DOI QR코드

DOI QR Code

A Study of Applying Jigsaw Model to Applied Mathematics

과제분담 협동학습을 응용수학에 적용한 사례 연구

  • Nam, Hyewon (Department of General Education, Namseoul University)
  • Received : 2019.08.12
  • Accepted : 2019.09.10
  • Published : 2019.09.30

Abstract

It is important to encourage students who are having difficulty learning mathematics and majors due to lack of basic knowledge, and encourage them to improve their academic performance by focusing on and participating in class. The purpose of this study is to confirm the applicability of the Jigsaw Method by analyzing the change of the learner's academic achievement and the attitude of the learner's mathematics by applying the Jigsaw Model. During the four weeks, the Jigsaw Model was applied to 30 experimental students and the instructor-led lectures were given to 36 students in the comparative group. As a result of the study, it was confirmed that the average of the experimental groups applying the Jigsaw model was higher than the average of the comparative group in the lecture class. The results of the survey showed that the Jigsaw Model increased class concentration and participation, helped self - directed learning, and had high learning satisfaction.

Keywords

References

  1. 길양숙(2011). 대학의 수업방법과 교수행동에 나타나는 특징. 한국교원교육연구, 28(4), 405-428.
  2. 김연주.나귀수(2009). 학생들의 학습 수준에 따른 수학적 의사소통의 특징 -개방형 문제를 활용한 소집단 협동학습을 중심으로. 한국초등수학교육학회지, 13(2), 141-161.
  3. 김은주.도승이(2009). 협동학습에서 학습자의 유능감 및 관계성 욕구와 내재동기 및 수업 참여의 관계분석. 교육심리연구, 23(1), 181-196.
  4. 김종하(2016). 사회과 수업에서 직소(jigsaw) 수업의 현실적 적용 모형 제안. 석사학위논문. 경북대학교.
  5. 민숙.최성원(2016). 자기주도적 팀 활동을 적용한 대학 미적분수업 사례. 학습자중심교과교육연구, 16(10), 1159-1180.
  6. 박일수.권낙원(2007). TGT 협동학습이 수학과 문제해결력 및 수학적 태도에 미치는 효과. 학습자중심교과교육연구, 7(1), 21-39.
  7. 박종윤.유혜숙(2001). 중학교 과학수업에 적용한 Jigsaw 협동 학습의 효과. 한국과학교육학회지, 21(3), 635-647.
  8. 서종진(2002). 수학에서 협동 학습에 관한 기초연구. E-수학교육 논문집, 14(0), 229-250.
  9. 신재필(2003). STAD 협동학습이 과학학습태도와 탐구능력에 미치는 효과. 석사학위논문. 한국교원학교.
  10. 원소연(2009). 소그룹 협동학습이 중학생의 수학불안 감소 및 수학성취도에 미치는 효과. 상담평가연구, 2(2), 31-46.
  11. 유상은.손홍찬(2016). Jigsaw 모형을 적용한 수학수업이 특성화고 학생의 정의적 발달에 미치는 영향. 한국학교수학회논문집, 19(3), 309-328.
  12. 이구희.정성봉(2006). 실과 '우리 생활과 전기.전자' 단원 수업에서 Jigsaw II 협동학습이 학업성취도에 미치는 영향. 실과교육연구, 12(4), 75-93.
  13. 이규봉 외(2007). 대학 신입생의 수학 기초실력 분석. E-수학교육 논문집, 21(4), 613-620.
  14. 이연화(2016). 직소(Jigsaw) 협동학습을 활용한 대학 교양영어독해 수업방안. 현대영어영문학, 60(2), 157-179.
  15. 이정례 외(2011). 수학기초학력 향상프로그램이 학업성취도와 학습동기에 미치는 영향: D대학교 공과대학 신입생을 중심으로. E-수학교육 논문집, 25(1), 167-184.
  16. 이형주.고호경(2015). 협동학습 및 또래교수 프로그램이 수학학습부진학생의 인지적.정의적 영역에 미치는 효과 메타분석. 수학교육학연구, 25(1), 113-137.
  17. 전평국.이진희(2002). 수학적 의사소통불안에 따른 소집단의 구성,협동학습이 정의적 영역에 미치는 효과 -중학교 1학년을 중심으로-. E-수학교육 논문집, 13(2), 495-514.
  18. Aronson, E. et al.(1978). The Jigsaw Classroom. Beverly Hills, CA: Sage Pub.
  19. Cohen, E.(1986). Designing Group Work; Strategies for Heterogeneous Classroom. New York: Teachers College Press.
  20. Davidson, N. Ed.(1990). Cooperative Learning in Mathematics: A Handbook for Teachers. Reading. MA: Addison-Wesley.
  21. Mbacho, & Naomi Watetu.(2013). Effects of Jigsaw Cooperative Learning Strategy on Students' Achievement in Secondary School Mathematics in Laikipia East District, Kenya. Unpublished Master dissertation. Education of Egerton University.
  22. Slavin, R. E.(1995). Cooperative Learning: Theory, Resarch, and Practice(2nd Ed.). Boston, MA: Allyn and Bacon.
  23. Slavin, R. E.(1996). Research on Cooperative Learning and Achievement; We Know, What We Need to Know. Contemporary Educational Psychology, 21(1), 43-69. https://doi.org/10.1006/ceps.1996.0004
  24. Spuler, F.(1993). A Meta-analysis of the Relative Effectiveness of Two Cooperative Learning Models in Increasing Mathematics Achievement. Unpublished Doctoral dissertation. Old Dominion University.
  25. Tarim, K., & Akdeniz, F.(2008). The effects of cooperative learning on Turkish elementary students' mathematics achievement and attitude towards mathematics using TAI and STAD methods. Educational Studies in Mathematics, 67(1), 77-91. https://doi.org/10.1007/s10649-007-9088-y
  26. Whicker, K. M., Bol, L., & Nunnery, J. A.(1997). Cooperative Learning in the Secondary Mathematics Classroom. The Journal of Educational Research, 91, 42-48. https://doi.org/10.1080/00220679709597519