DOI QR코드

DOI QR Code

The Effects of Role Playing on Empathy and Communication Competence for Nursing Students in Psychiatric Mental Health Nursing Practicum

정신간호실습교육에서 역할극이 간호대학생의 공감과 의사소통능력에 미치는 효과

  • Received : 2019.05.15
  • Accepted : 2019.06.27
  • Published : 2019.06.30

Abstract

The purpose of this study was investigate the effects of role playing on empathy and communication competence of nursing students in psychiatric mental health nursing practicum. The study was designed using a nonequivalence control group design. The subject were 59(Experimental. 29, Control 30) nursing students from two different university in G city who were support to this study. The role playing conducted from February 26, 2018 to May 25, 2018. The study variables were 'empathy' and 'communication competence' surveyed by self-reported questionnaires. The score of empathy and communication competence of experimental group was significantly higher than those of control group after role playing. Based of these results, role playing for nursing students in psychiatric mental health nursing practicum was especially effective in increasing on the change of empathy and communication competence.

본 연구는 정신간호실습교육에 역할극을 적용한 후 간호대학생의 공감과 의사소통능력에 미치는 효과를 검증하기 위해 수행되었다. 본 연구는 비동등성 대조군 전후 설계 유사실험 연구이며 연구의 대상자는 G시 2개 대학교의 간호학과 4학년 학생들 중 이 연구에 참여하기를 수락한 자로서 실험군 29명, 대조군 30명으로, 총 59명이었다. 교육내용은 6회기로 구성되었고, 2018년 2월 25일부터 5월 31일까지 실시되었다. 연구변수는 공감과 의사소통능력으로 자가보고 설문지로 조사되었다. 연구결과 역할극 실시 후 실험군은 공감과 의사소통능력이 대조군에 비해 유의미하게 변화되었다. 이에 역할극은 정신간호실습현장에서 간호대학생의 공감과 의사소통능력을 향상시키는데 유용한 교육 방법으로 생각된다.

Keywords