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The Necessity of Mandatory Music Education for Multi-cultural Families

다문화 가정을 위한 의무 음악교육의 필요성

  • Yoo, Hyun-Ju (Division of Piano, BUSAN ARTS COLLEGE, Department of Interdisciplinary Program in Studies of Arts, Sungkyunkwan University)
  • 유현주 (부산예술대학교 실용음악과, 성균관대학교 일반대학원 예술학 협동과정)
  • Received : 2019.09.23
  • Accepted : 2019.10.28
  • Published : 2019.10.31

Abstract

Currently, Korean society has seen a rapid increase in international marriages since the mid-1990s, and the number of their children entering school age has been increasing every year in recent years. With the growing number of students with parents from various social and cultural backgrounds in our society, the difficulties they face are emerging as a new social problem that we should pay attention to and solve. Although the difficulties they are experiencing vary depending on their parents' nationality, social, economic status, and attitude toward raising their children, it is generally reported that they are suffering from language barriers in elementary school, study barriers in high school, and friendship barriers in middle school. In particular, the school started this research based on the problem that when students from multi cultural families did not mix well with ordinary students and could not narrow the distance between them, they could become adults and enter society in the future, causing social conflict.

현재 한국 사회는 1990년대 중반부터 국제결혼이 급속도로 증가하며 학령기를 맞이하는 그 자녀들의 수치도 최근 들어 매년 증가하고 있다. 이렇게 우리 사회에서 다양한 사회, 문화적 배경의 부모를 가진 학생들이 점차 늘어나는 가운데 이들이 겪고 있는 어려움은 우리가 관심을 가지고 해결해야 할 새로운 사회 문제로 떠오르고 있다. 이들이 겪고 있는 어려움은 부모의 출신국적과 사회, 경제적 지위, 자녀 양육태도 등에 따라 정도의 차이는 있지만 일반적으로 초등학교 저학년 때에는 언어장벽, 고학년 때에는 학습장벽, 중학교에 진학해서는 교우관계 장벽에 시달리고 있는 것으로 보고되고 있다. 특히 학교는 '축소된 사회'라고 하는데 이 시기에 다문화가정 학생들이 일반학생들과 서로 잘 어울리지 못하고 서로간의 거리감을 좁히지 못할 때 이들이 장차 성인이 되어 사회에 진출하게 되었을 때에는 서로 분리되어 사회적 갈등까지 야기 시킬 수도 있다는 문제의식을 바탕으로 이 연구를 시작하게 되었다.

Keywords