모바일 아케이드 게임의 일일 퀘스트 디자인 연구 -플레이어의 성향과 동기를 중심으로-

Daily Quest Design for Mobile Arcade Games -The Effect of Player's Tendency on Motivation-

  • 안시형 (연세대학교 생활디자인학과) ;
  • 이상원 (연세대학교 생활디자인학과)
  • 투고 : 2019.02.18
  • 심사 : 2019.04.15
  • 발행 : 2019.05.31

초록

최근에 서비스되는 모바일 게임들은 대부분 일일 퀘스트 시스템을 갖고 있다. 일일 퀘스트는 매일마다 반복적으로 수행할 수 있는 과제와 적절한 보상을 제공하여, 플레이어에게 게임의 플레이 방향을 알려주면서 접속을 유도할 수 있는 훌륭한 장치이다. 그러나 비슷한 과제의 반복적인 수행은 자칫하면 지루해질 수 있어 플레이어들의 동기부여를 고려한 일일 퀘스트에 대한 연구는 게임 경험 향상에 중요한 주제이다. 본 연구는 일일 퀘스트에 대한 학술적 논의가 매우 부족함에 대한 인식을 기반으로, 현재 서비스 중인 모바일 게임의 일일 퀘스트 유형을 정리하고, 플레이어의 성향에 따라 어떤 일일 퀘스트 유형을 선호하는지, 어떤 유형에서 동기를 더욱 향상시킬 수 있는 지를 분석하였다. 그 결과로 다음 세 가지를 도출해 내었다. 첫째, 일일 퀘스트를 클리어할 때마다 단계적으로 추가 보상을 제공하여 플레이어들의 동기를 향상시킬 수 있다. 둘째, 플레이 성향에 따라 선호하는 일일 퀘스트의 유형이 다를 수 있으며, 자율성을 중요하게 생각하는 플레이어들은 자신이 직접 퀘스트를 선택할 수 있는 기회를 통해 동기를 향상시킬 수 있다. 마지막으로, 숙련으로부터 더욱 동기 부여를 받는 성향의 플레이어들은 퀘스트를 모두 완료했다는 피드백으로 동기를 향상시킬 수 있다.

These days, virtually every mobile game has a daily quest system. Daily quest is a great tool that can attract game players by providing daily rewards as the player conducts designated missions. However, conducting similar tasks repeatedly has a risk of becoming tedious duties, and maintaining an enjoyable daily quest is critical in enhancing the overall experience of a game. Based on the awareness on the need for academic research on daily quest systems, this study categorized the types of quests systems implemented in the current mobile games, observed how preferred type differs by player's propensity, and analyzed how motivation of a player can be improved using quest types. The results are (1) the staged rewards after each clearance of a task improve a player's motivation, (2) players with high autonomy should be given a freedom to choose their own quests, and (3) players who values their playing skills higher are motivated by providing a feedback on the completion of a task.

