Abstract
This study addresses the management performance of the retail industry in Korea. The Non-store e-commerce business, consisting of TV home shopping and online shopping, grew very fast during the 2000s. For roughly six years in the 2010s, the diversification of online shopping business models, intensifying competition, and the proliferation of competition accelerated the entry of offline shopping retailers. During the analysis period from 2001 to 2016, the performance of the Non-store e-commerce business was statistically better than that of the offline shopping retail business, department stores, general retailers, and small-sized retailers. As expected, a significant difference between performance and some of the indicators of growth and activity could be seen because of the capital and operating structure of the retail industry. In particular, the Non-store e-commerce businesses have diverse sales media and heterogeneous business models. In this study, we have presented the significance of the differences in the indicators of operating profit and inventory turnover, as well as the discussion required for managing in the future.
본 연구에서는 우리나라 소매업태의 경영성과에 대한 문제를 다룬다. TV홈쇼핑과 온라인쇼핑을 대표적 사업으로 구성된 무점포통신판매 업태는 2000년대 10년 동안 매우 빠르게 성장하였다. 2010년대의 대략 6년 동안은 온라인쇼핑 사업 모델의 다양화와 경쟁심화 그리고 오프라인쇼핑 소매업의 진입에 의한 경쟁의 확산이 가속화 되었다. 이 같은 2001~2016년의 분석기간 동안에 무점포통신판매업은 오프라인쇼핑 소매업의 비교 업태(백화점, 종합소매업, 일반소매업)보다도 높은 경영성과를 보여주었음을 통계적으로 검정하였다. 성장성과 활동성의 일부 경영성과 지표의 유의미한 차이는 소매업태의 자본구조와 운영구조에 의해 예상되는 점이라고 볼 수 있었다. 특히 무점포통신판매업의 업태를 구성하는 사업체는 다양한 판매 매체와 이질적 사업 모델을 가진다는 점에서 영업이익률과 재고회전율의 지표에 대한 연구 결과의 의미와 향후 경영성과 관리에 대한 추가적 논의 점을 제시하였다.