Abstract
Local area festivals have grown on a scale for the past 20 years, but have suffered ups and downs. Through the trial and error of the festival operation, problems such as prediction of the number of visitors, planning of event scale, calculation and expansion of sales volume, and management of various participants in the duration were highlighted. To solve, this study designed and developed a mobile payment system and festival operation management system for local scale festivals as a platform operating system of web and app combined. The results of this study presents four basic functions. It includes ticketing management, attendance identification and entrance control, charge of festival currency and use of payments, real-time provision and management of related information, and performance reporting for each role. It was applied to local festivals in practice as to enable local shop owners to participate in advertisements or sponsorships and confirmed their contribution to local commercial market and the revitalization of festivals through this system.
한국의 지역 축제는 지난 20년 동안 규모에서 성장하였지만 부침을 겪어왔다. 축제 운영의 시행착오를 거치면서 축제 운영관리 측면에서 관객 수의 예측, 행사규모 기획, 매출 규모의 산정과 확대, 운영과정에서 각종 참가자들에 대한 관리 등의 문제점들이 부각되었다. 이런 문제의 해결을 위해, 본 연구는 지역규모 축제의 운영을 위한 모바일 결제 시스템과 축제 운영관리 시스템을 플랫폼 형태의 웹과 앱의 복합 운영 시스템으로 설계하고 개발하였다. 본 연구의 개발 시스템은 4가지 기본적인 기능들을 제시한다. 티켓 발권관리, 참가자 확인과 입퇴장 관리, 축제 화폐의 충전과 결제 사용관리, 참가자들에 대한 운영관련 정보의 실시간 제공 및 관리, 그리고 각 주체별 성과분석 리포팅 기능을 포함한다. 지역 축제에 실제로 적용하여 지역 상점주의 광고나 협찬 참여가 가능토록 하였으며 본 시스템를 통한 지역 상권과 축제의 활성화에 대한 기여를 확인하였다.