Abstract
The purpose of this study is to explore the factors related to high school students 'academic stress. This study uses data from KEDI's(KELS 2013 6th). The data were analyzed using descriptive statistics, Pearson correlation analysis, and hierarchical analysis using the SPSS Statistics program. The results of the study are as follows. First, personal factors, social support factors, and family-related factors showed statistically significant correlation with academic stress. Second, personal factors, family-related factors, and social support factors were all found to have statistically significant effects on high school students' academic stress. After controlling the personal factors and family-related factors, the social support factors further explain the academic stress of high school students by two percent, and the most influential variable among social support factors was the relationship with their parents.
대학진학과 입시제도, 경쟁적 사회풍토 아래에서 청소년들은 심각한 수준의 학업스트레스를 겪고 있다. 지나친 학업스트레스는 부정적인 정서와 다양한 심리적 부적응 행동을 유발하는 원인이 된다. 이에 본 연구에서는 한국교육개발원의 한국교육종단연구 2013 6차년도 데이터를 사용하여, 고등학생의 학업스트레스에 영향을 미치는 요인을 탐색하기 위해 위계적 중다회귀분석을 실시하였다. 주요 분석결과는 다음과 같다. 첫째, 개인관련요인, 사회적지지요인은 학업스트레스에 통계적으로 유의한 부적상관관계를 보였으며, 가정관련요인은 정적상관관계를 보였다. 둘째, 개인관련요인, 가정관련요인, 사회적지지요인은 모두 고등학생의 학업스트레스에 통계적으로 유의한 영향을 미치는 변수로 나타났다. 개인 및 가정관련요인을 통제한 후, 사회적지지요인은 고등학생의 학업스트레스를 2%정도 추가 설명하고 있으며, 사회적지지요인 중 상대적으로 가장 큰 영향력을 보이는 변수는 부모와의 관계였다.