change. InShaman Ritual, changes in Shaman's play are variable andcreative. The change due to the intervention of the spectatorsismainly improvisation. On the other hand, the change bythepreliminary plan of the acquaintance is intentional, and the changeis large. The changing factors of Shaman's play are influenced bythedemands of the times and the recognition of the tradition group. Changes in the traditional environment can be attributed to lackofhuman resources, individualism, changes in the workingenvironment and time constraints. At the same time, givingautonomy to traffickers is a major reason for Shaman's playtochange.

이 글은 한 마을의 별신굿 변화과정을 살피는 일환의 하나로 굿놀이의 변화에 주목하고자 한다. 현재 동해안별신굿에서 연행하는 굿놀이를 하나의 별신굿에서 모두 볼 수 있는 곳은 영덕군 병곡면 백석2리와 남정면 구계리별신굿을 들 수 있다. 그 가운데 백석2리별신굿은 5년두리로 10년두리인 구계리별신굿에 비하여 굿의 주기가 짧아 변화를 포착하기에 용이하다. 백석2리별신굿에서는 중도둑잡이. 원님놀이, 탈굿, 말놀이, 호탈굿, 거리굿 등 다양한 굿놀이가 연행되고 있다. 동해안별신굿에서 연행되는 굿놀이는 연행될 때마다 새로운 본이 만들어 질 만큼 일정부분 변화가 지속되고 있다. 변화의 정도에 따라 소극적인 변화와 적극적인 변화로 구분할 수 있다. 소극적인 변화는 즉흥적인데 반해 적극적인 변화는 의도적인 경우가 많다. 즉흥적인 변화에 해당하는 굿놀이는 중도둑잡이, 말놀이, 호탈굿을 들 수 있고 의도적인 변화는 원님놀이, 탈굿, 거리굿이다. 굿놀이의 가장 큰 변화는 마을의 별신굿이 사라지는 일이다. 인적자원의 부족이나 경제적인 어려움, 종교적 갈등 또는 합리적인 사고로 인하여 굿을 중단하게 되면 결국 굿놀이도 없어지므로 가장 큰 변화이다. 그 다음 변화가 별신굿 기간을 줄이거나 시간의 단축이다. 이로 인한 굿놀이의 탈락 또는 축약으로 변화의 원인이 된다. 온전한 마을굿에서 굿놀이의 변화는 가변적이며 창의적이다. 관중의 개입으로 인한 변화는 주로 즉흥적이다. 이에 비해 연행자의 사전 계획에 의한 변화는 의도적이며 그 변화의 폭도 크다. 굿놀이의 변화요인은 시대적인 요구와 전승집단의 인식에 크게 영향을 받는다. 전승환경에 따른 변화로는 인적자원의 부족과 개인주의, 생업환경의 변화와 시간제약을 주요원인으로 들 수 있다. 연행주체에 따른 변화로는 연행자의 교체와 편입을 들 수 있다. 이와 함께 연행자에게 자율성을 부여함으로써 굿놀이가 변하는 주요 원인으로 작용한다. 영행양상에 따른 변화로는 관중의 개입과 감독자의 부재, 사회적 관심사의 수용을 들 수 있다.

Keywords