DOI QR코드

DOI QR Code

Analysis of the Core Concepts of Middle School Informatics Textbook Using Big Data Analysis Techniques

빅데이터 분석 방법을 이용한 중학교 정보 교과서 핵심 개념 분석

  • Received : 2019.08.04
  • Accepted : 2019.08.31
  • Published : 2019.08.31

Abstract

Big data is a field that has been utilized and developed in various fields in our society recently. Big data analysis techniques are frequently used to analyze various big data in various fields of politics, economy, and society to grasp various meanings hidden in the data. However, big data analysis is used some case studies of in fields of analysis of educational data, but analysis of the curriculum and direction is still inadequate. Therefore, this study aims to identify and analyze the core concepts of middle school informatics textbooks using big data analysis techniques. Text mining was used for big data analysis for informatics textbook analysis. Through the core concepts of middle school informatics textbooks identified using this techniques, we could confirm the concepts to be emphasized in the textbooks and the possibility of using big data in the field of education.

빅데이터는 최근 우리 사회에 다양한 분야에서 활용하고 발전하고 있는 분야이다. 정치, 경제, 사회의 각 분야에서 많은 자료를 분석하여 자료에 숨어 있는 다양한 의미를 파악하는 빅데이터 분석 기법이 자주 활용되고 있다. 하지만 교육이라는 부분에 있어서 빅데이터는 단순한 분석 등에 활용하기는 하지만 교육과정과 방향에 대한 분석은 아직 미비한 실정이다. 이에 본 연구에서는 빅데이터 분석 기법을 활용하여 중학교 정보 교과서의 핵심 개념을 파악하여 분석하고자 한다. 정보 교과서 분석을 위한 빅데이터 분석법은 텍스트 마이닝을 사용하였다. 이 프로그램을 활용하여 파악된 중학교 정보 교과서의 핵심 개념들을 통해 교과서에서 강조하고자 하는 개념을 확인할 수 있었고, 교육 분야에서도 빅데이터 활용 가능성을 확인할 수 있었다.

Keywords