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The Effect of Service Quality of a Local Festival on Visitor Participation Behavior : The Moderating Effect of Involvement - Focusing on 'Festival to the World by Geoje Sea' -

지역축제 서비스품질이 방문객 참여행동에 미치는 영향 : 관여도 조절효과 '2019 거제 바다로 세계로' 축제를 중심으로

  • Choi, Soo-Yong (Graduate School of Business Administration, Dankook University) ;
  • Han, Jeong-Hoon (Department of Hotel Food Service Management, Graduate School, Cheongju University)
  • 최수용 (단국대학교 경영대학원) ;
  • 한정훈 (청주대학교 호텔외식전공)
  • Received : 2019.09.19
  • Accepted : 2019.12.27
  • Published : 2019.12.31

Abstract

This study was surveyed the visitors who visited the festival for 4 days from August 01, 2019 to August 04, 2019 .For the questionnaire, 367 copies of valid questionnaires were used as the final analysis data in four beaches: Hakdong Black Pearl Beach, Gujora Beach, Wahyeon Beach, and Jicell Port. The results of this study are as follows. First, all three sub-factors of regional festival service quality, such as confidence, empathy, and credibility, had a positive effect on participation behavior. Second, the result of the moderating effect of the influence of involvement on the quality of service and visitor participation behavior of local festivals is based on the individual moderating effects of service quality and visitor participation behavior. There was a moderating effect. Visitors should be aware of the program, which is faithful to the festival's original purpose, and provide visitors with information about the festival quickly and accurately to feel the efficacy of participating in the festival. And The more satisfied the tourists who visited the local festivals, the more likely it will be to be a successful and successful festival. By speeding up, unexpected positive customer behavior will come from places that are not important.

본 연구는 대표적인 해양 축제 중 하나인 '2019 거제 바다로 세계로' 축제를 배경으로 지역축제 서비스품질이 방문객 참여행동에 어떠한 영향을 미치는지 확인하고 또한 관여도가 지역축제 서비스품질과 방문객 참여행동에 미치는 영향정도가 어떠한가를 알아보고자 하는 목적으로 축제 기간인 2019년 08월 01일 부터 08월 04일까지 4일 동안 축제를 방문한 방문객들을 대상으로 구조라해수욕장 등 4군데의 해수욕장에서 총 367부의 유효한 설문자료를 통해 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 지역축제 서비스품질의 하위요인 중 확신성, 공감성, 신뢰성 이상 3가지 항목 모두 참여행동에 긍정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 관여도가 지역축제 서비스 품질과 방문객 참여행동에 미치는 영향의 조절효과를 실시한 결과는 지역축제 서비스 품질과 방문객 참여행동의 개별적인 조절효과를 보면 확신성*관여도는 방문객 참여행동에 정(+)의 조절효과가 있었다. 따라서 고려될 수 있는 시사점은 지역축제를 방문한 관광객의 만족도가 높으면 높을수록 지속가능한 성공적인 축제가 될 것이 자명함으로 축제 관계자들은 이점을 유념해서 축제를 기획해야 될 것이고, 진행요원을 잘 교육시켜 역할 비중을 높여 적극적인 서비스 제공을 보다 빠르게 함으로써 중요하게 인식하지 못했던 곳으로부터 의외의 긍정적 고객행동이 나올 것으로 사료된다.

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