키워드

참고문헌

  1. Messner, S. Daily Quests aren't fun, they're tedious. https://www.pcgamer.com/daily-quests-arent-fun-theyre-tedious February 4. 2019.
  2. Lepper, M. R., Greene, D. and Nisbett, R. E. Undermining children's intrinsic interest with extrinsic reward: A test of the" overjustification" hypothesis. Journal of Personality and social Psychology. 28(1). American Psychological Association. pp. 129-137. 1973. https://doi.org/10.1037/h0035519
  3. Deci, E. L. and Ryan, R. M. The general causality orientations scale: Self-determination in personality. Journal of research in personality. 19(2). Elsevier. pp. 109-134. 1985. https://doi.org/10.1016/0092-6566(85)90023-6
  4. Deci, E. L., Koestner, R. and Ryan, R. M. A meta-analytic review of experiments examining the effects of extrinsic rewards on intrinsic motivation. Psychological bulletin. 125(6). American Psychological Association. pp. 627-668. 1999. https://doi.org/10.1037/0033-2909.125.6.627
  5. Bartle, R. Hearts, clubs, diamonds, spades: Players who suit MUDs. Journal of MUD research. 1(1). pp. 19-45. 1996.
  6. Marczewski, A. Even Ninja Monkeys like to play. London: Blurb Inc. 2015.
  7. 강성민, 김태준. 온라인 게임에서 장르에 따른 사용자 이탈성향에 관한 연구. Entrue Journal of Information Technology. 7(1). (주)엘지씨엔에스. pp. 51-62. 2008.
  8. Diamond, L., Tondello, G. F., Marczewski, A., Nacke, L. E. and Tscheligi, M. The HEXAD Gamification User Types Questionnaire: Background and Development Process. In Workshop on Personalization in Serious and Persuasive Games and Gamified Interactions. 2015.
  9. 도정일. 신화와 판타지 열풍에 대한 몇가지 질문들. 비평. 9. 생각의나무. pp. 150-196. 2002.
  10. 서성은. 중세 판타지 게임의 세계관 연구. 한국콘텐츠학회논문지. 9(9). 한국콘텐츠학회. pp. 114-124. 2009. https://doi.org/10.5392/JKCA.2009.9.9.114
  11. Ashmore, C. and Nitsche, M. The Quest in a Generated World. In DiGRA Conference. Tokyo. pp. 503-509. 2007.
  12. Howard, J. Quests: Design, theory, and history in games and narratives. Florida: CRC Press. 2008.
  13. Haskell, C. Design Variables of Attraction in Quest-Based Learning. Doctor of Education in Curriculum and Instruction. Department of Curriculum, Instruction, and Foundational Studies. Boise State University. Boise, ID. 2012.
  14. Murphy, C., Chertoff, D., Guerrero, M. and Moffitt, K. Design better games: Flow, motivation, and fun. Design and Development of Training Games: Practical Guidelines from a Multidisciplinary Perspective. Cambridge: Cambridge University Press. pp. 146-178. 2014.
  15. Lange, P. G. Learning real-life lessons from online games. Games and Culture. 6(1). SAGE Publishing. pp. 17-37. 2011. https://doi.org/10.1177/1555412010377320
  16. Csikszentmihalyi, M. Finding flow: The psychology of engagement with everyday life. New York: Basic Books. 1997.
  17. 이동은. 디지털 게임 플레이의 시간성 연구. 한국게임학회논문지. 13(2). 한국게임학회. pp. 5-16. 2013.
  18. Ryan, R. M. and Deci, E. L. Intrinsic and extrinsic motivations: Classic definitions and new directions. Contemporary educational psychology. 25(1). Elsevier. pp. 54-67. 2000. https://doi.org/10.1006/ceps.1999.1020
  19. 한덕웅. 조직행동의 동기이론. 서울: 법문사. 1983.
  20. Lepper, M. R., Greene, D. and Nisbett, R. E. Undermining children's intrinsic interest with extrinsic reward: A test of the" overjustification" hypothesis. Journal of Personality and social Psychology. 28(1). American Psychological Association. pp. 129-137. 1973. https://doi.org/10.1037/h0035519
  21. Pink, D. H. Drive: The surprising truth about what motivates us. London: Penguin. 2011.
  22. Fang, M., Gerhart, B. and Ledford Jr, G. E. Negative effects of extrinsic rewards on intrinsic motivation: More smoke than fire. World at Work Journal. 16(2). WorldatWork. pp. 17-29. 2013.
  23. Eisenberger, R., Pierce, W. D. and Cameron, J. Effects of reward on intrinsic motivation-Negative, neutral, and positive: Comment on Deci, Koestner, and Ryan (1999). Psychological Bulletin. 125(6). American Psychological Association. pp. 677-691. 1999. https://doi.org/10.1037/0033-2909.125.6.677
  24. Moneta, G. B. and Siu, C. M. Trait intrinsic and extrinsic motivations, academic performance, and creativity in Hong Kong college students. Journal of College Student Development. 43(5). Johns Hopkins University Press. pp. 664-683. 2002.
  25. Cameron, J. and Pierce, W. D. The debate about rewards and intrinsic motivation: Protests and accusations do not alter the results. Review of Educational Research. 66(1). Sage Publications on behalf of the American Educational Research Association. pp. 39-51. 1996. https://doi.org/10.3102/00346543066001039
  26. Yee, N. Motivations for play in online games. CyberPsychology & behavior. 9(6). Mary Ann Liebert, Inc. pp. 772-775. 2006. https://doi.org/10.1089/cpb.2006.9.772
  27. Lepper, M. R. and Greene, D. Turning play into work: Effects of adult surveillance and extrinsic rewards on children's intrinsic motivation. Journal of personality and social psychology. 31(3). American Psychological Association. pp. 479-486. 1975. https://doi.org/10.1037/h0076484
  28. McClelland, D. C. The achievement society. Princenton. NJ: Von Nostrand. 1961.