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Analyses of the Relationships among Soccer Media Involvement Experience, Purchase Intent and Continued Participation intent in Soccer Clubs

축구 동호회들의 축구 미디어 관여 경험에 관한 연구

  • Choi, Eui-Yul (Department of Ocean Physical Education, Korea Maritime and Ocean University) ;
  • Kim, Kyoung-Hyun (Department of Physical Education, Mokpo University) ;
  • Lim, Ki-Hyun (Department of Physical Education, Mokpo University)
  • 최의열 (한국해양대학교 해양체육학과) ;
  • 김경현 (목포대학교 체육학과) ;
  • 임기현 (목포대학교 체육학과)
  • Received : 2019.05.22
  • Accepted : 2019.06.27
  • Published : 2019.06.30

Abstract

The purpose of this study was to analyze the relationships among soccer media involvement experience(SMIE), purchase intent(PI) and continued participation intent(CPI) in soccer clubs and provide basic data necessary for the sustainable growth of soccer clubs and related goods companies. In order to accomplish such study purposes, the study employed a survey method with a total of 327 amateur soccer players residing in G metropolitan city. The data from the survey questionnaires were validated through exploratory factor analysis and reliability test. The data were analyzed through descriptive statistics, correlation analysis and multiple regression analysis at the significance level of .05. Accordingly, following findings were derived from the current study. First, the level of interest was the highest among SMIE factors, followed by challenge and technology. Second, the level of alternative evaluation was the highest among PI factors, followed by purchase recognition, problem recognition, and information search. Third, technology factor in SMIE had a negative effect on PI. Fourth, technology factor in SMIE had a positive effect on CPI. Lastly, among PI factors, problem recognition had a negative effect and alternative evaluation had a positive effect on CPI.

이 연구는 축구 동호인들의 축구 관련 미디어 관여 경험과 용품구매의사 및 참여지속의도 간의 관계를 통해 축구 동호회 및 관련 용품업체의 지속가능한 성장에 필요한 기초 자료를 제공하는데 목적이 있다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위해 G광역시에 거주하는 축구동호인 327명에 대한 설문조사를 실시하였다. 탐색적 요인분석과 내적 일관적 분석을 통해 자료의 타당도와 신뢰도를 확보한 후 기술통계 및 상관관계 분석 그리고 다중회귀분석을 실시하여 다음과 같은 결론을 도출하였다. 첫째, 축구 관련 미디어 관여 경험 요인에서 기술의 수준이 가장 높았으며 다음으로 도전, 흥미 순으로 나타났다. 둘째, 용품구매의사 요인에서 대안평가 단계의 수준이 가장 높았으며, 다음으로 구매인식, 문제인식 그리고 정보탐색 순으로 나타났다. 셋째, 축구 관련 미디어 관여 경험은 용품구매의사에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 특히 기술 요인이 용품 구매의사에 부(-)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 축구 관련 미디어 관여 경험은 참여지속의도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 특히 기술 요인이 참여지속의도에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 다섯째, 용품구매의사는 축구 동호인들의 참여 지속의도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 문제인식은 부(-)의 영향을 그리고 대안평가는 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이 연구에서는 미디어 관여 경험 요인 중 기술이 가장 중요하게 고려되어야 할 것이며, 용품구매의사 결정단계를 보다 선제적으로 대응하여 이해할 필요가 있을 것이다. 따라서 이러한 관여도와 이해도를 높이기 위해서는 SNS를 활용한 상호 커뮤니케이션의 필요성이 강조된다.

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