DOI QR코드

DOI QR Code

Exploring the future direction of Math Education in AlgeoMath

알지오매스(AlgeoMath)에 담긴 미래 수학교육의 방향 탐색

  • Lee, Hwan Chul (Korea Foundation for the Advancement of Science and Creativity)
  • Received : 2019.06.24
  • Accepted : 2019.08.13
  • Published : 2019.08.31

Abstract

The Korea Foundation for the Advancement of Science and Creativity(KOFAC) developed AlgeoMath, a dynamic geometry software, with support from the Ministry of Education and 17 municipal and provincial education offices. Starting Nov. 7, 2018, AlgeoMath can be used for free by anyone. This study summarizes various discussions on the future direction of math education. The four aspects of the curriculum, textbook, teaching and learning, and assessment were explored on how AlgeoMath could contribute in realizing the future direction of math education. We confirmed that AlgeoMath can faithfully fulfill its role as a tool for changing math education, and we looked at what should be emphasized more and what should be complemented.

Keywords

References

  1. 고호경, 김응환, 양순열, 권세화, 권순학, 정낙영, 장인선, 임유원, 최수영, 이성재, 노솔, 백형윤, 홍창섭(2013), 중학교 수학 1. 서울:(주)교학사.
  2. 고호경, 김응환, 김인수, 이봉주, 한준철, 최수영, 김정현, 김화영, 정시훈, 조준모, 최화식, 최화정(2018), 중학교 수학 1. 서울:(주)교학사.
  3. 교육부 (2015a). 초 중등학교 교육과정 총론(교육부 고시 제 2015-74호 [별책 1]).
  4. 교육부 (2015b). 수학과 교육과정(교육부 고시 제 2015-74호 [별책8]).
  5. 교육부 (2018). 교육부 보도자료 2018. 11. 7.: 직접 만져보고 관찰하면서 배워요
  6. 교육부 한국과학창의재단 (2018). 알지오매스 안내서
  7. 김도훈, 장덕호, 한경희 (2016). 2030 미래사회 인재상과 핵심과학역량 마일스톤 연구. 한국과학창의재단
  8. 김영욱, 김영록, 신동관, 이상욱, 장정욱, 조도상 (2016). 수학학습 내용요소 추출연구. 한국과학창의재단
  9. 김영욱, 고성은, 김영록, 박혜숙, 이상욱, 장정욱, 조도상 (2017). 미래인재상에 적합한 수학학습 내용 연구. 한국과학창의재단
  10. 김화경, 임완철, 이지윤, 최인용, 권영기, 홍창섭, 정혜원 (2017). 도형 학습용 소프트웨어 개발 기초 연구. 한국과학창의재단
  11. 김화경, 계보경, 이지윤, 임완철, 최인용 (2018). 지능정보기술을 활용한 수학 교육 변화 방안 연구. 한국과학창의재단
  12. 나귀수, 박미미, 김동원, 김연, 이수진 (2018). 미래 시대의 수학교육 방향에 대한 연구. 대한수학교육학회지 수학교육학연구 제28권 제4호 pp.437-478
  13. 미래창조과학부 (2016). 산업수학 육성방안
  14. 윤상아 (2019). 중학교 1학년 수학교과서에서 공학적 도구 활용 분석. 한국 교원대학교 대학원 석사학위논문
  15. 박경미, 이환철, 박선화, 강은주, 김선희, 임해미, 김성여, 장혜원, 강태석, 권점례, 김민정, 방정숙, 이화영, 임미인, 이만근, 김화경, 윤상혁, 이광상, 이경은, 조혜정, 권영기, 권오남, 신동관, 강현영, 김재영, 도종훈, 박정숙, 서보억, 안현정, 오택근, 이경진, 이광연, 이문호, 이승훈, 이은정, 이지윤, 전인태, 최지선, 한준철, 황선미, 박문환, 김완일, 강성권 (2015). 2015 개정 수학과 교육과정 시안 개발 연구II. 한국과학창의재단
  16. 박기범, 임하나, 김창환, 우영호, 송창용 (2015). 산업수학 활성화를 위한 국내 산업수학 생태계 분석. 과학기술정책연구원
  17. 손홍찬 (2011). 우리나라 수학교육에서 공학 활용의 역사와 현황. 대한수학교육학회 학교수학 제13권 제3호 pp. 525-542
  18. 송미영, 김성숙, 구자옥, 임해미, 박혜영, 한정아 (2014). OECD 국제 학업성취도 평가 연구: PISA 2012 컴퓨터 기반 평가 결과 분석. 한국교육과정평가원 연구보고 RRE 2014-4-2
