Abstract
This research aims to investigate elementary school teacher's perception and needs of computer and information literacy education to provide basic materials so that computer and information literacy education converges with related subject and can be done in various educational contexts. In order to achieve the goal for this research, we conducted an online questionnaire survey on the current status of teachers, the perception and status of convergence education for computer and information literacy, and the needs for convergence education for computer and information literacy. As a result of the analysis, when the teacher majored in computer and information education or had experience in software education, the percentage of respondents who said that it is possible to converge for computer and information literacy is high. Also, It was found that the burden of following the class progress according to the curriculum was high. In the school environment, preparation for software tool was found to be insufficient. we suggested the strategic implications in terms of education direction, teacher training, education program, and learning tool based on the analysis results.
본 연구는 초등학교 교사를 대상으로 컴퓨터 정보 소양 교육에 대한 교사 인식 및 교육 요구를 조사하여 컴퓨터 정보 소양 교육이 관련 교과와 융합하여 다양한 교육 맥락에서 이루어질 수 있도록 기초 자료를 제공하는데 목적이 있다. 이를 위해 교사의 일반 현황, 컴퓨터 정보 소양 관련 융합 교육 인식 및 현황, 컴퓨터 정보 소양 함양을 위한 융합 교육에 대한 요구를 중심으로 온라인 설문조사를 실시하였고, 초등학교 교사 160명의 응답을 분석하였다. 분석 결과 컴퓨터 정보 교육을 전공하거나 소프트웨어 교육 관련 경험이 있는 경우 컴퓨터 정보 소양 관련 융합 수업이 가능하다고 응답한 비율이 높게 나타났으며, 융합 교육을 수행할 때 수업 내용의 구성이 어렵고, 기존 교과 수업 진도에 대한 부담이 높은 것으로 나타났다. 학교 환경에 있어서는 교육용 소프트웨어 교구에 대한 준비가 미흡한 것으로 나타났다. 이러한 연구결과를 바탕으로 교육 방향, 교원 양성, 교육 프로그램, 학습 교구 측면에서 시사점을 제시하였다.