DOI QR코드

DOI QR Code

The Plays of Kang Yang Won and The Theatre Troupe Dong

강량원과 극단 동의 연극

  • Shim, Jae-Min (Graduate School, Kyonggi University Department of Acting)
  • 심재민 (경기대학교 일반대학원 연기학과)
  • Received : 2019.03.23
  • Accepted : 2019.04.29
  • Published : 2019.04.30

Abstract

The Plays of Kang Yang Won and the Theatre Troupe Dong don't aim to use the body as a system of sign in order to express the mind. They want to show the physical presence of an actor which induces sensuous perception of audience, so the possibility of the aesthetics of performativity can be open. Therefore, the properties of body sound and space have important meaning. At the same moment the body of audience has to be open to the perception. It means that the audience has to be ready to perceive the energy breathing density and tension etc. which the body of actor causes. As a result, the audience experiences a simultaneous opening of consciousness and perception: simultaneous opening of consciousness and perception gives the chance of receiving the emergent meaning.

강량원과 극단 동의 연극은 재현연극에서처럼 마음을 표현하는 기호체계로서의 육체를 지향하지 않는다. 그 대신에 관객의 감각적 지각을 유도하는 배우의 신체적 현존을 드러내고자 한다. 이로써 수행성의 미학이 작동할 수 있는 가능성이 열린다. 즉 몸성 소리성 공간성이 중요한 의미를 획득하며, 그런 가운데 관객의 신체 역시 감각적으로 개방되어야 한다. 다시 말해서 관객은 무대 위에서 배우의 신체가 드러내는 에너지 호흡 밀도 긴장 등에 대해서 언제나 감각적으로 지각할 수 있는 준비를 갖추어야 한다. 그 결과 관객의 지각을 통해 의식이 열리는 경험이 실행된다. 즉 지각과 의식은 동시에 작동하면서 관객은 창발적 의미 형성의 기회를 얻게 된다. 극단 동의 연극을 제대로 이해하기 위해서는 이러한 창발적 의미 형성에 대한 접근이 전제되어야 한다. 본고는 극단 동의 주요 공연 네 편에 대한 연구를 통해서 감각적 지각에 근거한 창발적 의미 생성이 이루어지는 방식과 함께, 더 나아가 무대와 객석 사이에 자동형성적 피드백-고리가 작동하는 상황들에 대해서 심층적으로 논구하였다. 이로써 관객이 각 공연의 주어진 상황에서 갖게 되는 육체적 감정의 내용 및 그 작동 방식을 추적하였다.

Keywords

Acknowledgement

이 논문은 2016년 대한민국 교육부와 한국연구재단의 지원을 받아 수행된 연구임. (NRF-2016S1A5A2A01026705)