DOI QR코드

DOI QR Code

The study of bilingual learning of mathematics at International High School in South Korea

한국 국제학교에서의 이중 언어를 활용한 수학학습에 관한 연구

  • Received : 2019.04.09
  • Accepted : 2019.05.14
  • Published : 2019.06.30

Abstract

This study investigated results of bilingual learning of mathematics in teaching quadratic functions at an international high school in South Korea. Unlike a Korean traditional public school, this international school has provided bilingual learning. 10th grade students enrolled two math classes, Algebra II that was taught in English through CCSS and High School Mathematics I that was taught in Korean through the Korean National Math Curriculum. In order to collect information on students' behaviors and math achievement, we analyzed students' academic back grounds, mathematical abilities, results of interviews, observations, questionnaires and assessments. The results of this study include specific benefits. Bilingual learning of mathematics is effective as a method to improve Korean students' mathematical abilities and attitudes as well as positive influence on Korean mathematics education.

이 연구에서는 한국의 일반 고등학교와는 다르게 이중언어로 수학을 가르치고 있는 한국의 경인지역에 있는 A 국제학교에서 학생들이 이차함수와 그래프 단원을 중심으로 한국어와 영어로 학습하였을 때의 실태와 성향에 어떤 특징이 보이는지 조사하였다. 특별히 고등학교 1학년 학생들을 대상으로 국내 고1 교육과정을 따른 수학 I 수업을 한국어로 진행하였고 미국 Common Core State Standard을 따른 Algebra II 수업을 영어로 진행하였다. 본 연구의 결과로는 이중 언어를 활용한 수학 학습이 한국 학생들의 수학 학습능력 향상과 수학 학습 태도변화에 긍정적인 영향을 주고 있는 것으로 나타났다. 첫째는 학생들의 학습참여도와 동기부여가 잘 되었고 대학 진학을 위한 준비 단계로서도 유익한 과정이었다. 둘째로는 본 연구 결과로서 얻게 되는 시사점으로서 소수이기는 하지만 한국에서의 이중언어로서의 수학교육에서는 학생들의 필요와 다루게 되는 교재들의 국가 간의 차이에 의한 영향들을 고려하여 이중언어 수학수업에 보다 효율적인 지도방법의 연구가 지속되어야 할 것으로 기대된다.

Keywords

References

  1. 고호경 (2003). 함수의 그래프에서 학생의 개념발달과정에 대한 특성. 한국학교수학회논문집, 6(1), 163-175.
  2. 이준열 외 7명 (2013). 중학교 수학 3. 천재교육.
  3. 조정수 (2006). 다항식 관점에 의한 이차함수의 성질 탐구와 지도방안 탐색. 한국학교수학회논문집, 9(2), 121-139.
  4. 황선욱 외 12명 (2013). 고등학교 수학 1. 좋은책 신사고.
  5. Elezi, E. & Kennedy, K. (2015). A Case Study Examining if Being Bilingual Can Improve One’s Math Skills. Global Education Journal; 2015(3), 28.
  6. Han, W. (2012). Bilingualism and Academic Achievement. Child Development; 83(1), 300. https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.2011.01686.x
  7. Howard, E. & Christian, D. (2002). Two-Way Immersion 101: Designing and Implementing a Two-Way Immersion Education Program at the Elementary Level. Center for Research on Education, Diversity & Excellence. UC Berkely: Center for Research on Education, Diversity and Excellence. (http://escholarship.org/uc/item/7cm4v2f5)
  8. Hwang, S. (2010). High School Mathematics 1. Sinsago.
  9. Lee, J. (2013). Middle School Mathematics 3. Chunjae Education.
  10. Randall I. Charles (2012). Algebra 1: Common Core Edition. Pearson Education.
  11. Randall I. Charles (2012). Algebra 2: Common Core Edition. Pearson Education.
  12. Marian, V,. Shook, Anthony. &Schroeder, S. (2013). Bilingual Two-Way Immersion Programs Benefit Academic Achievement. Bilingual Research Journal, 36, 167-186. https://doi.org/10.1080/15235882.2013.818075
  13. National Clearinghouse for English Language Acquisition and Language Instruction Education Programs (2017). Language spoken by English Learners(ELs). (http://www.ncela.us/files/fast_facts/FastFactsAllLanguagesFebruary2017.pdf)
  14. National Clearinghouse for English Language Acquisition and Language Instruction Education Programs (2017). Profiles of English Learners(ELs). (http://www.ncela.us/files/fast_facts/05-19-2017/ProfilesOfELs_FastFacts.pdf)
  15. National Curriculum Information Center (2009). Education System of Korea. (http://www.ncic.re.kr/english.inf.ivi.index.do)
  16. Yoon Kyong Kim, Lindsey A. Hutchison & Adam Winsler, Educational Review (2013). Bilingual education in United States: a historical overview and examination of two-way-immersion. Educational Review, DOI: 10.1080/00131911.2013.865593