  19. 우정호 (2011). 수학 학습 지도 원리와 방법. 서울대학교출판문화원
  20. 이동환, 이경화, 고은성, 권석일, 김동원, 김연, 박진형, 구나영 (2017). 좋은 수학과제 분석 발굴 연구. 한국과학창의재단 BD18020001
  21. 이소민 (2018). PISA 2015 협력적 문제해결력 영역의 특징과 사회과교육에의 함의. 한국사회과교육학회 시민교육연구 제50권 제3호 pp. 203-220
  22. 이영희, 윤지현, 홍섭근, 임재일, 백병부 (2018). 미래교육 관련 연구 메타분석을 통한 미래교육의 방향. 교육문화연구 제24권 5호 pp. 127-153
  23. 임철일 (2017). 제4차 산업혁명과 차기 정부의 교육정책 과제. 국회교육희망 포럼 국회4차산업혁명포럼 한국교육공학회 Microsoft 공동주최 EduNext 1. 미래를 준비하는 교육 포럼 자료집
  24. 임해미, 정혜경 (2017). 우리나라와 싱가포르의 컴퓨터 기반 수학 평가 결과에 대한 영향 요인 비교 분석. 대한수학교육학회 수학교육학연구 제27권 제2호 pp. 157-170
  25. 키타하라 카즈오, 카케히 카츠히코, 와타나베 오사무, 아시다 마사야, 카와이 사토루, 타케우치 이쿠오, 타츠미 타케오, 니시자키 신야, 하기야 마사미, 하라다 에츠코, 후지타 켄지, 마츠이 히로유키, 마시코 노리후미, 요시미 슌야 저 (2008), 한국과학창의재단 역 (2010). 과학기술의 지혜 프로젝트 정보학 전문 부회 보고서.
  26. 한국과학창의재단 (2017). 도형 학습용 소프트웨어 개발 제안요청서
  27. 한국과학창의재단 (2019). 도형 학습용 소프트웨어(AlgeoMath) 개발 사업(3차년도) 제안요청서
  28. 허남구, 류희찬 (2015). 활동 중심 수학과 디지털교과서의 개발 및 적용. 대한수학교육학회 수학교육학연구 제25권 제2호 pp. 241-261
  29. Australia (2016). The Mathematical Sciences in Australia, A vision for 2025
  30. Bernie Triling & Charles Fadel(2009). 한국교육개발원 역(2012). 21세기 핵심역량 -이 시대가 요구하는 핵심스킬-. 학지사
  31. CCSSI (2010). Common core state standards for mathematics. Common Core State Standards Initiative. Retrieved from http://www.corestandards.org
  32. Deloitte (2012). Measuring the Economic Benefits of Mathematical Science Reserch in the UK.
  33. European Commission (2007). Key Competences for Lifelong Learning: European reference framework. Luxembourg: Office for Official Publications of the European Communities.
  34. Ministry of Education Singapore(2013). O- & N(A)-Level Mathematics Teaching and Learning Syllabus. Singapore.
  35. NCTM(2000). Principles and standards for school mathematics. Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics, Inc..
  36. NRC(National Research Council of the National Academics) (2013), The Mathematical Sciences in 2025. Washington, DC: The National Academies Press
  37. OECD (2005). The definition and selection of key competencies: Executive summary. OECD. Retrieved from https://www.oecd.org/pisa/5070367.pdf
  38. OECD(2014). Critical Maths for Innovative Societies.
  39. P21 (2015). Framework for 21st century learning. Partnership for 21st Century Skills. Retrieved from http://www.p21.org/index.php
  40. Villani, C., Torossian, C., et Dias, T. (2018). 21 mesures pour l'enseignement des mathematiques. Paris, France: Ministere de l'Education Nationale (France). http://hdl.handle.net/20.500.12162/1695