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Hospital Selection Factors of Patients with Mild Cognitive Impairment

경도 인지장애 환자의 병원선택 요인

  • Park, Jin-Ju (Department of Occupational Therapy, Play Sensory Language Development Center) ;
  • Oh, Myung-Hwa (Department of Occupational Therapy, Dongshin University) ;
  • Kim, Seung-Il (Department of Occupational Therapy, Walnut Medical Care Hospital) ;
  • Kim, Hye-Mi (Department of Occupational Therapy, Chonnam National University Hwasun Hospital)
  • 박진주 (플레이감각통합언어발달센터) ;
  • 오명화 (동신대학교 작업치료학과) ;
  • 김승일 (호두나무요양병원 작업치료실) ;
  • 김혜미 (화순전남대학교병원 재활의학과 작업치료실)
  • Received : 2019.06.19
  • Accepted : 2019.10.28
  • Published : 2019.10.31

Abstract

The purpose of this is to investigate the factors of hospital selection in patients with mild cognitive impairment and to provide information to clinicians and medical institutions in preparation for the ongoing admission of patients with mild cognitive impairment. This study was carried out on 36 participants who agreed to participate in the study from May 1st, 2018 to September 30th, 2018. Data collection was performed using K-MMSE and hospital selection factor tool was modified and supplemented according to the study. The results of this study suggest that the distance from the residence or work place shall be closer to that of the hospital, with the easy of transportation, easy administrative procedure, hospital reputation, new services, service or physical therapy and occupation therapy(p <.05). The conclusion of this study is to inform the clinician about the selection factors of patients with mild cognitive impairment and change the marketing strategy of medical institutions prepare to mild cognitive impairment

본 연구는 경도 인지장애 환자들이 병원을 선택하는 기준에 대해 알아보고자 실시하였다. 연구는 2018년 5월 1일부터 9월 30일까지 연구참여에 동의한 36명을 대상으로 설문을 실시하였다. 자료수집은 재활병원과 요양병원에 입원한 환자를 대상으로 하였으며 K-MMSE를 이용하여 인지 선별평가를 시행하고, 병원선택요인 도구를 본 연구에 맞게 수정 보완하여 사용하였다. 연구의 결과를 종합해보면 거주지 또는 직장과의 거리가 가깝고 교통용이, 간편한 행정적 절차, 병원의 유명도, 새로운 서비스, 물리치료와 작업치료 등과 관련된 서비스 등이 경도 인지장애 환자의 병원 선택에 영향을 미쳤다(p<.05). 본 연구의 결과를 토대로 증가하는 경도 인지장애 환자의 병원 내원을 대비하여 임상가들과 환자를 유치하는 의료기관의 마케팅 전략에도 변화가 필요할 것이라 사료된다.

Keywords