DOI QR코드

DOI QR Code

The Factors Affecting Preference and Image of YouTube Beauty Channels

유튜브 뷰티 채널의 선호도와 이미지에 미치는 영향 요인

  • 염군 (동국대학교 일반대학원 경영정보학과) ;
  • 김인재 (동국대학교 경영대학 경영정보학과)
  • Received : 2019.05.31
  • Accepted : 2019.09.10
  • Published : 2019.09.30

Abstract

Purpose This study aims to empirically analyze which factors affect image and preference of YouTube beauty channels. Some practical and academic implications are presented through empirical research. Design/methodology/approach For this purpose, the six affecting factors were suggested on the basis of previous studies. We proposed image quality, user attitude, empirical value, economics, and awareness as independent variables and channel image and channel preference as dependent variables in order to investigate the causal relationships among the research variables. We surveyed 311 users who had experience in using YouTube Beauty channel and analyzed the data by using a statistical package. Findings This study showed that the channel image has a partial mediating effect between the affecting variables and the channel preference. The results provided some insights and information to increase the number of subscribers and site views. Several suggestions were carefully made.

Keywords

References

  1. 김유진, "소셜 네트워크 서비스에 대한 이용과 충족 연구: 페이스 복 이용을 중심으로," 미디어, 전더 & 문화, 제20호, 2011, pp. 71-106.
  2. 박상호, "체능 계열 대학생들의 여가 기능과 여가 만족에 관한 연구," 한국여가레크리에이션학회지, 1999.
  3. 박상호, 유창조, "원산지 호감도와 상표이미지가 제품선호도에 이치는 영향에 관한 실증적 연구," 동국대학교 석사학위논문, 1999.
  4. 박철, "인터넷 쇼핑에서 온라인 경험 가치 모델에 관한 연구," 한국유통학회 추계학술대회 발표논문집, 2002, pp. 245-272.
  5. 왕수명, 한희섭, "항공 관련 구직자가 지각한 항공사 CSR 활동이 기업이미지 및 브랜드 선호도에 미치는 영향," 호텔경영학연구, 제26권 제6호, 2017, pp. 69-85.
  6. 왕일웅, 강창동, "대형마트 PB상품 품질 지각이 고객선호도에 미치는 영향," Journal of the Korea Academia-Industrial, Vol. 12, No. 5, 2011, pp. 2099-2107. https://doi.org/10.5762/KAIS.2011.12.5.2099
  7. 이문정, 김명희, "라스베이거스 관광 이미지가 선호도 와 방문 의도에 미치는 영향," 경기대학교 박사학위논문, 2011.
  8. 이문정, 임재필, "카지노리조트의 정서적 이미지가 관광객 선호도와 방문 의도에 미치는 영향," 관광레저연구, 제26권 제3호, 2014, pp. 149-168.
  9. 이선희, 우나리야, "커피전문점의 시각이미지 요소가 소비자 선호도에 미치는 영향," 벤처창업연구, 제10권 제3호, 2015, pp. 147-159.
  10. 이채은, "호텔 레스토랑 고객의 소비 감정, 소비가치, 브랜드 이미지, 고객행동의도 간의 구조 관계 분석: 소셜커머스 사용 여부에 대한 비교를 중심으로," 호텔경영학연구, 제23권 제1호, 2014.
  11. 이학식, 김영, "서비스 품질과 서비스 가치," 아시아마케팅저널, 제1권 2호, 1999. pp. 79-99.
  12. 임환열, 황인경, 서원식, "지방의료원 의료소비자의 서비스 가치, 브랜드 이미지, 재이용 의도 간 관계," 한국콘텐츠학회논문지, 제10권, 제11호, 2010, pp. 304-317. https://doi.org/10.5392/JKCA.2010.10.11.304
  13. 전성률, 김경호, 이호택, 박혜경, "문화예술 후원 활동이 기업의 브랜드 이미지에 미치는 영향," 마케팅연구, 제31권 제2호, 2016, pp. 1-23.
  14. 정영미, "외래관광객의 한국문화 친숙도가 한식소비행동에 미치는 영향," 동의대학교 박사학위논문, 2011.
  15. 주신, 황재현, "중국 브랜드 특화농산물의소비자 선호도 연구", 동국대학교 석사학위논문, 2017.
  16. 편수명, "전통 디자인과 재료를 이용한 네일아트의 특성에 관한 체험자 비체험자 간의 선호도 비교 분석," 한국디자인문화학회, 2013.
  17. 하봉준, 윤영석, "국내의 커머셜 캐릭터에 대한 연구," 광고연구, 제24호, 1994, pp. 325-350.
  18. 한상연, 최세경, 곽규태, "다중채널네트워크 개인방송 서비스의 이용 만족과 지속 이용 의도에 미치는 영향: 서비스 특성과 SNS 이용량을 중심으로," 순천향대학교 석사학위논문, 2016.
  19. 허경옥, "대학생의 창업 환경, 기업 및 기업 규제에 대한 태도가 창업선호도에 미치는 영향 구조분석," 한국창업학회지, 제11권 제4호, 2016.
  20. Allport, D., "The State of Cognitive Psychology a Critical Notice of Chase," Quarterly Journal of Experimental Psychology, No. 27, 1975, pp. 141-152.
  21. Becker, G. S., "Altruism, Egoism, and Genetic Fitness: Economics and Sociobiology," Journal of Economic Literature, Vol. 14, No. 3, 1976, pp. 817-826.
  22. Chen, C. P., "Forming Digital Self and Parasocial Relationships on Youtube," Journal of Consumer Culture, Vol. 16, No. 1, 2016, pp. 232-254. https://doi.org/10.1177/1469540514521081
  23. Davis, F. D., "Perceived usefulness, perceived ease of use, and user acceptance of information technology." MIS Quarterly, Vol. 13, 1989, pp. 319-339. https://doi.org/10.2307/249008
  24. Dichter, E., "What's in an Image," Journal of consumer marketing, 1985.
  25. Doney, P. M., and Cannon, J. P., "An Examination of the Nature of Trust in Buyer-Seller Relationships," Journal of Marketing, Vol. 61, No. 2, 1997, pp. 35-51. https://doi.org/10.2307/1251829
  26. Dobni, D., and Zinkhan, G. M., "In Share In Search of Brand Image: a Foundation Analysis," ACR North American Advances, 1990.
  27. Dowling, G. R., "A Model of Perceived Risk and Intended Risk-Handling Ativity," Journal of consumer research, 1994.
  28. Fishbein, M., and Ajzen, I., "Belief, Attitude, Intention and Behavior: an Introduction to Theory and Research, Reading," Mass: Addison-Wesley Pub. Co, 1975
  29. Koufteros, X., and Marcoulides, G., "Product development Practices and performance : A structural equation modeling-based multi-group analysis," International Journal of Production Economics, No. 103, 2006, pp. 286-307.
  30. Lee, S. J., and Shin, Z. A., "Effects of advertising strategy on consumer evaluations in brand," The Korean journal of advertising and public relations, 2010.
  31. Pine, B. J., and Gilmore, J. H., "Welcome to the experience economy," Harvard Business Review, Vol. 76, No. 4, 1998, pp. 97-105.
  32. Tang, Q., Gu, B., and Whinston, A, "Content contribution in social media: The case of YouTube," In System Science(HICSS), 45th Hawaii International Conference, 2012, pp. 4476-4485.